Płyn do dezynfekcji źródłem zysków Krynicy

Krynica Vitamin na początku pandemii uruchomiła linię płynu do dezynfekcji. M.in. na tym zarobiła 7,5 razy tyle, co rok wcześniej.

Krynica Vitamin od 30 lat zajmuje się rozlewaniem i produkowaniem napojów: energetycznych, funkcjonalnych, m orzeźwiających, drinków alkoholowych, napojów mlecznych i kawowych. Teraz poinformowała rynek o wstępnych szacunkowych wynikach za ubiegły rok. Znakomitych.

Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 446,3 mln zł, a to o ponad 50% więcej niż w 2019 r., zysk operacyjny wzrósł do niemal 74 mln zł z niespełna 11 mln rok wcześniej, natomiast na czysto producent zarobił 56,6 mln zł wobec 7,5 mln zł przed rokiem. To ponad 7,5 razy więcej.

- Miniony rok był wyjątkowy. Wiele branż gospodarki ucierpiało przez lockdown spowodowany pandemią COVID-19. Mimo to udało nam się wypracować rekordowo wysokie przychody i zyski. Sprzedaż środków do dezynfekcji okazała się strzałem w dziesiątkę. Pozyskaliśmy też dużego kontrahenta w USA na produkcję napojów energetycznych. Bardzo dobra sytuacja finansowa Krynicy Vitamin umożliwiła podzielenie się zyskiem z akcjonariuszami. Wypracowane przychody pozwalają z dużym optymizmem i spokojem patrzeć w przyszłość, również pod kątem dalszych inwestycji. Będziemy kontynuować nasz rozwój – powiedział Piotr Czachorowski, prezes zarządu Krynicy Vitamin (na zdjęciu).

Jak tłumaczy spółka, na skokowy wzrost wyników wpłynęły przede wszystkim dwa elementy: uruchomienie produkcji płynu do dezynfekcji rąk oraz jego sprzedaż w okresie braków rynkowych w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów oraz instytucji w celu zapobiegania epidemii COVID-19 oraz nowy kontrakt na rynku amerykańskim, pozyskany w maju 2020 roku.

–  W odpowiedzi na zapytania klientów Emitenta oraz ogólne zapotrzebowanie rynku związane z epidemią COVID-19, w tym ogromne zapotrzebowanie na płyn do dezynfekcji rąk, Emitent postanowił uruchomić seryjną produkcję i dystrybucję płynu do dezynfekcji rąk – informowała Krynica Vitamin 31 marca 2020 r.

11 dni wcześniej dostała zgodę na wprowadzenie do obrotu i stosowanie środków dezynfekujących do rąk jako wyrób o nazwie handlowej "Czyste Ręce". Firma zmontowała ponownie nieużywaną linię produkcyjną i rozpoczęła produkcję płynu do dezynfekcji dla klientów i instytucji.

– Produkcja preparatu będzie prowadzona bez interakcji z dotychczasową produkcją i nie będzie miała wpływu na produkcję napojów. Zakład produkcyjny nie wstrzymał produkcji i działa dalej bez większych zakłóceń, przy czym zamówienia klientów są w różnym stopniu redukowane z uwagi na zaistniała sytuację związaną z epidemią. Zarząd monitoruje potencjalny wpływ i podejmie wszelkie możliwe kroki, aby złagodzić ewentualne negatywne skutki epidemii COVID-19 dla spółki – wyjaśniał wówczas zarząd KV.

Kilka tygodni później producent pozyskał kontrakt od amerykańskiego zleceniodawcy – "jednego z liderów sprzedaży napojów na rynku amerykańskim" na produkcję na jego rzecz i pod jego marką napojów.

– Każdorazową podstawą do realizacji umowy będą dokonywane odrębne zamówienia kierowane przez kontrahenta do spółki i akceptowane przez spółkę. Umowa została zawarta na czas nieokreślony z możliwością jej rozwiązania przez każdą ze stron z trzymiesięcznym wypowiedzeniem – informowała Krynica Vitamin w maju 2020 r.

Wprawdzie nie ustalono minimalnego poziomu zamówień, jakie kontrahent byłby zobowiązany składać, ale już pierwsze zlecenie opiewało na przeszło 3,3 mld dol.

Produkty spółki są obecne na ponad 40 rynkach zagranicznych. Przychody z eksportu w 2020 r. stanowiły już ponad połowę przychodów, a głównymi zagranicznymi rynkami zbytu były m.in. Niemcy, Wielka Brytania oraz Stany Zjednoczone.

W lutym spółka poinformowała również o przedłużeniu umowy z niemieckim partnerem na produkcję m.in. napojów energetycznych. Szacunkowa wartość umowy na lata 2021-2023 wynosi około 117 mln zł (ok. 26 mln euro). Krynica Vitamin realizuje również kontrakt na produkcję napojów niskoalkoholowych typu hard seltzer na rynek amerykański. Wartość szacowanych przychodów z tego kontraktu to nawet 59 mln zł.

– Zbalansowanie biznesu pod względem geograficznego pochodzenia przychodów jest niezwykle ważne. Rynek polski jest dla nas bardzo ważny, jednak to właśnie dzięki międzynarodowym kontraktom jesteśmy w stanie rosnąć szybciej. Skupiamy się na podstawowej działalności oraz rozwijamy nasz dział chemiczno-kosmetyczny. Stawiamy również na dywersyfikację produktu, by nie być zależnym ani od formatu napoju, ani od danego rynku – dodał Piotr Czachorowski.

Krynica Vitamin w obecnym roku skupia się na dalszym umacnianiu swojej pozycji na rynku produkcji napojów oraz dywersyfikacji geograficznej. Dział R+D przygotowuje nowe formuły napojów, m.in. w opcji „low sugar”, czyli dostosowane do opłaty cukrowej, a także nowe formuły środków ochrony osobistej i kosmetyków.

Magdalena Weiss 3048 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.