Galerie chcą nowych terminów niedziel handlowych

Branża centrów handlowych apeluje do władz o wyznaczenie nowych terminów niedziel handlowych, w zamian za te, które przypadły na okres ograniczeń w handlu. Inicjatorem apelu jest Polska Rada Centrów Handlowych.

W tym roku lockdownami objęto już dwie niedziele: 31 stycznia i 28 marca, a więc dwie z siedmiu handlowych wyznaczonych w tym roku.

Branża centrów handlowych apeluje więc do władz o wyznaczenie nowych terminów niedziel handlowych, jak tylko sytuacja epidemiczna na to pozwoli. - W wyniku tegorocznych lockdownów większość najemców nie mogła skorzystać z możliwości prowadzenia działalności w niedzielę 31 stycznia i nie będzie mogła jej prowadzić 28 marca br. - przypomina w komunikacie przesłanym PAP PRCH.

Branża handlowa "liczy na wyznaczenie nowych terminów niedziel handlowych, które przynajmniej częściowo pomogą zrekompensować stratę dwóch dni handlowych".

Zdaniem PRCH taka pomoc państwa jest szczególnie ważna - zwłaszcza w obecnej dramatycznej sytuacji sektora.

- Dla podmiotów, które w wielu przypadkach znajdują się na skraju bankructwa znaczenie ma każdy dzień prowadzenia działalności – szczególnie po wprowadzeniu kolejnego, czwartego już ogólnopolskiego lockdownu. Nawet jednodniowe ograniczenie działalności obiektów handlowych pogłębia i tak już olbrzymie straty branży - zaznaczyła.

PRCH wskazuje, że konsekwencją dotychczasowych obostrzeń jest niemal 50 mld zł utraconych przychodów najemców centrów handlowych.

- W wyniku zamknięć ucierpiały również budżety wynajmujących – luka w przychodach wynikająca z poniesionych kosztów finansowania lockdownów i wsparcia na rzecz najemców – wyniesie ok. 5,5 mld zł, co stanowi ponad połowę rocznych przychodów - tłumaczy PRCH.

W ocenie PRCH "władze prowadząc rozmowy o wyznaczeniu nowych terminów dla utraconych niedziel handlowych używają argumentu, że otwarcie sklepów w nowych terminach spowodowuje konieczność działań dostosowawczych po stronie przedsiębiorstw, a tym samym dodatkowe koszty dla firm".

Stowarzyszenie zaznacza, że niedziele handlowe w 2020 r. cieszyły się zainteresowaniem klientów, którzy korzystali z dodatkowego dnia zakupów, przyczyniając się do wzrostu obrotów w handlu.

- W tygodniach z niedzielą handlową w 2020 r., tygodniowa odwiedzalność w centrach handlowych była wyższa o ok. 20% w porównaniu do tygodni bez niedzieli handlowej. Niedziela była także drugim po sobocie wybieranym dniem na zakupy. Obecnie te potrzeby kumulują się w piątki i soboty, co jasno pokazują dane dotyczące odwiedzalności gromadzone przez PRCH - podano.

W opinii PRCH dodatkowe niedziele handlowe wpłyną także na zwiększenie bezpieczeństwa na terenie obiektów handlowych. Klienci galerii zyskają w ten sposób dodatkowy dzień na zrobienie zakupów.

- Aby wesprzeć branżę w tym trudnym okresie PRCH apeluje o wyznaczenie nowych terminów dla zagwarantowanych ustawą niedziel handlowych. Podkreślamy, że dodatkowy dzień handlu, to również bezpieczeństwo klientów i pracowników – pozwala rozłożyć ruch i odwiedzalność w sklepach - czytamy.

Polska Rada Centrów Handlowych jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług.

PAP/red

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.