W Kutnie rusza produkcja sałaty rzymskiej i jesiotra
Wszystko za sprawą firmy Plantlab, która wynajęła 2702 mkw. powierzchni w parku logistycznym Hillwood w tym mieście.
Projekt realizowany jest przez Plantlab, w partnerstwie z Instytutem Ogrodnictwa w Skierniewicach oraz Zakładem Ichtiobiologii i Gospodarki Rybackiej Polskiej Akademii Nauk w Gołyszu.
Wykorzystana w nim metoda aquaponiki opiera się na hodowli roślin na odpowiednich pożywkach wodnych, bez użycia gleby. Dzięki temu instalację można dostosować do każdych warunków klimatycznych, urbanistycznych i środowiskowych. Podobne rozwiązania są coraz częściej wykorzystywane w Stanach Zjednoczonych oraz Azji, jako bezpieczniejsza i bardziej dochodowa alternatywa dla produkcji żywności w tradycyjnym modelu rolnictwa.
Planowana instalacja zajmie 4656 mkw. powierzchni upraw na 11 poziomach, a spodziewane miesięczne zbiory sałaty wyniosą ponad 545 tys. sztuk. W 900 metrach sześciennych basenów każdego miesiąca Plantlab wyhoduje ponad 4800 kg jesiotra.
- Nasza instalacja będzie pierwszym w Europie systemem aquaponicznym do produkcji zdrowej żywności na masową skalę. Naszym zdaniem dzięki wysokiej efektywności i całkowitemu uniezależnieniu od warunków zewnętrznych, projekt ma szansę zapoczątkować nowy trend i stać się odpowiedzią na wyzwania współczesnego rolnictwa związane z erozja gleb, zwiększaniem obszarów zurbanizowanych i przeludnieniem - powiedział Łukasz Maciak, prezes zarządu Plantlab.
I dodaje, że dzięki elastyczności, otwartości i proinnowacyjnemu nastawieniu przedstawicieli Hillwood Polska będziemy mogli dostosować naszą konstrukcję do istniejącego budynku i w pełni zrealizować założenia projektu. Nie bez znaczenia jest świetna lokalizacja wynajmowanej przez nas powierzchni – położenie blisko autostrady i szybki dojazd z Warszawy jest ze względów logistycznych i marketingowych niewątpliwym atutem hali w Kutnie.
Projekt Plantlab otrzymał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.
Komentarze