Cała prawda o śniadaniu

O tym, co warto na nie jeść i czy rzeczywiście jest to najważniejszy posiłek dnia opowiada dr Hanna Stolińska, dietetyk kliniczny.

Handelextra.pl: Jaki model śniadaniowy jest najzdrowszy i co warto jeść, a czego nie, na śniadanie?

Dr Hanna Stolińska, dietetyk kliniczny:

Jest to kwestia bardzo indywidualna. Niektórzy w ogóle nie lubią jeść śniadania, inni przesuwają ten posiłek i nie jest to złe rozwiązanie. Ale badania pokazują, że jeżeli jemy śniadania to występuje mniejsze ryzyko otyłości, mamy lepszą koncentrację, a także wieczorem zjadamy mniej. Dlatego jak najbardziej śniadanie powinno pełnić funkcję jednego z największych posiłków w ciągu dnia.

Najlepiej, jeśli jest to zbilansowany posiłek zawierający zarówno węglowodany złożone czyli ciemne pieczywo, płatki albo nawet kasze, jak i produkty będące źródłem białka.

 

 

I w zależności od tego czy śniadanie jemy na słono może to być ryba lub mięso. Chociaż nie zachęcam do jedzenia wędlin, z wyjątkiem wyrobów własnych, domowych.

Polecam także jajka oraz pasty z roślin strączkowych albo twarożki. Natomiast jeśli jest to posiłek na słodko to można dodać jogurt, mleko roślinne. Dobrym źródłem węglowodanów są również owoce czy warzywa, które muszą znaleźć się w menu śniadaniowym. Nie zapominajmy także o dobrych źródłach tłuszczu. W tej roli jak najbardziej sprawdzą się awokado, oliwki czy pestki. Jednak już wspomniane przeze mnie jajko, twarożek czy ryba są też dobrym źródłem tłuszczu w związku z tym na siłę nie musimy dodawać tego tłuszczu.

Polacy rzeczywiście sięgają po tak zdrowe produkty na śniadanie?

Z mojego doświadczenia wynika, że śniadania są dość monotonne. Z reguły codziennie jemy kanapki albo owsianki. W weekend standardowo na stół trafia jajecznica bądź naleśniki – bo dzieci je lubią. I tutaj widzę duży problem. Ale są również osoby, które na śniadanie piją kawę i palą papierosa, albo na mieście kupują szybką kanapkę, co moim zdaniem jest największym błędem. Te osoby oczywiście nie dbają o swoje posiłki, co w rezultacie przekłada się na ich wygląd i zdrowie.     

Ile czasu po przebudzeniu należy zjeść śniadanie i czy prawdą jest, że jest to najważniejszy posiłek dnia?

Obserwując moich pacjentów faktycznie jest to najważniejszy posiłek dnia, bo dzięki niemu - tak jak wspomniałam wcześniej - nie najadamy się na wieczór. Natomiast jeżeli chodzi o to kiedy powinniśmy jeść śniadanie to zasada jest prosta  - godzinę po wstaniu, ponieważ wtedy dosyć szybko spada stężenie glukozy w organizmie po całej nocy. Jednak są osoby, które śniadania jedzą później i mają tzw. „okno żywieniowe”. To też się sprawdza szczególnie jeżeli chodzi o redukcję masy ciała. Także śniadania są kwestią indywidualną. Ważne jest jednak, aby przyzwyczaić organizm, że śniadanie jemy każdego dnia i o stałej godzinie.

Co warto przy tym pić? Kawę, herbatę, inny ciepły napój?

Najlepiej w ogóle nie popijać posiłków. Jednak jeżeli już musimy to najlepsza będzie herbata, ale na pewno nie czarna, bo ona tak samo jak kawa zawiera kwas kwas fitynowy, który ogranicza wchłanianie chociażby wapnia czy żelaza.

Prawdą jest, że przed śniadaniem warto wypić szklankę wody z dodatkiem cytryny lub soli?

Z solą to raczej nie, bo nie ma takiej potrzeby. Natomiast z cytryną jak najbardziej, ale nie przed samym posiłkiem, a raczej zaraz po wstaniu.

A jak rzecz się ma z drugim śniadaniem? Czy warto je jeść, czy nie?

Wszystko zależy od tego o której jemy śniadanie, a potem lunch. Bo jeżeli jemy taki typowy polski obiad mniej więcej około godziny 14-15-tej to jednak zaleca się drugi posiłek, aby się nie przegłodzić i nie zjeść za dużo w drugiej połowie dnia. Ja jak najbardziej jestem zwolennikiem czterech posiłków: śniadania, drugiego śniadania, obiadu i kolacji. Nie musi być ich pięć.     

Joanna Hamdan 12255 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.