Top 30 sieci franczyzowych w Polsce [RANKING]

Mimo wielu wyzwań i obaw ubiegły rok był dobry dla handlu. Widać to po rekordowej liczbie otwarć nowych placówek. Prezentujemy najnowszy ranking czasopisma "Handel" i portalu Handel Extra pt. "Top 30 sieci franczyzowych w Polsce".

Przedstawiamy coroczny ranking 30 największych sieci franczyzowych, partnerskich i grup zakupowych. Bazuje on na danych nadesłanych z sieci i obejmujących stan na koniec 2020 r. (z małymi wyjątkami).

OPARCIE W PANDEMII
Zestawienie przynosi wiele niespodzianek. Najważniejsza dana, jaka z niego wynika, to liczba ponad 44 tys. sklepów, które zrzeszyły się w 30 największych organizacjach. To aż o 8,4% więcej niż przed rokiem (wtedy był wzrost o 7,3% r./r.). Przekładając te procenty na liczby, wygląda to tak: w 2020 r. firmy objęte naszym rankingiem uruchomiły aż 3400 nowych sklepów.

Tak duży przyrost oznacza dalszą konsolidację branży i pokazuje rosnące postrzeganie przez detalistów organizatorów sieci jako solidnych partnerów, służących zróżnicowanym wsparciem (prawnym, marketingowym, promocyjnym, pomoc w zdobyciu środków odkażających, maseczek, przyłbic itp.), co okazało się nieodzowne w pandemicznym roku.

Pierwsza dziesiątka rankingu jest nie do pobicia i wciąż rośnie w siłę. Zrzesza już ponad 35 tys. sklepów. Aż 11 sieci liczy już ponad tysiąc placówek. Dwie spośród nich – Abc i Żabka – mogą się pochwalić liczbą sklepów zdecydowanie przekraczającą 5 tys. Na przeciwnym biegunie jest pięć sieci, które zrzeszają poniżej 200 placówek.

Na pozycji lidera wciąż utrzymuje się sieć Abc, której organizatorem jest Grupa Eurocash. Działa ona na zasadzie miękkiej franczyzy. Goni ją Żabka, która w ubiegłym roku otworzyła największą spośród sieci objętych naszym rankingiem liczbę placówek – aż tysiąc. I na tym nie koniec. 25 lutego br. poinformowała, że otworzyła 7-tysięczny sklep w miejscowości Biecz. Jak można zauważyć, sieć coraz dynamiczniej rozwija się w miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców. W 2020 r. otworzyła sklepy aż w 78 miastach, gdzie wcześniej jej nie było. Są wśród nich m.in.: Gostycyn (woj. kujawsko-pomorskie), Parzęczew (woj. łódzkie), Stryszawa (woj. małopolskie), Latchorzew (woj. mazowieckie), Skorogoszcz (woj. opolskie), Przechlewo (woj. pomorskie) czy Cięcina (woj. śląskie).

Lider rankingu też nie zasypia gruszek w popiele – przyłączył do swojej organizacji 329 placówek, co daje mu trzecie miejsce pod względem liczby otwarć. Pod tym względem wyprzedziło go bowiem Livio, które odnotował przyrost 501 nowych sklepów w ubiegłym roku. Trzycyfrową liczbę nowych przyłączeń zanotowała jeszcze sieć Nasz Sklep Express (GK Specjał, +307).

Dwucyfrowymi wzrostami może pochwalić się kilka sieci: Odido (Makro, +200), Rabat Detal (GK Specjał, +171), Chorten (GrupaChorten, +171) oraz Spar (Wasz Sklep Spar, +159).

W przypadku tej ostatniej sieci należy zastrzec, że przejmowała ona sukcesywnie w ubiegłym roku sklepy franczyzowe po Piotrze i Pawle, więc punkt odniesienia z 2019 r., kiedy przechodzenie do franczyzy południowoafrykańskiego operatora dopiero się zaczęło, nie jest do końca miarodajny. Sieć zamierza otworzyć w Polsce w ciągu najbliższych pięciu lat 400 sklepów pod swoim szyldem. Czy tak się stanie, czas pokaże. Jak na razie idzie jej całkiem nieźle. Według danych z początku marca br. rebranding sieci Piotr i Paweł dobiega końca – sfinalizowane jest już 85% procesu.

– Intensywnie pracujemy nad konwersją sklepów Piotr i Paweł na markę Spar – tłumaczy Tomasz Syller, CEO/ członek zarządu, Wasz Sklep Spar. – Aktywnie zwiększamy także zasięg naszej sieci, która już przekroczyła liczbę230 placówek. Rozmawiamy z kolejnymi partnerami detalicznymi, których zachęcamy, aby do nas dołączyli. Jesteśmy przekonani, że inwestycja w Polsce ma dobre, wieloletnie perspektywy – uważa.

Warto też zauważyć, że jedna sieć – Sezamek – nie odnotowała w ubiegłym roku ani przyrostu, ani spadku liczby zrzeszanych placówek. Więcej jest jednak sieci, które zanotowały spadki w tym zakresie. Największy (-64 sklepy) wystąpił u operatora Detal Polski, który jest właścicielem takich szyldów jak Kropka, Piotruś Pań, Poziomka i Bonus.
Już znacznie mniejszy, ale wciąż dwucyfrowy spadek widać w twardej franczyzie Delikatesy Centrum Grupy Eurocash (-22). Niewiele mniejszy, bo 19 placówek, jest w Lewiatanie tego samego operatora. Dwanaście sklepów ubyło Mili, siedem Intermarche (Grupa Muszkieterów) i jeden sieci Top Market (Polska Grupa Supermarketów). W skali całego rankingu łącznie wypadło z sieci 125 placówek.

ZMIANY, ZMIANY
Zdecydowana większość sieci ma już zasięg ogólnopolski. Jedynie 11 z 30 operuje w wybranych województwach. Trzy z nich – Kropla; liczone łącznie Polska Sieć Handlowa Pokusa i Polska Sieć Handlowa Pokusa Premium; Sezamek – działają w dwóch województwach. Jedynie jedna – Limonka – funkcjonuje tylko w jednym (pomorskie). Warto w tym miejscu odnotować, że Limonka od sześciu lat współpracuje w kwestiach zakupowych z Grupą Chorten.

Ta ostatnia, awansująca o dwa miejsca w rankingu, w lipcu ubiegłego roku poinformowała, że stała się ogólnopolska. Województwa wielkopolskie i zachodniopomorskie to jej dwa nowe obszary rozwoju, czyli dwa ostatnie bastiony, w których jej jeszcze nie było.

– Zaczynaliśmy jako firma regionalna, a po ponad dekadzie jesteśmy ze strukturami już w całym kraju. Na pewno będziemy mocno koncentrować uwagę na najnowszych dla nas regionach Polski, a więc ekspansji na południu i zachodzie kraju – tłumaczyła na łamach marcowego wydania „Handlu” Sylwia Olechno, dyrektor generalna Grupy Chorten. – Co nie oznacza, że nie ma miejsca na nowe sklepy tam, gdzie są już placówki pod naszym logo – zastrzega.

Szacuje, że w tym roku zarządzana przez nią grupa podpisze ponad 300 umów partnerskich, czyli prawie dwukrotnie więcej niż w 2020 r.

Ponadregionalne plany ma również Mirabelka. – Stale poszerzamy teren działania. Obecnie większość nowych umów zawieramy w woj. lubelskim – zapowiadał w niedawnej rozmowie z nami Wojciech Dziekanowski, menedżer ds. rozwoju sieci Mirabelka. – Sami byliśmy zaskoczeni, jak wiele dobrych sklepów działa jeszcze niezależnie (albo zamierza zmienić sieć na taką jak nasza) na Lubelszczyźnie i Mazowszu. Jeszcze wiele pracy przed nami. Oczywiście przyjdzie czas również na inne województwa – dodawał.

Tłumaczył, że jako operator ostatnio zmienił podejście do akwizycji. – Baczniej przyglądamy się, czy ktoś rzeczywiście ma wolę kooperacji, czy tylko chce czerpać korzyści z naszych umów i promocji. Zależy nam na lojalnej, obustronnej współpracy oraz dobrej kondycji finansowej sklepów – wyjaśniał.

Roszady widać też w sieci Mili, tworzonej przed Pro-Detal, która ma już więcej sklepów współpracujących (252) niż franczyzowych (155). W zestawieniu liczymy je jednak razem, gdyż obejmuje ono sieci franczyzowe, partnerskie, ale też grupy zakupowe, a sklepy partnerskie w Mili właśnie do takich się zaliczają.

Rynek odnotował też kilka innych zmian, które rzutują na nasz ranking. Część sieci GK Specjał dotychczas liczona była przez nas wspólnie. Obecnie stanowią one już tak duże samodzielne byty, że postanowiliśmy je rozdzielić (Delikatesy Premium, Delikatesy Sezam, Nasz Sklep, Nasz Sklep Express).

Kolejna zmiana – z zestawienia wypadła sieć Biedronka, która w ubiegłorocznym zajmowała 30. miejsce z liczbą 69 sklepów. Teraz jednak Jeronimo Martins uznało, że dotychczasowe placówki franczyzowe tak naprawdę były ajencyjne, a obecnie prowadzi zaledwie dwa sklepy franczyzowe.

Z rankingu zniknęła też jeszcze jedna sieć – To Tu, której inicjatorem była hurtownia Aber z Olsztyna. Sklepy pod jej szyldem połączyły się z Livio. Sieć Detal Warmia-Mazury powstała we wrześniu 2010 r. jako odpowiedź właścicieli lokalnych sklepów na coraz większą konkurencję ze strony dyskontów i supermarketów z obcym kapitałem. Warto wyjaśnić, że Detal WM działał pod szyldem To Tu w 72 sklepach na terenie Warmii i Mazur, w województwie kujawsko-pomorskim zaś w 160 placówkach jako Detal Kujawy-Pomorze.

Wskutek tych zmian – naszych w klasyfikacji oraz rynkowych – mamy zmianę na podium, a konkretnie na trzecim miejscu. Obecnie zajmuje je sieć Livio, która w ubiegłorocznym rankingu była na 5. pozycji. Awansowały również takie sieci jak Chorten, Delikatesy Centrum, Mirabelka, Chata Polska, Intermarche (o dwa miejsca) i Odido (przeskok o jedno miejsce).

W rankingu poza pierwszą 30 jest m.in. sieć Stokrotka, która na koniec 2020 r. miała 84 sklepy działające we franczyzie, przy 72 rok wcześniej. Od kwietnia 2018 r. Stokrotka ma nowego właściciela – Maxima Grupė została jej nowym inwestorem strategicznym, która zapowiada jej dynamiczny rozwój. Można więc spodziewać się, że zadebiutuje ona w przyszłorocznym rankingu.

Sieci pytaliśmy też o ich podejście do marek własnych oraz gazetek. Jedynie 7 z 30 nie ma przynajmniej jednej marki własnej. Według Nielsena w ubiegłym roku spożywcze marki własne zyskały na znaczeniu dwa razy mocniej niż produkty markowe (+9,1% vs. 4,9%).

Widząc to, operatorzy zapowiadają inwestycje w kolejne nowe własne kategorie produktowe. Tylko trzy sieci nie wydają własnej gazetki promocyjnej.

I CO DALEJ?
Ile jeszcze sklepów sieci są w stanie przyjąć pod swoje skrzydła? Na to pytanie jasno odpowiedział nam pod koniec ubiegłego roku Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash: – Nie mamy górnego pułapu. Przyjmiemy każdego, kto będzie chciał z nami współpracować – nie ukrywał.

Uważa bowiem, że w dzisiejszych czasach każdy sklep powinien działać we franczyzie. Rzadko który ma bowiem tak silną własną markę i tak dobrą lokalizację, żeby dobrze funkcjonować samodzielnie. Rzadko który jest też w stanie konkurować z Biedronką czy Dino, które wyrosły mu pod bokiem. Kiedyś nie było aż takiej konkurencji.

– Dziś handel niezależny potrzebuje silnego wsparcia. To nie jest tylko kwestia cen, ale też logistyki, reklamy, marketingu, szkoleń itp. – mówi Pedro Martinho. – Dzięki franczyzie handel w Polsce jest konkurencyjny i prężny, co z kolei pomaga rozwijać lokalne rynki.

Operatorzy sieci partnerskich i franczyzowych odgrywają bardzo ważną rolę w zwiększaniu konkurencyjności na rynku z wielką korzyścią dla konsumenta – uważa.

W podobnym tonie wypowiadają się najwięksi operatorzy franczyzowi w Polsce.

Katarzyna Pierzchała 4370 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.