Luis Amaral, prezes Eurocash: zbudowaliśmy niezależny handel

- Podczas gdy wszyscy budowali hipermarkety i dyskonty, my przez 25 lat walczyliśmy o detalistów, których ambicją było prowadzenie własnych sklepów - podkreśla Luis Amaral.

Luis Amaral (na zdjęciu), prezes Grupy Eurocash, przy okazji publikacji wyników Grupy za cały 2020 r. i obchodzonego w ubiegłym roku 25-lecia Grupy Eurocash, wystosował list do akcjonariuszy, partnerów i klientów, w którym pisze m.in., że ćwierćwiecze Grupy miało być temat przewodnim w roku 2020. - W tym roku oczywiście nie możemy tak po prostu mówić o naszej historii, podczas gdy rok 2020 był najtrudniejszym rokiem dla całego świata od czasów ostatniej wojny światowej. Ponad 2,5 miliona ludzi zmarło z powodu pandemii COVID-19. Sposób życia uległ drastycznej zmianie (...) - zaznacza Luis Amaral.

Przypomina jednak, że dokładnie 25 lat temu powstająca Grupa Eurocash uwierzyła w polskich przedsiębiorców i wbrew wszystkiemu postawiła na tzw. niezależny handel. - Podczas gdy wszyscy budowali hipermarkety i dyskonty, my przez 25 lat walczyliśmy o detalistów, których ambicją było prowadzenie własnych sklepów. Naszym celem przez pierwsze 15 lat było osiągnięcie odpowiedniej skali działalności, tak by klienci mogli skutecznie konkurować z międzynarodowymi sieciami - pisze Luis Amaral. - Udało się to dzięki budowie, poprzez fuzje i przejęcia, kompleksowego łańcucha dostaw. Kolejne 5 lat pracowaliśmy nad jego efektywnością, tak by stał się najlepszy na rynku. Dzięki 18 centrom dystrybucyjnym, 180 halom Cash&Carry oraz wyspecjalizowanym formatom hurtowym jesteśmy w stanie dostarczyć towar w konkurencyjnych cenach do całego kraju, w tym do najmniejszych miejscowości w Polsce - przypomina prezes Grupy Eurocash.

Jednocześnie firma zintegrowała sprzedaż hurtową i detaliczną poprzez systemy franczyzowe. - Ostatnie 5 lat poświęciliśmy na digitalizację biznesu hurtowego wprowadzając innowacyjne na europejskim spożywczym rynku hurtowym platformy takie jak: eurocash.pl, eurocash.pl Market (działający na zasadzie B2B), czy system integracji kasowej dla naszych klientów. Również w segmencie detalicznym innowacyjność była dla nas kluczowym kierunkiem. Rozwinęliśmy największą sieć supermarketów proximity - Delikatesy Centrum, gdzie przedsiębiorczość i współpraca sprawiły, że polski konsument może cieszyć się żywnością wysokiej jakości. A takie narzędzia jak Delikarta (ponad 2 miliony użytkowników) pomagają nam w rozumieniu i zaspokajaniu potrzeb klientów - podkreśla Luis Amaral. 

Zwraca uwagę, że Frisco.pl, internetowy supermarket, ma w Warszawie udział rynkowy przekraczający 50%, dzięki czemu stał się punktem odniesienia do całego internetowego rynku żywności w stolicy. Teraz przyszedł czas na ekspansję w innych miastach Polski.

- Nowe koncepty detaliczne, takie jak: market alkoholowy Duży Ben czy sklep kosmetyczny Kontigo, wprowadzają znakomite specjalistyczne formaty do naszych miast i centrów handlowych. Nasze Abc na kołach dostarcza wysokiej jakości żywność mieszkańcom najmniejszych polskich miejscowości, którzy nie mogą codziennie dotrzeć do sklepu. My przywozimy sklep do nich - podkreśla Luis Amaral.

Trendy na polskim rynku FMCG

W ciągu ostatniej dekady zaobserwować można było stopniowe wyrównywanie się udziału w rynku obu kanałów sprzedaży detalicznej produktów FMCG, tj. kanału wielkoformatowego i tradycyjnego. Obecnie wg. danych Nielsena sklepy wielkoformatowe (supermarkety, hipermarkety i dyskonty) kontrolują ok. 62% głównych kanałów detalicznych, a sklepy małoformatowe i specjalistyczne ok. 38%.

W kolejnych latach w opinii Eurocash brak jest jednak przesłanek do dalszego znaczącego ograniczania roli handlu małoformatowego. Przemawiają za tym zarówno uwarunkowania zewnętrzne (struktura demograficzna), jak i wewnętrzne (polegające przede wszystkim na pojawieniu się mechanizmów konsolidacyjno--modernizacyjnych umożliwiających skuteczne konkurowanie z placówkami wielkoformatowymi).

Jednym z przejawów tego trendu jest zrzeszanie się sklepów o powierzchni do 300 mkw. w sieciach franczyzowych, zarówno o charakterze tradycyjnym (będących de facto formą programów lojalnościowych), jak i nowoczesnym (silnie wiążącym detalistów ze źródłem zakupów).

Zgodnie z szacunkami PMR, liczba sklepów spożywczych zrzeszonych w sieciach franczyzowych w 2020 r. wyniosła ok. 46,3 tys. (wzrost o 7,2% r/r). W latach 1991-2001 obserwowana była postępująca konsolidacja rynku hurtowej dystrybucji produktów FMCG. Okres ostatnich kilkunastu lat przyniósł redukcję liczby przedsiębiorstw hurtowych zajmujących się sprzedażą produktów FMCG do ok. 3-4 tysięcy podmiotów funkcjonujących obecnie. 

Ilona Mrozowska 4142 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.