Trzy lata z zakazem handlu w niedzielę [BADANIE DLA HANDEL EXTRA]

Jak brak możliwości zrobienia zakupów w większości sklepów w niedzielę zmienił podejście Polaków do kupowania tego dnia? Panel badawczy Ariadna sprawdził to specjalnie dla nas.

To 11 marca 2018 r. przypadła pierwsza niedziela bez handlu. Trzy lata to wystarczająco długo, by zmienić niedzielne zwyczaje zakupowe i aby każdy z Polaków mógł wyrobić sobie ostateczną opinię odnośnie do zakazu. Dlatego panel Ariadna zapytał na prośbę czasopisma Handel i portalu Handel Extra 1087 osób – ogólnopolską reprezentatywną (pod względem wieku, płci, wielkości miejscowości zamieszkania) grupę Polaków w wieku 18 lat i więcej – właśnie o te kwestie. Podsumowanie? To głównie starsi konsumenci są przeciw zakazowi handlu. Jakieś jego poluzowanie (więcej niedziel handlowych) popiera zdecydowana większość Polaków. W każdą niedzielę, gdyby było to możliwe, chcieliby robić zakupy najmłodsi konsumenci.

Starsi konsumenci przeciw zakazowi…

Jakie wysokie jest obecnie poparcie dla zakazu handlu w niedzielę? 35% Polaków „zdecydowanie nie popiera tego zakazu”, przy czym najwyższy wskaźnik przeciwników zakazu jest wśród osób w wieku 55 lat i więcej (44% wskazań), prowadzących własną działalność gospodarczą (47%), a zakaz częściej przeszkadza mężczyznom niż kobietom. Tyle o grupie badanych, która opowiada się jednoznacznie przeciwko niedzielom bez handlu. Jednocześnie jeszcze 25% ankietowanych zadeklarowało, że „raczej nie popiera” zakazu handlu w niedzielę. Łącznie więc mówimy o 60% Polaków, którym niedziele bez handlu (w różnym stopniu) nie odpowiadają.

…nieco młodsi za…

Ilu badanych jest za zakazem? 19% powiedziało „zdecydowanie tak”, a 22% - „raczej tak”. Przy czym zakaz popierają osoby w wieku 35-44 lata (w tej grupie wiekowej deklarację „zdecydowanie tak” złożyło 26% badanych, a „raczej tak” – 30% badanych).

Poparcie (czy też jego brak) to jedno, drugie to ocena zakazu. I tak – 36% Polaków przyznało, że każdy ma prawo do odpoczynku, a dzięki niedzielom bez handlu pracownicy tej branży mogą mieć wolny weekend i tak powinno być dalej. Jednocześnie cała reszta badanych – z różnych powodów uważa, że przydałoby się więcej niedziel handlowych (albo wręcz wszystkie takie być powinny). Tzn. -  prawie jedna czwarta (24%) deklaruje, że zakaz handlu w niedzielę oznacza „utracone szanse na dodatkowy zarobek dla pracowników handlu i usług”, niewiele mniej bo 23% jest przekonanych, że rząd powinien całkowicie znieść zakaz handlu w niedzielę, zaś 18% - że rząd powinien go ograniczyć i wprowadzić więcej niedziel „z handlem”, żeby pobudzić wzrost gospodarczy.

… a najmłodsi chcą kupować w każdą niedzielę

Tyle jeśli chodzi o nastawienie. Jak wygląda praktyka, czyli robienie zakupów w rzeczywistości bez niedziel handlowych prawie przez cały rok?  Aż 41% Polaków przyznało, że robi zakupy w ciągu tygodnia po to, żeby nie szukać w niedzielę otwartego sklepu. Jednak całkiem spora grupa, bo 29% chętnie zrobiłaby je w każdą niedzielę, gdyby tylko była taka możliwość. W tym kontekście ciekawe jest, że jedna czwarta badanych przyznaje, że nie korzysta z tych nielicznych niedziel, kiedy można zrobić zakupy, a 5% wyczekuje niedziel handlowych.  

W robieniu zakupów w niedzielę – i to każdą (gdyby było to możliwe) – przodują ludzie młodzi tzn. w wieku 18-24 – zadeklarowało tak aż 37% takich konsumentów (przypomnijmy, że średnia liczba wskazań tego zachowania dla pełnego przekroju wiekowego populacji to 29%).

Niedzielne aktywności

A jak zmieniły się niedziele Polaków dzięki – albo i przez – zakaz handlu w niedzielę? Co ciekawe 38% deklaruje, że bardzo rzadko robiła zakupy w niedzielę przed wprowadzeniem zakazu, więc „nic się w zasadzie nie zmieniło”. Więcej niż co dziesiąty (12%) badany przyznał, że zamiast robić zakupy w niedzielę ma czas na gotowanie i spotkania w rodzinnym gronie, niewiele mniejsza grupa (11%) wykorzystuje czas (potencjalnie spędzany wcześniej na zakupach) na oglądanie telewizji i korzystanie z innych mediów, a dokładnie co dziesiąty na czytanie, granie w gry planszowe i inne rozrywki niż telewizja. Równocześnie aż 28% ankietowanych nie utożsamia się z żadnym z tych stwierdzeń.

Bardziej szczegółowe wyniki z podziałem na większe i mniejsze miasta, wsie, sytuację zawodową ankietowanych w kolejnych wydaniach miesięczników: Handel i Media Marketing Polska.

Dziękujemy Ogólnopolskiemu Panelowi Badawczemu Ariadna za pomoc w realizacji badania.

Zdjęcie: Biedronka

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.