Sieci handlowe widzą duże zmiany w pakowaniu zakupów przez klientów

Po pierwsze opłaty za torby wzrosły, po drugie klienci są coraz bardziej świadomi i proekologiczni. Zdarza się, że nie mają toreb, ale nie kupują nowych i wkładają artykuły bezpośrednio do koszyka.

Pandemia sprawiła, że przycichł temat jednorazowych foliówek w Polsce. A szkoda, bo im mniej ich w użyciu tym lepiej.

Od 1 września 2019 r. opłacie recyklingowej* podlegają wszystkie sprzedawane w sklepach torby foliowe, z wyjątkiem zrywek.

Zapytaliśmy sieci, jak obecnie wygląda sytuacja foliówek w ich sklepach i jakie widzą aktualne trendy jeżeli chodzi o torby na zakupy. 

Mniej, mniej i jeszcze raz mniej

Aldi sprzedaje obecnie cztery rodzaje trwałych reklamówek/toreb na zakupy. - Najpopularniejsze są reklamówki HDPE, które wykonane są z przynajmniej 80% surowców po recyklingu i w 100% przeznaczone są do recyklingu - mówi Dominika Juszczyk, manager komunikacji i PR Aldi Polska.

Auchan oferuje: reklamówki LDPE o pojemności 15 i 20 litrów, reklamówki PP o pojemności 21 i 38,5 litrów, bawełniane torby zakupowe i 11- litrową torbę składaną.

- Reklamówki najczęściej kupują osoby robiące zakupy impulsywne. Przeważnie wybierają najmniejsze białe o pojemności 15 l i czarne o pojemności 20 l do których można spakować większe, ale lekkie zakupy. Torby te są praktyczne, można je łatwo złożyć, schować do ponownego wykorzystania. Reklamówki kupują także klienci, którzy zrobili większe zakupy niż zamierzali, a także osoby obawiające się ze względu na pandemię wielokrotnego używania tej samej torby. Reklamówki PP o pojemności 21 i 38,5 litrów wykorzystywane są podczas dużych zaplanowanych zakupów. Ich zaletą oprócz pojemności jest także to, że można je łatwo przenieść z wózka do bagażnika samochodu - zaznacza Dorota Patejko, dyrektor ds. komunikacji i CSR w Auchan Retail Polska.

CZYTAJ TAKŻE: MNIEJ REKLAMÓWEK W SKLEPACH PO WPROWADZENIU OPŁATY RECYKLINGOWEJ

I dodaje, że obecnie klienci starają się maksymalnie wykorzystywać objętość torby pakując towary do pełna. Niekiedy nie mają toreb, jednak nie kupują nowych ze względów ekologicznych i wkładają artykuły bezpośrednio do koszyka.

Wzrost zainteresowanie torbami wielokrotnego użytku obserwuje także Biedronka. - Biorąc pod uwagę całą kategorię toreb, sprzedaż w 2020 r. spadła o 10% względem 2019 r. - zauważa Marta Osiał, kupiec odpowiedzialna za ofertę m.in. toreb w sieci Biedronka. I dodaje, że rośnie też zainteresowanie torbami papierowymi, dlatego w 2020 r. trafiły one do sprzedaży we wszystkich sklepach sieci.

W Carrefourze klienci korzystają głównie z toreb o grubości powyżej 50 mikrometrów. Pochodzą one z materiałów z recyklingu i w 100% nadają się do ponownego przetworzenia oraz wykorzystania. Carrefour celowo wprowadził do sprzedaży grubsze torby, ponieważ tylko takie nadają się do powtórnego przetworzenia. Ponadto sieć zobowiązała się, że do 2022 r. wszystkie torby kasowe w sklepach sieci będą wielorazowego użytku lub wytworzone w 100% z recyklingu.

- Jeśli chodzi o poziom sprzedaży toreb kasowych, dostrzegamy, że konsumenci coraz częściej zabierają na zakupy swoje torby wielokrotnego użytku, rezygnując z płatnych toreb dostępnych w sklepie. Potwierdzają to również wyniki sprzedaży toreb. Od początku 2018 r., czyli od momentu wprowadzenia opłaty recyklingowej na torby o grubości od 15 do 50 mikrometrów, Carrefour odnotował spadek sprzedaży wszystkich toreb kasowych w super- i hipermarketach o 20% w porównaniu do 2017 r. Na koszty toreb składa się, m.in. koszt jej wytworzenia i transportu oraz opłata recyklingowa - informuje Carrefour.

Zużycie tworzyw sztucznych ogranicza również Kaufland.

- Jednym z naszych działań w tym aspekcie była decyzja o wycofaniu ze sprzedaży jednorazowych toreb zakupowych wykonanych z plastiku, którą podjęliśmy w 2019 r. Szacujemy, że dzięki temu ograniczyliśmy zużycie tworzyw sztucznych o prawie 1400 ton rocznie. Klientom zaproponowaliśmy zamienniki wielokrotnego użytku, które są bardziej przyjazne dla środowiska – łącznie 11 różnych toreb, w tym torby tekstylne, termiczne, plecionki czy cieszące się największą popularnością torby papierowe. Oferujemy także torby, które w 80% składają się z materiału pochodzącego z recyklingu. Ponadto zadbaliśmy o ekologiczną alternatywę dla tzw. „zrywek”, wprowadzając do sprzedaży torebki wielokrotnego użytku na owoce i warzywa - mówi Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej w sieci Kaufland.

I dodaje, że obecnie wielu klientów przychodzi do sklepu ze swoimi torbami, przygląda się opakowaniom produktów oraz nie pakuje pojedynczych owoców czy warzyw do foliówek.

Również Lidl rok do roku obserwuje spadek sprzedaży reklamówek, co wynika między innymi z rosnącej świadomości ekologicznej klientów. - Zabieranie własnych toreb na zakupy również staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem - mówi Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR, Lidl Polska.

We wszystkich sklepach Lidl klienci mają możliwość nabycia papierowych toreb na zakupy, plastikowych reklamówek oraz toreb termicznych na artykuły chłodnicze. Wszystkie plastikowe torby na zakupy są wielokrotnego użytku, wykonane w 80% z surowców z recyklingu i w 100% nadające się do recyklingu.

Kolejną siecią, która zauważa, że od czasu wprowadzenia opłaty spadła sprzedaż reklamówek, a wzrosła toreb wielokrotnego użytku jest duńska sieć Netto.

Detalista zauważa także, że narasta trend przychodzenia na zakupy z własnymi siatkami.

- Od momentu wprowadzenia opłat za reklamówki sprzedaż tego typu toreb w naszych sklepach spadła, natomiast sukcesywnie wzrasta sprzedaż toreb wielokrotnego użytku, z których klienci mogą skorzystać także przy kolejnych zakupach. Ten trend pokazuje, że nasi klienci mają coraz większą świadomość wpływu na środowisko i coraz częściej przed wyjściem na zakupy pamiętają o wzięciu własnej torby, by nie zaśmiecać środowiska kolejnymi odpadami. Jeśli zaś muszą kupić torbę, częściej decydują się na taką, z której będą mogli korzystać wiele razy, do czego zresztą bardzo ich zachęcamy - twierdzi Netto.

NIE dla zrywek

Sieci podkreślają także, że chcą ograniczyć w swoich sklepach użycie zrywek a nawet foliowanie warzyw.

Aldi zapowiada wprowadzenie wielorazowych siatek na warzywa i owoce we wszystkich sklepach. Sieć podjęła również decyzję, że do 2023 r. wszystkie ekologiczne owoce i warzywa nie będą w ogóle pakowane lub będą posiadały opakowania przyjazne dla środowiska, tym samym wyeliminowane zostaną tzw. reklamówki „zrywki” na dziale owoce i warzywa.

Ponadto obecnie detalista prowadzi rebranding toreb na zakupy.

- Postanowiliśmy zwrócić uwagę na fakt, że plastikowe torby wielokrotnego użytku, w tym torby na mrożonki, wykonane są w 100% z butelek z recyklingu lub - jak w przypadku torby HDPE - w 80% i taka informacja będzie zamieszczona na każdej z reklamówek - informuje Dominika Juszczyk.

Z kolei Carrefour przypomina, że jako jedna z pierwszych dużych sieci handlowych w Polsce zaoferowała możliwość wyboru woreczków materiałowych na warzywa i owoce, aby były one alternatywą dla jednorazowych torebek foliowych, tzw. zrywek.

Ponadto klienci sieci mogą także zrobić zakupy do przyniesionych przez siebie opakowań – w 2019 r. detalista wprowadził możliwość zakupu produktów na wagę oraz luzem do własnych pudełek lub słoików. Zdaniem sieci przełomowe okazały się również refillomaty kosmetyków.

Na wprowadzenie woreczków wielokrotnego użytku na owoce i warzywa zdecydował się również Lidl.

- W sklepie należy ich szukać tuż obok owoców i warzyw. Cena za zestaw dwóch woreczków to 2,49 zł. Woreczki wykonane są w 100% z poliestru, którego produkcja mniej obciąża środowisko m.in. dzięki mniejszemu zużyciu wody (w przeciwieństwie np. do produkcji bawełny) i w 100% nadają się do recyclingu. Są wytrzymałe i można je prać w pralce, w temperaturze 30ᵒC - dodaje Aleksandra Robaszkiewicz.

* Opłata recyklingowa w Polsce obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. - wówczas tylko za foliówki o grubości od 15 do 50 mikrometrów. Ten przepis był obchodzony przez duże sieciowe sklepy, które zaczęły stosować grubsze torby nieobjęte opłatą recyklingową. I choć pobierały od nich opłatę od klientów, to cały dochód z nich pozostawał w ich kieszeniach. Rząd podjął więc decyzję, aby opłatą recyklingową objąć wszystkie foliówki o grubości powyżej 15 mikrometrów, tak aby uniknąć omijania jej przez sieci. Wedle znowelizowanej 4 lipca 2019 r. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw od 1 września 2019 r. każdy "przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów oferowanych w tej jednostce, jest obowiązany pobrać opłatę recyklingową od nabywającego torbę na zakupy z tworzywa sztucznego". Tym samym skreślono z ustawy słowo "lekkich".

Joanna Hamdan 12153 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.