Coca-Cola HBC: burza w szklance napojów [WYWIAD]

- Na każdy 1 mln zł wydany na cukier, odprowadzamy aż 6 mln zł podatku do budżetu. A to nie wszystko - mówi Rafał Palczak, dyrektor działu rozwoju strategii handlowych Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

HE: Według danych Nielsena rynek wody butelkowanej w Polsce w detalu spadł w 2020 r. o 5,7% wolumenowo i 5,6% wartościowo. Jaka była przyczyna tego spadku? Jak wyglądało to w Coca-Coli?

Rafał Palczak, dyrektor działu rozwoju strategii handlowych Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie: Produkty marki Kropla Beskidu zachowywały się podobnie jak cała kategoria i również odnotowywały spadki. Przyczyną tego trendu jest przede wszystkim zmiana stylu życia Polaków w okresie pandemii: naturalnie mniej podróżowaliśmy, więcej czasu spędzaliśmy w domu, przez co na popularności straciły głównie małe pojemności.

Co więcej, widzimy w tej kategorii wyraźny spadek sprzedaży wody niegazowanej w porównaniu do wody gazowanej.
 
Jaka jest wartość rynku wody butelkowanej? Który segment zdobywa rynek, a który spada?
Obecnie wartość rynku wody wody sięga nawet 5 mld zł. Udział wariantów bez gazu stanowi większość tej kategorii, z kolei udział wody gazowanej i lekko gazowanej są zbliżone. Szczególnie kategoria wód lekko gazowanych odnotowuje wzrost w ostatnim czasie, co potwierdza rosnąca popularność naszej najnowszej propozycji – Kropli Beskidu Musującej, która pojawiła się na rynku w ubiegłym roku.
 
Pandemia zmieniła trendy na rynku wody?
Zmieniły się głównie okazje, w których konsumenci piją napoje. Przez ostatnie miesiące spożycie odbywało się głównie w domu, rzadziej poza nim – i nie mam tu na myśli tylko restauracji, które są zamknięte, ale również warianty on-the-go (spożywane w drodze), albo te dedykowane osobom aktywnym. Co za tym idzie zauważamy, że w wyniku pandemii konsumenci poszukują inspiracji, które pomogą im serwować kawę jak z ulubionej kawiarni lub koktajle na bazie wysokogatunkowych alkoholi. Nasze portfolio odpowiada na te potrzeby, ponieważ konsumenci są w stanie znaleźć tu napoje na każdą okazję i porę dnia – od napojów roślinnych, przez kawy Cocsta Coffe Home Edition, herbaty, soki, napoje gazowane czy wody, aż po alkohole wysokogatunkowe.

Innym trend, który towarzyszy nam już od lat, to rosnąca popularność napojów o zerowej lub obniżonej zawartości cukru. Od dawna obserwujemy, że Polacy z większą uwagą podchodzą do kwestii zbilansowanej diety, i przewidujemy, że popularność wariantów zero będzie utrzymywać się na wysokim poziomie. Widzimy również zmiany w obrębie kategorii wód – warianty niegazowane są coraz chętniej zastępowane butelkami lub dzbankami filtrującymi wodę z kranu, a z kolei na znaczeniu zyskują warianty wód musujących. Jeśli chodzi o preferencje dot. rodzaju opakowań – podobnie jak w ubiegłym roku, małe opakowania spożywane w drodze, tracą na popularności wraz z spadkiem mobilności Polaków. Choć sytuacja ta utrzymuje się już blisko rok, trend ten powinien się odwrócić wraz ze zmniejszaniem obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa.
 
O ile wzrosła cena napojów po wprowadzeniu podatku cukrowego i jak przełożyło się to na sprzedaż ilościową tych produktów?
W Polsce mamy do czynienia z jednym z najwyższych na świecie tego typu podatków. O tym, jak wysoki jest ten podatek świadczy fakt, że na każdy 1 mln zł wydany na cukier, odprowadzamy aż 6 mln zł podatku do budżetu. W przypadku napoju Coca-Cola Original, podatek cukrowy za 1 litr wynosi 90 gorszy. Dla Coca-Cola Zero to 60 gr za litr. Warto jednak pamiętać, że do wartości napoju powiększonego o opłatę cukrową należy dodać także podatek VAT, który jest naliczany dodatkowo. Ale to nie wszystko, ponieważ ostateczna cena produktu odzwierciedla także inne czynniki, takie jak koszty produkcji, w tym rosnące ceny usług, energii, surowców, kosztów pracy oraz marżę detalisty. O ostatecznej cenie produktu na półce decyduje bowiem punkt handlowy.
 
Jak zamknięcie gastronomii przełożyło się na sprzedaż?
Początkowo zamknięcie kanału gastronomicznego było poważnym wyzwaniem dla całego rynku, nie tylko w Polsce, ale również w Europie i na świecie. Kwiecień był miesiącem, w którym spadek sprzedaży był dla nas najbardziej dotkliwy i sięgnął blisko 20% w tym kanale. Od maja zaczęliśmy jednak obserwować, że sytuacja się poprawia. W tym czasie jako firma zaangażowaliśmy się w pomoc restauratorom, pomagając im nie tylko utrzymać płynność finansową, ale również przekazując 1 mln butelek Coca-Cola, które były dołączane do dań na wynos. Angażowaliśmy się w akcje Restaurant Week, przekazując produkty i promując punkty gastronomiczne w całej Polsce. Dzieliliśmy się wiedzą i doświadczeniem, aby pomóc przedsiębiorcom pozyskać niezbędne wsparcie z tarczy antykryzysowej, a także dopasowywać modele biznesowe tak, aby zwiększać profitowość.

Nasi przedstawiciele handlowi, stali się w tym okresie doradcami, którzy pomagali restauratorom przetrwać ten trudny okres. Na pomoc dla kanału gastronomicznego przeznaczyliśmy ponad 5 mln zł. COVID-19 stał się katalizatorem zmian – wielu restauratorów zdecydowało się rozszerzyć swoje usługi o możliwość dowozu zamówień do klienta. Dzięki temu, udało im się przetrwać czas lockdownu. I choć pandemia sprawiła, że wiele miejsc na gastronomicznej mapie Polski już się nie otworzy, to wciąż blisko współpracujemy z tymi, którzy przetrwali kryzys i wspieramy ich w oczekiwaniu na otwarcie lokali.

Wiele mówi się o ochronie środowiska i Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Jaki Coca-Cola ma plan na sprostanie temu zagadnieniu?
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta to zestaw obowiązków określonych w prawie Unii Europejskiej. To jednak, jak będzie ona wyglądała w Polsce, zależy od polskich przepisów, gdyż Unia stworzyła tylko pewne ramy i warunki brzegowe. Dlatego cała branża producentów wyrobów w opakowaniach, w tym branża napojowa, której ważną częścią jest nasza firma, aktywnie zabiega o to, aby system Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta był organizowany i prowadzony przez producentów i działające w ich imieniu organizacje odzysku. Tylko takie modele, które z powodzeniem działają w wielu krajach Europy, gwarantują producentom nie tylko możliwość osiągnięcia poziomów recyklingu, ale i wykorzystanie w jak największym zakresie surowców wtórnych w produkcji nowych opakowań.

Doskonałą formą Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta jest system depozytowo-kaucyjny na opakowania po napojach jednorazowego użytku. Wiele organizacji apeluje o jak najszybsze podjęcie prac legislacyjnych nad stworzeniem takiego systemu, także zarządzanego przez producentów. Bez systemu depozytowego nie będziemy w stanie osiągnąć wymagań dyrektywy Single-Use Plastics, dlatego bierzemy aktywny udział w dialogu na ten temat z kluczowymi interesariuszami i jesteśmy gotowi do budowy tego systemu tak szybko, jak to tylko możliwe.

Czy na ten rok Coca-Cola przygotowała nowości?
Nie zwalniamy tempa. Po intensywnym 2020 roku, bieżący zapowiada się równie interesująco. Przed nami wiele nowości – zarówno jeśli chodzi o nasze flagowe marki, takie jak Coca-Cola, Fanta i Sprite, jak i w najmłodszej kategorii kaw. Kontynuujemy działania wokół zbudowania rozpoznawalności naszej najnowszej oferty COSTA COFFEE Home Edition, a także z niecierpliwością czekamy na wiele okazji do wspólnego celebrowania.

Magdalena Weiss 3048 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.