GfK: Polacy pokochali marki własne. Rynek czekają miliardowe wzrosty

Rynek marek własnych w polskiej branży FMCG mierzony wartością zakupów gospodarstw domowych wart jest już 34 mld zł. Potencjał do dalszych wzrostów wciąż jest jednak ogromny, wynika z najnowszego raportu "Private Brands“ opracowanego przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Na zdjęciu: lody marki własnej Biedronki

W ostatniej dekadzie marki prywatne (private labels) znacząco umocniły swoją pozycję na polskim rynku FMCG i ewoluowały w marki własne (private brands). Ta część rynku, obejmująca produkty spożywcze, kosmetyki i chemię gospodarczą w 2020 r. była warta aż 34 mld zł (biorąc pod uwagę wartość zakupów gospodarstw domowych). Marki własne osiągnęły tym samym 19,3-proc. udział w całym polskim rynku FMCG, co stanowi wzrost o 0,9 p.p. w stosunku do roku poprzedzającego.

W najbliższych latach możemy oczekiwać dalszych wzrostów. - Z naszych szacunków wynika, że w ciągu najbliższych dwóch lat rynek marek własnych w Polsce wzrośnie prawie o 6 mld zł, a ich udział w całym rynku FMCG wyniesie 21,2% – mówi Michał Maksymiec (na zdjęciu), dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Dyskonty motorem rozwoju

Rozwój sektora marek własnych w Polsce najbardziej napędza stały wzrost znaczenia kanału dyskontów (Biedronka, Lidl, Netto i Aldi). W tych sklepach private brands odpowiadają obecnie za 44% całej sprzedaży.

– Najdynamiczniej rośnie grupa tych nabywców, którzy wybierają dyskonty jako swój optymalny i preferowany format, a jego specyficzną cechą jest duży udział marek własnych w asortymencie. Ta grupa shopperów nie myśli w kategoriach – marka własna czy producencka. Są otwarci na nowe marki, na nieznanych producentów, a kraj pochodzenia produktu nie ma dla nich większego znaczenia. To właśnie oni są i będą w jeszcze większym stopniu siłą napędową marki własnej – wskazuje Rafał Dobrowolski, strategic insight manager w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Niemal każdy Polak sięga po marki własne

W swoim raporcie GfK podkreśla, że po marki własne sięga dziś niemal każde polskie gospodarstwo domowe. Dzięki temu, penetracja w tej części rynku, czyli odsetek nabywców, którzy choć raz w roku sięgnęli po markę własną, wynosi aż 98%. Jednocześnie przeciętne gospodarstwo domowe w Polsce w ciągu roku kupuje aż 171 unikalnych produktów pod markami własnymi sieci detalicznych (o 24 więcej niż w 2011 r.).

W opinii Rafała Dobrowolskiego jedną z przyczyn sukcesu private brands, jest rosnąca jakość oferowanych produktów, które coraz częściej pod tym względem w niczym nie odstają od markowych liderów rynku. – W czasach, gdy w Polsce pojawiły się pierwsze zachodnie sieci, marka własna miała być przede wszystkim tania i był to wymóg nadrzędny, osiągany często kosztem jakości. Obecnie marki własne nie mogą odstawać jakością od produktów markowych, a oczekiwania wobec nich są daleko szersze niż tylko niższa cena. Dlatego już teraz dostrzegamy proces zacierania się granicy między marką własną, a produktem markowym – podsumowuje Dobrowolski.

 

 

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.