Do życia powraca kolejny, regionalny browar

Mazurska Manufaktura zapowiada odbudowę słynnych na Kujawach Browarów Bydgoskich i wznowienie produkcji lokalnego piwa marki Bractwo.

Mazurska Manufaktura to rodzinna spółka działająca w zabytkowym, ponad 100-letnim Browarze w Szczytnie, specjalizująca się w produkcji mocnych alkoholi kraftowych oraz piwa. Spółka zamierza zbudować silną pozycję producenta alkoholi na rynku lokalnym oraz rozwijać sprzedaż alkoholi w segmencie HoReCa w rejonie Warmii i Mazur oraz Kujaw. Zgodnie z długofalową strategią biznesową, spółka planuje reaktywację znanych, regionalnych marek piwa, podupadających na początku lat 2000, m.in. w wyniku działalności dużych korporacji.
 
- W Polsce od kilku lat trwa rewolucja piwna, w której królują krafty. Dzięki niej rośnie świadomość konsumentów, wybierają oni chętniej dobre, jakościowe produkty. Coraz ciekawszą ofertę mają też browary regionalne. Z drugiej strony rozwija się także lokalny patriotyzm konsumencki, wraca sentyment do dawnych marek. Stąd pomysł na to, by odbudowywać i przywracać dawną świetność kultowym, regionalnym browarom i markom, prezentując produkty w atrakcyjnym zestawieniu ceny do jakości - mówi Jakub Gromek, prezes Mazurskiej Manufaktury.
 
Pierwszym, wskrzeszonym piwem, wprowadzonym na rynek w lutym br., jest Jurand – marka produkowana przez Browary Warmińsko-Mazurskie. Spółka jest właścicielem ostatniego działającego Browaru ze wspomnianej grupy, który mieści się w Szczytnie. W listopadzie 2020 roku Mazurska Manufaktura pozyskała na jego rewitalizację 4,4 mln zł w ramach akcji crowdinvestingowej. Obecnie trwają prace remontowe, których finał planowany jest w ostatnim kwartale tego roku. W międzyczasie Manufaktura rozpoczęła już produkcję pierwszych partii Juranda w zakładzie w Kamionkach. Na rynku, głównie na terenie Warmii i Mazur, dostępny jest już więc Jurand w wersji jasne pełne, pils oraz ciemne w dwóch objętościach: 0,5 i 0,33 l. Marka zadebiutowała też w akcji in-out w sieci Biedronka.
 
Kolejnym browarem, który zamierza wskrzesić Mazurska Manufaktura są Browary Bydgoskie i wznowienie produkcji lokalnego piwa marki Bractwo. Browary Bydgoskie zostały założone w 1858 roku, w 1992 roku zostały sprywatyzowane i przyjęły nazwę „Kujawiak Browary Bydgoskie”. W 2006 roku zostały zamknięte przez Grupę Żywiec, a trzy lata później główny budynek Browaru w Bydgoszczy został zburzony.
 
- Znaleźliśmy już atrakcyjną lokalizację pod tę inwestycję w Parku Przemysłowym w Bydgoszczy. Nabyliśmy stary bunkier poniemiecki o powierzchni niemal 700 m2. Kupiliśmy też odpowiednią instalację o mocy na poziomie 20 tys. hl/rok, która zostanie sprowadzona z upadłego browaru w Niemczech. Docelowo, rozbudowa Browaru pozwoli na rozwinięcie produkcji na jeszcze większym poziomie - mówi Jakub Gromek.
 
Mazurska Manufaktura zakłada, że Browar zostanie uruchomiony na przełomie 3. i 4. kwartału 2021 r. Spółka planuje w pierwszej kolejności przywrócenie na lokalny rynek piwa Bractwo, tak by pojawiło się na rynku jeszcze w okresie wakacyjnym. Zarówno nowe etykiety, jak i receptura będą nawiązywać do historycznej marki, czerpiąc z niej to, co najlepsze.
 
Jak podkreśla Jakub Gromek, obie lokalizacje reaktywowanych Browarów nie są przypadkowe. - Zarówno Szczytno, jak i Bydgoszcz to miejsca, które darzę ogromnym sentymentem i z którymi się identyfikuję. Z Mazur pochodzą moi dziadkowie, a Bydgoszcz to moje rodzinne miasto. To tutaj się urodziłem, wychowałem i mieszkam aż do dzisiaj. Dlatego projekt reaktywacji Browarów Bydgoskich jest dla mnie szczególnie ważny.  

Mazurska Manufaktura to rodzinna firma z siedzibą w zabytkowym, ponad 100-letnim browarze w Szczytnie. Spółka specjalizuje się w produkcji wysokoprocentowych alkoholi rzemieślniczych klasy premium. Wśród flagowych produktów firmy można wymienić wódkę Bielik, jak również Wódkę z Mazur oraz serię kraftowych nalewek. Spółka rozwija także markę MM Hygienic, pod którą dostępna jest seria środków do dezynfekcji.

Joanna Hamdan 12255 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.