Carrefour: chcemy przyspieszyć rozwój sieci convenience [WYWIAD]

- Pandemia ma niewielki wpływ na rozwój franczyzy spożywczej, ale może powodować zwiększone zainteresowanie potencjalnych inwestorów - mówi w wywiadzie dla Handel Extra Krzysztof Łagowski, dyrektor sklepów convenience w Carrefour Polska.

Handel Extra: Czy obecne czasy są dobre dla franczyzy? W związku z pandemią widzicie zwiększone zainteresowanie propozycjami pod szyldami Carrefour Express i Globi?

Krzysztof Łagowski, dyrektor sklepów convenience w Carrefour Polska:

W przypadku sklepów spożywczych epidemia koronawirusa w Polsce wzmocniła zainteresowanie klientów zakupami w sklepach convenience, głównie ze względu na ich bliskość. Chętnie robią w nich zakupy, często wybierając produkty marek własnych oraz zdrowe produkty eko i bio. To zarazem kategorie produktów, które są wyróżnikiem sklepów Carrefour Express. Jednocześnie te sklepy cieszą się największym zainteresowaniem naszych partnerów franczyzowych.

Wspomniane zachowania klientów sprawiają, że pandemia ma niewielki wpływ na rozwój franczyzy spożywczej, ale może powodować zwiększone zainteresowanie potencjalnych inwestorów. W niepewnych czasach współdziałanie w grupie franczyzowej zwiększa bowiem bezpieczeństwo prowadzenia biznesu.

Jakie są teraz największe trudności w prowadzeniu franczyzy i co jest obecnie szczególnie ważne dla franczyzobiorców?

Podstawowym wyzwaniem dla franczyzodawców, którzy chcą rozwijać swoje sieci, pozostaje dotarcie do inwestorów z jasnym przekazem, że ich oferta jest atrakcyjna, uczciwa i przejrzysta, oparta na partnerskim modelu współpracy i co najważniejsze będzie wspierać rozwój ich biznesu. Muszą oni pokazać, jak realnie są w stanie pomoc franczyzobiorcom w ich bieżącej działalności. I to w różnych wymiarach: od bieżącego operacyjnego wsparcia po innowacje, jak choćby dostęp do analiz rynkowych i rozwiązań opartych na nowych technologiach, wprowadzanie systemów CRM czy kas samoobsługowych.

Tam, gdzie sytuacja tego wymaga, ważna jest też solidarność z partnerami franczyzowymi, wsparcie i zrozumienie dla ich przejściowych trudności. Z kolei dla osób prowadzących sklepy trudności będą różnić się w zależności od ich aktualnej sytuacji. Zawsze jednak franczyza musi być opłacalna, dawać im wzrost sprzedaży przy zachowaniu niezależności. Muszą mieć pewność, że dzięki przynależności do dużych sieci ich sklepy są w stanie dynamicznie reagować na zmieniające się otoczenie rynkowe i oczekiwania klientów. W obecnych warunkach właściciele sklepów, zwłaszcza w branżach mocno odczuwających skutki pandemii, powinni też mieć poczucie, że nie są w tym sami i mogą liczyć na wsparcie. Z pewnością doceniają wówczas korzyści i stabilizację, jaką daje współdziałanie w grupie franczyzowej.

687 – tyle sklepów zrzeszaliście na koniec ub.r. we franczyzie, czyli o blisko 40 więcej niż z 2019 r. Wynika to z rankingu Top 30 największych sieci franczyzowych, partnerskich i grup zakupowych, stworzonego przez miesięcznik „Handel” (jego publikacja wkrótce). To niezbyt wiele w porównaniu do innych sieci. Z czego to wynika?

Jednym z wyróżników sieci Carrefour jest stabilna, długotrwała współpraca z partnerami franczyzowymi. Należy jednak pamiętać, że sklepy każdej sieci podlegają naturalnym zmianom, część jest zamykana czy zmienia lokalizację. Wynika to z wielu przyczyn. W 2020 r. uruchomiliśmy około 70 nowych sklepów.

Jakie są plany przyłączeniowe na ten rok?

W 2021 r. chcemy przyspieszyć organiczny rozwój sieci convenience. W styczniu i lutym 2021 r. uruchomiliśmy już 10 nowych sklepów i sukcesywnie pracujemy nad kolejnymi.

 Ilu spośród waszych franczyzobiorców prowadzi pod waszym szyldem więcej niż jeden sklep?

Już co trzeci z naszych partnerów prowadzi więcej niż jeden sklep w sieci Carrefour. Najczęściej są oni właścicielami 2-4 obiektów, ale dość duża grupa to właściciele od 5 do 10 sklepów. Mamy też kilku partnerów, którzy prowadzą już ponad 10 placówek w naszej sieci. Najczęściej jest to efekt ich rozwoju biznesu, którzy zaczynali od 1 sklepu i z czasem ich własne sieci rosły wraz z rozwojem sieci Carrefour Polska. To najlepszy dowód skuteczności naszej strategii, która zakłada, że franczyza ma przynosić korzyści i prowadzić do rozwoju obu stron tego biznesu, tak franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy.

Jakie więc są główne założenia waszych franczyz?

Carrefour Polska jest omnikanałową siecią handlową, która w ramach swej strategii rozwoju wykorzystuje synergię pomiędzy siecią własną i sklepami partnerów franczyzowych. Spółka od 11 lat rozwija sieć franczyzową w Polsce, oferując partnerom korzystne i transparentne warunki współpracy oraz różne formaty sklepów dopasowane do ich potrzeb, ale przede wszystkim do uwarunkowań lokalnego rynku i profilu lokalnych klientów. Partnerom Carrefour dostarcza przede wszystkim bogate know-how m.in. w zakresie prowadzenia sklepu czy merchandisingu, a także innowacyjne narzędzia sprzedażowe, marketingowe i logistyczne.

Przez cały okres umowy mogą też liczyć na doradztwo opiekuna regionalnego. W swoim portfolio Carrefour ma franczyzowe sklepy convenience, minimarkety, sklepy na stacjach paliw oraz supermarkety. Co ciekawe, formaty te są testowane i prowadzone także w sieci własnej spółki. To unikalne rozwiązanie w branży franczyzowej, które pozwala firmie lepiej doradzać i przygotować bardziej dopasowaną ofertę dla franczyzobiorców marki. Obecnie Carrefour koncentruje się na dynamicznej rozbudowie sieci franczyzowych sklepów Carrefour Express oraz Carrefour Market i poszukuje osób zainteresowanych współpracą w obu tych formatach: sklepu osiedlowego oraz supermarketu.

Marka Carrefour jest mocniejsza w świadomości klientów niż Globi. Czy zamierzacie zamienić szyld Globi na Carrefour?

Marka Globi uzupełnia portfolio sklepów Carrefour Express i obecnie nie planujemy rebrandingu tych sklepów. Ofertę Globi kierujemy w szczególności do osób z małych miejscowości oraz terenów wiejskich. W sklepach tej marki klienci mają dostęp m.in. do bogatej oferty 400-500 produktów spożywczych marki własnej Carrefour, rozbudowanego asortymentu produktów przemysłowych oraz atrakcyjnej oferty alkoholi. Nasi partnerzy prowadzący sklepy Globi mogą liczyć na wsparcie marketingowe i operacyjne.

Franczyza to również dostęp do marek własnych operatora. Jak franczyzobiorcy i ich klienci podchodzą do waszych marek własnych? Ile ich można spotkać w Carrefour Express i Globi?

Bardzo dobre jakościowo produkty marki własnej Carrefour, dzięki bardzo konkurencyjnym cenom, są wyróżnikiem naszych sklepów. W ramach marki własnej oferujemy już ponad 3000 produktów różnych kategorii, począwszy od napojów, soków, wód przez nabiał, produkty świeże oraz pełną gamę suchych, po tak wymagające jak wegańskie, bezlaktozowe, bezcukrowe oraz produkty bio, na które klienci zwracają coraz większą uwagę. Są one odzwierciedleniem najnowszych trendów rynkowych, a także sednem realizowanej przez Carrefour strategii transformacji żywieniowej. To właśnie żywność wysokiej jakości, wytworzona w sposób zrównoważony, mająca pozytywny wpływ na nasze zdrowie, będzie w najbliższych latach cieszyła się rosnącym zainteresowaniem klientów i decydowała o wyborze sklepu. W tym elemencie oferta Carrefour szczególnie wyróżnia się na rynku.

 

 

Katarzyna Pierzchała 4300 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.