Nastroje w handlu nieco gorsze niż przed miesiącem

Wskaźnik koniunktury wśród tradycyjnych detalistów spadł w marcu o 3,1 pkt. - wynika z badania danych M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego. Kwiecień też nie wygląda lepiej.

Cykliczne badanie prowadzone przy wykorzystaniu M/platform, cyfrowej platformy usług wspierającej tradycyjne punkty handlowe, wykazało spadek optymizmu wśród detalistów zarówno w odniesieniu do obecnej sytuacji prowadzonych przez nich przedsiębiorstw, jak i oczekiwań na najbliższy miesiąc. Nastroje Handlu Tradycyjnego (NHT) w marcu zostały ocenione na 29,9 pkt., a oczekiwania wobec kwietnia (NHT+1) osiągnęły 47,2 pkt. Wskaźnik może przyjmować wartości od 0 do 100 punktów.

Warto zauważyć, że wyniki uzyskane w segmencie handlu tradycyjnego odbiegają od innych badań koniunktury obejmujących szersze segmenty rynku. Wskaźnik GUS, badający cały sektor handlu detalicznego, w porównywalnym okresie wzrósł o 3,3 pkt., podczas gdy jeszcze mocniejsze sygnały wzrostowe napłynęły z Komisji Europejskiej, gdzie indeks koniunktury w handlu zwiększył się o 6,9 pkt. Równocześnie wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) w marcu 2021 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrósł według GUS o 3,2%, przy czym inflację CPI, która ma największy udział w obrotach handlu tradycyjnego, wciąż hamowały ceny żywności – ledwie o 0,5% wyższe niż przed rokiem.

Na nastroje detalistów segmentu tradycyjnego największy wpływ może wywierać przedłużająca się sytuacja związana z pandemią.

- Kolejne lockdowny odciskają swoje piętno na badanych, którzy mimo delikatnej poprawy nastrojów w ubiegłym miesiącu, nadal podchodzą z dużym dystansem do najbliższej przyszłości – ocenia Tomasz Jasinkiewicz, wiceprezes Comp Platformy Usług, operatora systemu M/platform.

Badanie Nastrojów Handlu Tradycyjnego zostało przeprowadzone w ostatnim tygodniu marca wśród właścicieli i kierowników sklepów handlu tradycyjnego korzystających z M/platform, systemu umożliwiającego detalistom korzystanie z usług wspierających sprzedaż, takich jak między innymi bezpośrednie korzystanie z promocji handlowych producentów.

M/platform to pierwsza w Polsce cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe. Umożliwia korzystanie z atrakcyjnych ofert promocyjnych od producentów uczestniczących w programie oraz integruje wiele dodatkowych usług takich jak analityka sprzedaży czy aplikacja hop&shop, umożliwiająca korzystanie z ogólnopolskiego programu lojalnościowego oraz bezpieczne zakupy w modelu „zamów i odbierz”. Platforma zrzesza już ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego na terenie całego kraju.

Katarzyna Pierzchała 4275 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.