Żywiec Zdrój: nie ma siłowni, spada sprzedaż małych formatów wody [WYWIAD]

Pandemia nie ominęła również rynku wody butelkowej. O nowych wyzwaniach opowiada Marek Mierzejewski, dyrektor sprzedaży w firmie Żywiec Zdrój.

HE: Co było powodem spadku na rynku wody butelkowanej w 2020 roku?

Marek Mierzejewski, dyrektor sprzedaży w firmie Żywiec Zdrój: Ograniczenia spowodowane pandemią przełożyły się na wielkość sprzedaż wody w małych formatach związanych z tzw. konsumpcją „on-the-go”.

Nie korzystamy z siłowni, nie kupujemy małych butelek wody na drogę czy na spacer, podczas których pijemy najczęściej wodę w butelkach 0,5–0,7 l i to głównie spadki tych formatów wpłynęły na negatywny wynik kategorii wody w 2020 roku.

Szansę na odwrócenie tego trendu widzimy w lepszej sytuacji z COVID-em w czasie sezonu oraz rosnącej popularności wód w butelkach 1-l – to format bardzo poręczny, a jednocześnie zapewniający solidną porcję nawodnienia przez cały dzień.
 
Po jaką wodę Polacy sięgają najczęściej?
Największą część kategorii wód – blisko 50% - stanowią wody niegazowane, z kolei wody gazowane to już 40% wielkości sprzedaży i to w wodach gazowanych obserwujemy znaczące wzrosty – były one jednym z najszybciej rosnących produktów w ubiegłym roku. Obiecujące wzrosty widzimy również wśród napojów na bazie wody w wariantach bez cukru – od momentu ich wprowadzenia do portfolio Żywiec Zdrój stanowią one już 25% tego segmentu. Do osiągnięcia tak pozytywnego wyniku przyczynił się m.in. dobry odbiór naszych ubiegłorocznych nowości np. Żywiec Zdrój Mocny Gaz i Nuta Smaku.
 
Wiele mówi się ostatnio o ochronie środowiska i Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Jaki Żywiec-Zdrój ma plan na sprostanie temu zagadnieniu?
W Żywcu Zdroju od lat jesteśmy po stronie natury i podejmujemy wiele inicjatyw ogólnopolskich oraz lokalnych, których celem jest ochrona zasobów naturalnych. Dlatego podczas COP24 w Katowicach przyjęliśmy zobowiązanie, że w już 2020 r. zbierzemy i poddamy recyklingowi ekwiwalent takiej ilości plastiku, jaki wprowadzimy na rynek. Zobowiązanie zostało zrealizowane w 100% i będziemy je kontynuować. Ponadto wspólnie z partnerami biznesowymi rozwijamy inicjatywy edukacyjne – przykładem mogą być EKOmaty wprowadzone w wybranych sklepach sieci Żabka.
 
Wiemy jednak, że nasze działania jako jednego z wielu uczestników rynku są niewystarczające, dlatego budujemy koalicje i aktywnie działamy na rzecz wprowadzenia rozwiązań systemowych. Chodzi m.in. o wprowadzenie systemu depozytowego, bo wierzymy, że dzięki niemu uda się w krótkim czasie osiągnąć nawet 90% recyklingu plastiku. To cenny surowiec i powinien dostać drugie życie. Z naszych wyliczeń wynika, że wprowadzenie systemu depozytowego pozwoli zaoszczędzić Polsce nawet 65 mln euro rocznie z tytułu odprowadzenia tzw. podatku od plastiku. Przede wszystkim zaś dobrze funkcjonujący system recyklingu tworzyw sztucznych pozwoli na wzrost udziału opakowań z recyklingu. Przykładem takiego opakowania jest m.in. butelka 1-l, którą wprowadziliśmy w 2020 do sieci sklepów Biedronka, a to już trzecie opakowanie tego typu w naszym portfolio. 
 
Pandemia zmieniła wieloletnie trendy na rynku wody?
Pandemia umocniła trend dbania o zdrowie – pijemy więcej produktów bez cukru. Chociaż cała kategoria wody spadła, co stało się z powodu ograniczenia okazji, nie zaś samej chęci picia zdrowiej, to znaczące wzrosty wód gazowanych, a przede wszystkim z nutą smaku i bez cukru, są dowodem zmian nawyków w kierunku picia zdrowszych napojów.
 
Jak wyglądała sprzedaż w styczniu? Czy wprowadzenie podatku cukrowego i wzrost cen napojów przekierował część konsumentów w stronę wody? Jak dużą?
Miesiąc obowiązywania nowych przepisów to zbyt krótki okres, aby móc wyciągać jednoznaczne wnioski. Jednak na podstawie badania Zymetrii „Podatek cukrowy i od małpek oczami konsumentów” przeprowadzonego w styczniu 2021 możemy powiedzieć, że 26% konsumentów rozważa ograniczenie spożycia napojów słodzonych, a kolejne 23% – wprowadzenie mniej słodzonych zamienników. Będziemy obserwować i analizować reakcje konsumentów w dłuższym okresie.
 

Magdalena Weiss 3048 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.