Tesco: sprzedaż rośnie, ale zysk spada

Lider brytyjskiego rynku, który w połowie marca 2021 r. sfinalizował sprzedaż swoich polskich aktywów na rzecz Salling Group (sieć Netto), przekroczył własne prognozy.

Tesco, największy brytyjski detalista, miał w roku 2020/21 (52 tygodnie zakończone 27 lutego 2021 roku) skorygowany zysk operacyjny detaliczny w wysokości 1,99 miliarda funtów (2,29 miliarda euro) po „wyjątkowo wysokiej” sprzedaży podczas pandemii COVID-19.

Detalista odnotował wzrost sprzedaży like-for-like o 6,3%, w tym o 7,7% wzrost na głównym dla siebie rynku brytyjskim. W Republice Irlandii wzrost wyniósł aż 14% LfL. Przychody grupy wyniosły niemal 53,45 mld funtów, w tym 39,4 mld funtów w Wielkiej Brytanii. Sprzedaż online zwiększyła się w tym kraju o 77% do 6,3 miliarda funtów. Zysk operacyjny, choć wyższy niż przewidywały prognozy, spadł jednak o 14,7%, ponieważ spółka poniosła koszty przystosowania się do pandemii. W Wielkiej Brytanii i Irlandii zysk operacyjny wyniósł 1866 milionów funtów, podczas gdy zysk operacyjny w Europie Środkowej (Czechy, Węgry i Słowacja; Polska jest klasyfikowana jako "działalność zaniechana") wyniósł 124 miliony funtów, na co wpływ miały ograniczenia handlowe COVID-19 i węgierski podatek od sprzedaży detalicznej.

- Chociaż pandemia jeszcze się nie skończyła, jesteśmy dobrze przygotowani do dalszego rozwoju naszej działalności - powiedział prezes Tesco, Ken Murphy. - Umocniliśmy naszą markę, zwiększyliśmy satysfakcję klientów i poprawiliśmy postrzeganie naszej wartości. Podwoiliśmy rozmiar naszej działalności online i dzięki Clubcard budujemy cyfrową platformę dla klientów. Zrównoważony rozwój jest teraz integralną częścią naszej strategii biznesowej - dodał.

Szef Tesco powiedział, że chociaż część dodatkowych wolumenów sprzedaży spadnie, gdy ograniczenia COVID-19 zostaną złagodzone, to spodziewa się znacznej poprawy rentowności, ponieważ także większość kosztów poniesionych z powodu pandemii nie zostanie powtórzona.

W Polsce sprzedaż sięgnęła 974 mln funtów, o jedną trzecią mniej niż rok wcześniej. Strata operacyjna wyniosła 8 milionów funtów, zaś strata netto - 86 milionów funtow.

Magdalena Weiss 3120 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.