Lidl w naszym regionie ma 1 miliard euro zysku przed opodatkowaniem

Niemieckie dyskonty rozpychają się w Europie Środkowo-Wschodniej.

Niemieccy dyskonterzy zwiększają tempo ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej. W odpowiedzi na prośbę Sebastiana Rennacka z Lebensmittel Zeitung Aldi Nord w Polsce oświadczył, że do końca roku zamierza otworzyć 45 nowych lokalizacji. Byłaby to największa ekspansja w historii Aldiego w Polsce.

Sieć oddziałów powiększyła się w 2020 r. o 24 nowe sklepy, w porównaniu do zaledwie pół tuzina nowych obiektów w poprzednich latach.

Lidl Polska chce się też szybciej rozwijać. Po 40 nowych lokalizacjach w sezonie 2019/20 (zakończonym 29 lutego) jest ich obecnie ponad 45. Według "Rzeczpospolitej” detalista planuje nawet ponownie zwiększyć inwestycje w 2021 r., o połowę w porównaniu z poprzednimi latami. Lidl podobno chce zainwestować nad Wisłą równowartość  330 mln euro.

Koronakryzys wspiera tanie formaty. Klienci znów zwracają baczniejszą uwagę na cenę. Według Euromonitora dyskonty w Polsce wzrosły w 2020 roku o 7,7%, znacznie wyprzedzając inne formaty. Na przykład hipermarkety straciły 14,3% sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim, częściowo z powodu zamknięcia centrów handlowych.

Dyskonty zwiększają udziały w rynku
Dane Nielsena również pokazują, że dyskonty zwiększyły swój udział w koszyku zakupów spożywczych w 2020 roku o imponujące 2,8  p.p., do 38,5%.

Na znaczeniu zyskuje jakość za niską cenę. Polskie stowarzyszenie branżowe skupiające największe sieci handlowe POHiD informuje, że sprzedaż produktów pod własnymi markami sieci - domena dyskontów - rośnie dwucyfrowo.

Jednocześnie badająca rynek firma HiperCom potwierdza, że ​​w 2020 r. liczba kampanii reklamowych w cotygodniowych gazetkach w całym kraju spadła o 17,2%. Jedynie dyskonty - wbrew trendowi - były jedynym kanałem sprzedaży, który reklamował o 12% więcej produktów. Pandemia  wzmacnia dyskonty nie tylko w Polsce. Nadają one też ton w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Według gazety finansowej „Ziarul Financiar”, Penny Market należący do Grupy Rewe w Rumunii już w 2019 roku urósł o 15% w porównaniu z rokiem poprzednim i osiągnął prawie 1 miliard euro sprzedaży netto w 2020.

Po otwarciu 20 nowych sklepów w zeszłym roku Penny planuje otwierać kolejne sklepy w tym roku. Jego rywal Lidl również przyspiesza. Po 25 sklepach w 2019 roku dyskont otworzył prawie 30 nowych sklepów w sezonie 2020/21.

Lidl jest zdecydowanym liderem pod względem ekspansji powierzchni w Europie Środkowo-Wschodniej. Po ponad 110 nowych sklepach w sezonie 2019/20, w minionym roku w regionie otwarto prawie 120 nowych sklepów Lidla. Lidl ma również wystarczające środki finansowe, aby to zrobić. Według badań LZ w krajowych danych bilansowych dyskont zarobił około 1 miliarda euro przed opodatkowaniem w dziewięciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej w 2019 r., co odpowiada średniemu zwrotowi przed opodatkowaniem w wysokości 6,9%.
Konkurent Penny osiągnął zysk przed opodatkowaniem w wysokości 58 mln euro (1,8% zwrotu przed opodatkowaniem) w trzech krajach, a Aldi osiągnął zysk przed opodatkowaniem w wysokości 7 mln euro (około 0,4%) w trzech krajach.

Według Marca Houppermansa, partnera wykonawczego w DRC Discount Retail Consulting GmbH, aktywna ekspansja Lidla wynika również z większej presji na sukces. Lidl musi stale osiągać wzrost i wyniki, aby uzyskać jak najkorzystniejsze warunki finansowania na międzynarodowych rynkach kapitałowych przy obecnym ujemnym oprocentowaniu. Z drugiej strony sieci Aldi są w pełni finansowane prywatnie przez fundacje rodziny Albrechtów.

Magdalena Weiss 3048 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.