Nielsen: od dwóch lat maleje liczba sklepów w Polsce

Liczba sklepów w Polsce nadal maleje, ale tempo spadku jest niższe niż w roku poprzednim. Nielsen opublikował właśnie wyniki badania liczebności i struktury handlu.

W 2020 r. liczba sklepów w Polsce wyniosła 99,4 tys., co oznacza spadek o ponad 1800 placówek w porównaniu do roku poprzedniego. - Trend spadkowy jest obserwowany od ponad dekady, ale spadek z 2020 r. był ponad dwukrotnie niższy niż rok wcześniej. Odpowiadał za niego najmniejsze placówki - kioski, sklepy monopolowe oraz przede wszystkim najmniejsze sklepy spożywcze. Odwrotny trend towarzyszył supermarketom i dyskontom, ale to średnich sklepów spożywczych przybyło w 2020 r. najwięcej, bo prawie600 placówek - komentuje Konrad Wacławik, head of retailer services Poland, Nielsen.

Nadal w Polsce najwięcej jest małych (28,7 tys.), średnich (26,5 tys.) i dużych sklepów spożywczych (7,1 tys.).

- Wyniki badania za 2020 r. obrazują, które kanały sprzedaży były dla Polaków najdogodniejsze w dobie pandemii. Supermarkety, dyskonty oraz duże i średnie sklepy spożywcze (powyżej 40 mkw.) zwiększały swoją liczebność oraz znaczenie w sprzedaży. Te formaty świetnie odpowiedziały na potrzebę dokonywania zakupów blisko domu, przy okazji oferując szeroki asortyment. Były to bardzo ważne cechy w ciągu roku, w którym decyzje zakupowe były podejmowane przez pryzmat pandemii - mówi Konrad Wacławik z NielsenIQ.

Supermarketów jest 4,4 tys., dyskontów - 4,3 tys., a hipermarketów - zaledwie 325.

Nadal po kilka tysięcy jest sklepów winno-cukierniczych, kiosków, stacji benzynowych i drogerii.

Ale w 2020 r.  to właśnie sklepy oferujące ograniczony lub specjalistyczny asortyment (z w wyjątkiem stacji benzynowych) ucierpiały najbardziej.

- Zarówno małe sklepy spożywcze z węższą półką produktów (poniżej 40 mkw.), jak również sklepy alkoholowe i drogerie (głównie te spoza czołowych sieci), gdzie można dokonać zakupów tylko wybranych produktów, zakończyły rok z mniejszą liczbą placówek. Utrzymuje się również trend spadkowy w kanale kiosków (-11% w porównaniu do roku 2019), co pokazuje duże trudności, z jakimi mierzy się obecnie ten kanał sprzedaży i z pewnością zmusza właścicieli tego typu placówek do szukania rozwiązań pozwalających pozostać atrakcyjnym dla konsumenta - dodaje ekspert NielsenIQ.

Również kanał hipermarketów w 2020 r. zanotował 5-proc. spadek liczby sklepów. Było to związane głównie z zamknięciami w obrębie jednej sieci.

- Obserwujemy nadal optymalizację liczby sklepów w Polsce. Widać że jest miejsce na formaty sklepów odpowiadające aktualnym potrzebom społeczeństwa (żyjącego szybko i wygodnie, ale również dbającego o bezpieczeństwo sanitarne), a ogólne tempo spadku liczby sklepów znacznie wyhamowało, choć nie dla wszystkich kanałów sprzedaży - komentuje Konrad Wacławik.

 

 

Ilona Mrozowska 3972 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.