Wiemy, które sieci Polacy lubią najbardziej i za co

Szósta edycja raportu Listonic "Ranking sieci handlowych w Polsce" pokazuje, kto najlepiej poradził sobie z dynamicznym otoczeniem rynkowym w ubiegłym roku, które markety budzą największe zainteresowanie oraz działania, które podjęły sieci w tym trudnym czasie.

2020 rok, w związku z wybuchem pandemii Covid-19, przyniósł wiele nieoczekiwanych zmian w sektorze handlowym. Wśród największych wyzwań tego okresu można wymienić m.in.: czasowe lockdowny, ograniczenia działalności galerii handlowych, zmianę zwyczajów zakupowych konsumentów, trudności z utrzymaniem łańcucha dostaw, a także konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i klientom.

Tegoroczny „Ranking sieci handlowych w Polsce”, przygotowany przez Listonic, drugi rok z rzędu otwiera Lidl z poparciem 35,84% konsumentów. W poprzednim raporcie sieć zdetronizowała Biedronkę, wskakując z drugiego na pierwsze miejsce i zdobywając 33,49% zwolenników wśród użytkowników Listonic. Biedronka co prawda zwiększyła swoją popularność w stosunku do roku 2019 o prawie 3 p.p., jednak nie zagwarantowało jej to odzyskania „korony”.

Lidl kolejny rok z rzędu królem rankingu

Rosnąca popularność sieci Lidl w dużej mierze jest wynikiem strategii przyjętej w czasie pandemii, która przyczyniła się do wzrostu zaufania konsumentów. Marka wyróżniła się przede wszystkim błyskawicznym dostosowaniem sklepów do otwarcia kas samoobsługowych, dzięki którym klienci mogli ograniczyć kontakt z pracownikami. Na koniec roku Lidl posiadał w swoich punktach 2000 kas samoobsługowych.

Sieć nie zwolniła również tempa w kwestii zwiększania powierzchni sklepowych i otworzyła 56 nowych placówek, co łącznie daje 756. sklepów niemieckiego detalisty w Polsce. Co więcej, firma inwestowała nie tylko w nowe markety, ale również w swój zespół – w marcu ub.r. Lidl wprowadził podwyżki dla kasjerów, a z okazji świąt każdy pracownik otrzymał premię. Na uwagę zasługują również nowoczesne rozwiązania technologiczne w obszarze sklepu internetowego i aplikacji lojalnościowej, wprowadzane przez sieć, działania na rzecz środowiska, a także marki własne, które są jednymi z najlepiej rozpoznawanych wśród konsumentów.

Biedronka ponownie na 2. miejscu

Drugie miejsce w rankingu przypadło największej sieci handlowej w Polsce - Biedronce. Portugalski sklep odnotował wzrost popularności o 2,72 p.p., zdobywając poparcie 30,42% użytkowników Listonic. Pomimo braku zwycięstwa, Biedronka odnotowała wzrost udziału na listach zakupów i depcze po piętach liderowi. Podobnie jak Lidl, w wyniku obostrzeń portugalska sieć przyspieszyła inwestycje w kasy samoobsługowe, dbając o bezpieczeństwo swoich klientów i pracowników. W grudniu u.br. posiadała ich 3750.

Co więcej, w okresie pandemii otworzyła 129 nowych placówek i zakończyła rok 2020 z liczbą 3115 marketów. Jedną z największych przewag sieci, zaraz po liczbie punktów, jest inwestycja w marki własne. W 2020 Biedronka położyła duży nacisk na rozwój brandów dedykowanych rodzinom i dzieciom m.in. Dada, Comfort i Accesories. Zadbała również o swoich pracowników – ufundowała komputery ich dzieciom, a także przeznaczyła ok. 20 mln euro dla kasjerów.

Auchan – kolejny rok bez zmian

Francuska sieć handlowa Auchan zamyka podium z wynikiem 8,98% zaangażowania na listach zakupów, tym samym tracąc 0,73 p.p r/r. W 2019 roku firma postawiła na rewitalizację marki i umocnienie wizerunku najtańszej sieci handlowej, co przyniosło poprawę rentowności. W ubiegłym roku Auchan rozpoczął inwestycje w convenience stores, współpracując ze stacjami benzynowymi. Przyspieszył również pracę nad kanałem e-commerce, zintensyfikował bezpośrednie dostawy żywności do domów Auchandirect.pl oraz rozpoczął współpracę z platformami Allegro i Glovo. Firma postawiła też na aktywności na rzecz przeciwdziałania marnowaniu żywności. To wszystko przyczyniło się do pozostania sieci na podium.

Ranking proximity & convience stores

Od paru lat na polskim rynku handlu detalicznego popularność zyskują małoformatowe sklepy osiedlowe. Szybki rozwój niewielkich marketów spowodowany jest ograniczonym miejscem w centrach miast. Niektóre sieci poszerzyły swoją ofertę o usługi pocztowe i kurierskie, dzięki czemu mogły pozostać otwarte w niedziele niehandlowe i zyskały nowych klientów. W 2020 roku królem na polskim rynku sklepów z kategorii proximity stores została sieć Dino z wynikiem 1,84%. Kolejne miejsca zajęły: Żabka, Stokrotka, POLOmarket i Groszek.

Polski lider proximity

Dino w zeszłorocznej edycji rankingu zajęło 13. miejsce w kategorii sieci handlowych, jednak dzięki strategii, którą wdrożyło w 2020 roku, w tegorocznym wydaniu awansuje na miejsce 8. Jako małoformatowy market przyciąga osoby, które wpisują się w trend szybkich zakupów. Sieć oferuje wszystkie produkty pierwszej potrzeby, a w swoich obiektach inwestuje w udogodnienia, m.in. w lady z mięsem na wagę. Szybkie tempo rozwoju i inwestowanie w małe formaty w niewielkich miasteczkach wpłynęło na rozpoznawalność marki wśród konsumentów.

Mały wielki sklep

Żabka to jeden z kluczowych graczy na rynku handlu detalicznego w Polsce. Dzięki ofercie pocztowej, sieć ma możliwość pracy w niedziele niehandlowe, jako jeden z nielicznych sklepów. W rankingu Listonic zajęła 12. miejsce, ze wzrostem popularności o 0,47 p.p. W 2020 roku Żabka otworzyła rekordową liczbę 956 nowych obiektów, co łącznie daje jej 6970 sklepów na terenie Polski. Do szybkiego rozwoju sieci przyczyniła się ubiegłoroczna strategia, obejmująca m.in. inwestycję w rozwój ofert specjalnych w aplikacji i możliwość zamówienia zakupów z odbiorem w placówce. Z kolei, dzięki wprowadzeniu produktów marki Foodini oraz rozszerzeniu oferty o dania na ciepło dla wegetarian, przyciąga nowe grupy konsumentów.

IKEA kolejny rok zwycięzcą w kategorii „Dom i ogród”

Znaczna część Polaków w 2020 roku w związku z lockdownem postanowiła odnowić lub dostosować domową przestrzeń do nowych warunków. Potrzeba zmiany mieszkań w biura, szkoły czy siłownie zaprowadziła konsumentów wprost do sklepów meblowych i budowlano-remontowych. Liderem kategorii „Dom i ogród” od lat jest szwedzki sklep IKEA, który również w tym roku zajął pierwsze miejsce w rankingu, osiągając poparcie 31,46% użytkowników aplikacji Listonic. Jednak w porównaniu do ubiegłego roku stracił aż 15,59 p.p. Na drugim miejscu uplasowała się Castorama (21,93%), a podium zamyka OBI (21,62%), które awansowało z miejsca 4.

Bez zmian w kategorii „Drogerie”

W kategorii drogerii od lat lider jest jeden - Rossmann, który w tym roku jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję, zyskując w stosunku do zeszłorocznej edycji 0,4 p.p. Kolejne miejsca, podobnie jak w 2019 roku, zajmują kolejno: Hebe, Super-Pharm i Natura. Sklepy z tej kategorii w 2020 roku były ważną częścią zakupów codziennych, ponieważ to tam konsumenci najczęściej zaopatrywali się w środki higieniczne i dezynfekujące.

Listonic to aplikacja mobilna do tworzenia list zakupów, dostępna w Polsce, USA, UK, Francji, Włoszech, a także w 30 innych krajach na świecie. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich biznesów związanych IT związanych z aplikacjami mobilnymi, założony w 2008 roku przez trzech studentów Politechniki Łódzkiej.

Katarzyna Pierzchała 4300 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.