E-paragon jest już dostępny na telefon

Platforma Detalistów, we współpracy z firmą Novitus, producentem urządzeń fiskalnych w Polsce, wdrożyła usługę e-paragonów, która jako jedyna na rynku spełnia wymogi ustawodawcy i po raz pierwszy w pełni zastępuje paragon papierowy.

Gdy w kwietniu 2020 r. administracja zwolniła przedsiębiorców z obowiązku wydawania papierowych paragonów w ramach walki z COVID-19, na rynku rozgorzały spekulacje w jaki sposób będą wydawane cyfrowe dowody zakupu. Dostępne dotychczas na rynku “e-paragony” nie są w świetle prawa paragonami fiskalnymi. Dopiero za sprawą Platformy Detalistów, w wybranych warszawskich lokalizacjach sieci piekarni Putka wdrożono usługę, która jako jedyna na rynku spełnia wymogi ustawodawcy i znosi obowiązek wydawania paragonów papierowych.

Dzięki niej każdy sprzedawca w Polsce, posiadający urządzenie fiskalne online, będzie mógł wysłać elektroniczny dowód zakupu wprost na urządzenie mobilne każdego konsumenta, zastępując paragon papierowy. Trwają prace technologiczne z pozostałymi producentami urządzeń fiskalnych, aby korzystanie z usługi e-paragonów stało się niebawem powszechne.

– Cyfrowa transformacja dosięga każdą branżę – tak jak kilka dekad temu mierzyli się z nią producenci aparatów fotograficznych, tak dziś zaczynamy wprowadzać urządzenia fiskalne do nowej epoki, bez konieczności używania papieru – mówi Cezary Pierzan, prezes Platformy Detalistów. - Pierwszy model urządzeń obsługujących e-paragony w ramach systemu Spark uzyskał homologację Głównego Urzędu Miar i jest już dostępny w ofercie Platformy oraz Novitus do komercyjnego wykorzystania - dodaje.

Korzyści z digitalizacji – dla klienta i dla sprzedawcy

Paragon elektroniczny był w Polsce oczekiwany od dłuższego czasu i stał się nie tylko kolejnym elementem cyfryzacji polskiej gospodarki, ale przede wszystkim dużym udogodnieniem dla detalistów oraz samych konsumentów. Odbierając e-paragon klient nie otrzyma już do ręki papierowego wydruku – paragon zostanie zapisany w formie cyfrowej, do której właściciel będzie miał dostęp online.

Dzięki repozytorium e-paragonów dowody zakupu będą znacznie trwalsze oraz łatwiejsze do wyszukiwania, np. pod kątem analizy wydatków, reklamacji czy zwrotów. Sposób generowania, przechowywania i udostępniania e-paragonów gwarantuje odpowiedni poziom bezpieczeństwa oraz umożliwia zachowanie prywatności kupującego względem sprzedawcy, jak i administracji publicznej.

– Pierwsze e-paragony już zostały wydane konsumentom, co stanowi historyczny moment dla polskiego handlu. Na powszechnej dostępności cyfrowych dowodów zakupu skorzystają zarówno konsumenci, jak i biznes, niezależnie od skali prowadzonej działalności – uważa Cezary Pierzan.

Wymienia, że firmy mogą liczyć na usprawnienie obsługi, redukcję kosztów, a także wzrost zadowolenia i lojalności swoich klientów. - Płatności mobilne, stanowiące część naszego systemu, dopełniają model całkowicie bezkontaktowych transakcji, które – szczególnie dzisiaj, w czasie zagrożenia epidemicznego – zwiększają higienę i bezpieczeństwo codziennych zakupów. Jednocześnie realizujemy prace nad rozwojem sieci akceptacji dla Spark w handlu tradycyjnym, jak i w e-commerce – ujawnia Cezary Pierzan.

I dodaje, że mniej papierowych wydruków to również aspekt ekologiczny, w Polsce co roku zużywa się ok. 1 200 000 kg papieru na paragony i potwierdzenia płatności – w tym celu każdego roku wycina się lasy o powierzchni ponad 100 boisk piłkarskich. Próba maksymalnego wyeliminowania tych kosztów w handlu stanowi ambitny, ale właściwy kierunek.

Digital checkout w praktyce

Rozwiązanie jest już dostępne zarówno na urządzenia Android, jak i iOS, a z funkcji płatności skorzysta każdy posiadacz karty płatniczej. Odbiór pierwszego e-paragonu, wraz z krótką rejestracją, zajmuje mniej niż minutę, więc na takie rozwiązanie konsument może się zdecydować nawet w sklepie. Przekazanie paragonu fiskalnego w wersji elektronicznej, także przy płatności gotówką, odbywa się bezpośrednio na telefon, tuż po zakupie.

Sam proces po stronie kupującego nie różni się znacząco od tradycyjnych zakupów – wszystko odbywa się przy udziale aplikacji mobilnej detalisty, który wdrożył system, lub dedykowanej aplikacji Spark. Dzięki temu konsumenci uzyskują możliwość dokonywania płatności i odbioru e-paragonu jednym zbliżeniem telefonu do symbolu Spark. Wcześniej możliwe jest również zweryfikowanie poprawności transakcji przed zapłatą czy automatyczne przekazanie numeru karty lojalnościowej lub numeru NIP potrzebnego do wystawienia faktury.

– System oparty o smartfon, w przeciwieństwie do takich kanałów, jak e-mail czy SMS, gwarantuje odpowiedni standard usługi zgodny z wymogami administracji publicznej i pożądany przez rynek, w tym ceniących sobie prywatność konsumentów – przekonuje Cezary Pierzan. – Dodatkowo, w skali naszej gospodarki, szacunki FROB mówią o potencjale kilku miliardów złotych oszczędności rocznie z wdrożenia e-paragonów z tytułu ograniczenia tzw. szarej strefy - podkreśla.

Zdaniem Jacka Kineckiego, członka zarządu PayPro S.A., operatora systemu Przelewy24, który odpowiada za realizowanie płatności w ramach Spark, granice pomiędzy handlem internetowym i stacjonarnym zacierają się coraz bardziej.

-Współpraca i wdrożenie systemu Spark po raz pierwszy pozwala nam realizować płatności elektroniczne w handlu tradycyjnym bez udziału terminala kartowego, co daje dostęp do szeregu dodatkowych wartości dla obu stron transakcji, jak np. niższy koszt obsługi płatności – komentuje.

Polska liderem nowoczesnych rozwiązań płatniczych

Część usług, opartych o telefon nabywcy, jest już realizowana np. we Francji czy Danii, a także na rynkach azjatyckich. Pojawienie się na polskim, innowacyjnym rynku propozycji cyfrowego standardu obsługi transakcji było kwestią czasu.

Polacy płacą zbliżeniowo – według danych NBP spośród wszystkich metod płatności aż 94% stanowią płatności kartowe. Na popularności zyskują też płatności mobilne, w 2020 r. było ich aż czterokrotnie więcej niż rok wcześniej. Te, jak i inne trendy, wskazują, że digitalizacja w handlu postępuje, co powinno również mieć wpływ na sposób wydawania i odbierania paragonów.

– Zainteresowaliśmy się praktyczną stroną wdrożenia e-paragonów, ponieważ temat ten jest bardzo ważny dla detalistów, niezależnie od skali prowadzonej działalności - tłumaczy Robert Łaniewski, prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego. - Rozwiązanie Spark trafia w potrzeby wszystkich – zarówno dużych, jak i małych przedsiębiorstw, które dzięki niemu mogą już dziś skorzystać z najnowocześniejszych usług. Jestem przekonany, że tak wyglądać będzie przyszłość handlu i usług – uważa.

 

Katarzyna Pierzchała 4275 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.