Herbapol-Lublin: zioła w DNA [WYWIAD]

O produktach, e-commerce i planach na ten rok opowiada Anna Sambor, dyrektor marketingu w firmie Herbapol-Lublin.

HANDEL: Czy zwiększona dbałość Polaków o zdrowie odcisnęła się jakoś na sprzedaży firmy?

ANNA SAMBOR, dyrektor marketingu w firmie Herbapol-Lublin: Oczywiście pandemia i związane z nią skutki, tj. zwrócenie szczególnej uwagi na kwestie zdrowotne, miały wpływ również na Herbapol. W naszym akurat przypadku flagowa kategoria Herbapolu – herbatki ziołowe – jako jedyny segment spośród wszystkich herbat wykazała się dwucyfrowym wzrostem wartości sprzedaży wg danych NielsenIQ za cały 2020 r.* Polacy zwrócili szczególną uwagę na naturalne sposoby poprawiania swojej odporności, ogólnego samopoczucia, w co doskonale wpisują się tradycyjne napoje, takie jak herbatki ziołowe. Rok 2020 rozwiał mit tego segmentu, który był kojarzony głównie jako segment dla osób starszych z dolegliwościami. Zamknięcie w domach pozwoliło wielu z nas lepiej się przyjrzeć swojemu sposobowi życia, bycia czy odżywiania. Mieliśmy okazję też poczytać więcej i dzięki temu wiele młodych osób sięgnęło po takie klasyczne herbatki jak mięta, melisa, lipa, dziurawiec czy czystek. Mamy nadzieję, że będzie to trwały trend i herbatki ziołowe na dobre zagoszczą w domach młodych Polaków.

Który z produktów serii Zioła Mnicha sprzedaje się najlepiej i w jakich sklepach? Na ile się to zmieniło w ubiegłym roku?

Niezmiennie w czołówce sprzedaży herbatek marki Zioła Mnicha są herbatki Na odchudzanie, Na trawienie i Na cholesterol, które świetnie się sprzedają w tradycyjnych sklepach spożywczych, super- i hipermarketach. Zioła Mnicha to marka, którą konsument może kupić na półce herbat w trakcie zwykłych zakupów spożywczych. W przypadku marki Ziół Mnicha ranking sprzed i z uwzględnieniem pandemii się nie zmienił, bo przeznaczenie naszych produktów jest uniwersalne i niezależne od sytuacji pandemicznej. Aczkolwiek należy podkreślić, że w okresie wiosennego lockdownu produkty Ziół Mnicha cechowały się wyższą niż standardowa rotacją. Z pewnością wpływ na to miała mniejsza aktywność fizyczna Polaków w tym okresie, co oznacza problemy z funkcjonowaniem całego organizmu, w tym również układu pokarmowego. Dlatego też herbatki funkcjonalne wspomagające prawidłowy przebieg procesów trawienia oraz eliminujące dolegliwości trawienne okazały się wówczas szczególnie pożądane.

Czy planują państwo wprowadzenie nowości, np. wspomagających odporność, o którą tak wszyscy teraz starają się szczególnie dbać?

Oczywiście względem sytuacji pandemicznej zweryfikowaliśmy nasze plany wdrażania nowości i dlatego w 2020 r. pojawiła się nowość – herbatka Herbapol Odporność, która bardzo szybko została doceniona zarówno przez konsumentów, jak i rankingi branżowe.

Jaką część rynku herbat stanowią herbatki ziołowe i funkcjonalne?

Herbatki ziołowe i funkcjonalne to już ponad 20% wartości sprzedaży szeroko rozumianej kategorii herbat. I to ta część rynku od kilku lat najdynamiczniej rośnie w porównaniu z innymi segmentami. Cieszy nas to szczególnie, ponieważ w tym segmencie rynkowym Herbapol od lat jest niekwestionowanym liderem, a jego pozycja jako marki godnej zaufania i lubianej przez Polaków sukcesywnie umacnia się z roku na rok.

Jak rozwinęła się państwa sprzedaż e-commerce? W maju ub.r. firma uruchomiła nową odsłonę sklepu.

Bardzo poważnie traktujemy e-commerce, dlatego mamy już dwie własne platformy sprzedażowe: dla części spożywczej www.e-herbapol.com.pl i dla części kosmetycznej www.e-polana.com, oraz sukcesywnie rozwijamy sprzedaż na zewnętrznych platformach. Trudno porównywać 2020 do 2019 r., bo oczywiście cieszy sprzedaż z silnym dwucyfrowym wskaźnikiem, ale też te dwa lata są pod wieloma względami nieporównywalne.

Jakie Herbapol-Lublin ma plany na ten rok i jaki pani zdaniem ten rok będzie pod względem sprzedaży i trendów rynkowych?

Plany jak zawsze mamy ambitne i jak co roku mocno się skupiamy na ich realizacji. Liczymy również na to, że nowi konsumenci, których pozyskaliśmy w 2020 r., zostaną naszymi lojalnymi konsumentami. Co do trendów rynkowych, to niewątpliwie rok 2020 zmienił priorytety wielu z nas i przewartościował często nasze życie. Zdrowie własne, rodziny i bliskich będzie z pewnością nadrzędną wartością.

*Herbapol za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska z dyskontami (food), dynamika sprzedaży wartościowej w okresie I-XII 2020 w porównaniu z okresem I-XII 2019 w kategorii: herbata, segment herbat ziołowych (definicja segmentu według definicji Herbapol).

Joanna Hamdan 13849 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.