Furgonetka.pl tworzy "otwartą" sieć automatów paczkowych

Furgonetka.pl startuje z "otwartą" siecią automatów paczkowych. Jak przekonuje prezes firmy, w ten sposób powstanie realna alternatywa dla Paczkomatów InPostu. Na czym ta sieć ma polegać?

Na zdjęciu: Rafał Agnieszczak, prezes Furgonetka.pl

W ostatnich miesiącach kolejne firmy zapowiadają stworzenie własnych maszyn do odbioru przesyłek. Takie plany ma już AliExpress, Allegro, Poczta Polska i Żabka. Przypomnijmy, że samych Paczkomatów InPostu jest w Polsce 12 tys., a firma zapowiedziała nawet budowę fabryki tych urządzeń.

Tymczasem Furgonetka.pl, broker usług kurierskich, który od dekady działa na polskim rynku i w tym roku ma przebić barierę 200 mln zł przychodów, ogłosił właśnie start rozwiązania, które ma być "bardziej praktyczne od Paczkomatów InPostu".

Furgonetka BOX będzie na rynku usług kurierskich jak Android w branży telefonii komórkowej - połączy różnych dostawców i oferowane przez nich rozwiązania jednym wspólnym oprogramowaniem i ekosystemem różnorodnych automatów.

– Mam świadomość, że nasze plany dla niektórych mogą brzmieć jak Prima Aprilis. Nikomu się dziś w głowie nie mieści, że może powstać alternatywna wobec Paczkomatów InPostu. Ale to nie jest żart - mówi Rafał Agnieszczak, prezes Furgonetki. - Naszym zdaniem to jest jak najbardziej realne. Wiele firm już próbuje stawiać swoje własne maszyny. Problem w tym, że aby stać się alternatywą dla gracza, który już ma kilkanaście tysięcy automatów, trzeba w szybkim czasie zbudować podobną skalę. Żadna firma nie jest w stanie zrobić tego sama - potrzeba kogoś, kto zorganizuje wspólną dla wszystkich, otwartą sieć automatów paczkowych – i to właśnie chcemy zrobić, angażując w ten projekt liderów rynku kurierskiego, ale i np. mniejsze sieci sklepów – tłumaczy Rafał Agnieszczak.

Furgonetka BOX: otwarta sieć automatów paczkowych

„Otwartość” sieci automatów paczkowych Furgonetki oznacza, że mają być one dostępne dla wszystkich potencjalnie zainteresowanych graczy tj. nie tylko dla operatorów usług kurierskich, ale także dla firm z sektora e-handlu, deweloperów i wspólnot mieszkaniowych, a nawet bezpośrednio dla sieci handlowych, np. małych dyskontów spożywczych.  

– Jeśli chcemy stworzyć wspólną sieć dla różnych podmiotów, to nie możemy być dla nich konkurentem. Jako broker specjalizujący się w tworzeniu oprogramowania i pozyskujący użytkowników indywidualnych zawsze będziemy neutralni – nie jesteśmy i nie będziemy ani firmą kurierską ani platformą e-handlową. Dlatego Furgonetka to idealny kandydat do roli operatora takiej wspólnej sieci – mówi Rafał Agnieszczak.

Przewagą Furgonetki BOX nad Paczkomatami InPostu - zdaniem prezesa - ma być też różnorodność modeli automatów.

– Sam proces obsługi paczek w Paczkomatach działa bardzo sprawnie i nie wydaje mi się, że można go zorganizować dużo lepiej. Ale można zadbać o większą elastyczność – chcemy zaproponować więcej modeli automatów dostosowanych do różnych potrzeb klientów. Od małych „skrzynek” zlokalizowanych na obrzeżach osiedla mieszkaniowego do dużych kontenerów umieszczanych na podziemnych parkingach galerii handlowych czy hipermarketów. Rynek konsumenta jest dobrze wyedukowany i otwarty na innowacje. Z tej perspektywy np. niewielki automat na osiedlowym podwórku szybko się zapełni – wyjaśnia Rafał Agnieszczak.

Taka różnorodność zapewnia także większą drożność systemu – duże automaty mogą być zaprogramowane na odbiór w ciągu 72h, a małe, “przydomowe” krócej – na przykład tylko 12h.

Dlaczego Furgonetka?

Sama technologia produkcji automatów paczkowych już dawno przestała być innowacją. Kluczowe jest jednak oprogramowanie i to tutaj Furgonetka widzi swoją przewagę.

– Od dekady integrujemy usługi kurierskie, dlatego podstawą naszej działalności jest zapewnienie komunikacji pomiędzy różnymi systemami i przełożenie tego wszystkiego na prosty interfejs dla klienta końcowego. Plus nowoczesny marketing i pozyskiwanie milionów klientów na swoje usługi. Jeśli otwarta sieć automatów paczkowych ma stać się powszechna, musi działać w podobnych warunkach, tj. opierać się na maksymalnie elastycznym oprogramowaniu i powszechnej dostępności - wyjaśnia Rafał Agnieszczak.

Firma w 2010 r. stworzyła oprogramowanie umożliwiające porównanie w jednym miejscu wielu usług kurierskich. Od jakiegoś czasu buduje także sieć punktów nadań i odbiorów, która już liczy kilkaset placówek i rośnie w tempie jednego punktu dziennie. Teraz naturalnym krokiem jest uzupełnienie rynku o otwartą sieć automatów paczkowych.

Furgonetka BOX nie ma zastąpić, ale uzupełnić już istniejącą w Polsce sieć punktów nadań i odbiorów.

- Obserwując rozwój e-handlu można ocenić, że w najbliższym czasie wygra ten, kto znajdzie sposób jak jeszcze bardziej ułatwić nadawanie i odbieranie paczek. Furgonetka ze swoim nowym rozwiązaniem Furgonetka BOX ma duże szanse, bo myśli o rynku “demokratycznie” – szuka ułatwień nie tylko dla klientów końcowych, ale dla wszystkich interesariuszy – także operatorów usług kurierskich, e-handlu i zwykłych sklepów - zaznacza Rafał Agnieszczak.


Ilona Mrozowska 4035 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.