PIH: dość podatku VAT od darowizn

Zdarza się, że sklepy z odzieżą wyrzucają niesprzedane kolekcje zamiast oddać je potrzebującym. Dotyczy to nie tylko ubrań, ale i wielu innych produktów przemysłowych - niektórych sprzętów elektronicznych, przyborów szkolnych, środków czystości, mebli, wyposażenia domowego itp.

Polskie przepisy wymagają od przedsiębiorcy-darczyńcy przekazującego produkty przemysłowe zapłacenia podatku VAT od takich darowizn. Niestety powoduje to, że utylizacja niesprzedanych rzeczy jest tańsza niż oddanie ich potrzebującym. Ma to także zły wpływ na środowisko. Pomnażanie strat jest sprzeczne z ideą działalności gospodarczej – zwłaszcza w dobie kryzysu pandemicznego firmy nie zawsze mają środki, aby zapłacić VAT od darowizn.

Potrzebne są zmiany w prawie. - Chcemy, aby polscy przedsiębiorcy mieli opłacalną ekonomicznie możliwość pomagania, szczególnie w czasie kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa - wskazuje Polska Izba Handlu.

Na świecie przemysł modowy generuje rocznie 150 bilionów sztuk odzieży, z czego 92 mln ton co roku jest wyrzucane. Wśród odpadów przemysłowych znajdują się również artykuły nadające się do wykorzystania – nowe, z usterką, niesprzedane, posezonowe. Wszystkie towary, które produkują bądź sprowadzają przedsiębiorstwa, a które zalegają w magazynach lub mają drobne uszkodzenia, powinny trafiać do potrzebujących, bez obciążenia finansowego firm dokonujących przekazania. Niestety dzisiaj przedsiębiorca mając do wyboru płacenie podatku lub utylizację, nierzadko wybiera tę drugą opcję. Nie tylko produkcja materiałów i odzieży, czy transport z odległych fabryk do sklepów, ale również składowanie na wysypiskach czy spalanie odzieży, przyczyniają się w ogromnym stopniu do zanieczyszczenia powietrza, wody czy gleby.

Modyfikacja przepisów spowoduje według PIH pozytywne zmiany w trzech obszarach:

- potrzebujący będą mogli skorzystać z szerszej pomocy;
- środowisko będzie obciążone mniejszą ilością odpadów;
- przedsiębiorcy będą mogli niskokosztowo przekazywać charytatywnie niesprzedany towar.

Zdjęcie: Shutterstock

Ilona Mrozowska 4097 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.