Ulice handlowe w dobie pandemii

W lokalizacjach centralnych najwięcej pustostanów stanowią miejsca po lokalach gastronomicznych. O tym jak wygląda sytuacja na ulicach handlowych opowiada Beata Kokeli, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield.

Handel Extra: Jaka jest obecnie skala pustostanów w Warszawie i jak sytuacja wygląda w innych miastach?

Beata Kokeli, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield:

Liczba pustostanów w centrach największych polskich miast, takich jak Warszawa, czy Kraków, jest bardzo duża. W lokalizacjach centralnych najwięcej pustostanów stanowią miejsca po lokalach gastronomicznych. Zdecydowanie lepiej wygląda sytuacja lokali handlowych ulokowanych w osiedlach mieszkaniowych w dzielnicach poza centrum, gdzie wakatów jest znacznie mniej. Dokładna skala poziomu wakatów nie jest nam znana ze względu na to, że w przypadku wielu lokali, w których działalność nie jest prowadzona w chwili obecnej (np. gastronomia), nie mamy pewności, czy najemca nie wznowi jednak działalności po zniesieniu ograniczeń.

Jakie branże aktualnie szukają lokali jeżeli chodzi o ulice handlowe?

Ulice handlowe w centrach miast historycznie cieszyły się dużym zainteresowaniem najemców z branży gastronomicznej, ale biorąc pod uwagę zapaść tego sektora w czasie pandemii, obecnie nie otrzymujemy w ogóle zapytań od tej grupy najemców. Pojawiają się natomiast zapytania od firm, które obecnie prowadzą działalność głównie w Internecie i chciałyby otworzyć swoje show-roomy w łatwo dostępnych lokalizacjach. Mamy nadzieję, że wraz z powrotem pracowników do biur, pojawieniem się turystów i spotkań towarzyskich rynek się unormuje.

Warto pamiętać także o ulicach handlowych na terenie osiedli mieszkaniowych oraz w mniejszych miastach. Tego typu powierzchnie są preferowane przez sklepy spożywcze (Carrefour Express, Delikatesy Centrum, Żabka czy inne), warzywniaki, sklepy z alkoholem, winiarnie, piekarnie, cukiernie, garmażerie, drogerie (Rossmann, Hebe), sklepy z artykułami dla zwierząt, kliniki weterynaryjne, dyskonty niespożywcze (Pepco, Action, Tedi), Empik, Iysk oraz, sektor food & beverage – w szczególności sushi i pizzerie, które mogą oferować swoje potrawy w dostawie. Lokale handlowe położone w osiedlach są również obiektem zainteresowania operatorów przedszkoli i żłobków.

Jak kształtują średnie czynsze w wynajmowanych lokalach?

W Warszawie dla lokali handlowych zlokalizowanych poza ścisłym centrum średnie ceny wahają się pomiędzy 70-120 zł/mkw./mies. Jeszcze w okresie letnim, kiedy otrzymywaliśmy zapytania ofertowe na lokale w centrum miasta, czynsze kształtowały się na poziomie 120-170 zł/mkw./ mies. W czasie pandemii z oczywistych względów zyskały na atrakcyjności lokalizacje rezydencjalne, w dzielnicach mieszkalnych. Średnie czynsze dla lokali handlowych w tych miejscach wynoszą około 100 zł/mkw./mies.

Joanna Hamdan 12223 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.