Fatalne dane o sprzedaży detalicznej

W styczniu sprzedaż detaliczna spadła o 6,0% rok do roku zarówno w cenach stałych, jak i bieżących. To wyraźnie gorzej od i tak niezbyt optymistycznych prognoz.

Ekonomiści spodziewali się, że sprzedaż spadnie rok do roku, ale tylko o 5,0% w cenach stałych i o 4,5% w cenach bieżących.

Wobec grudnia spadek wyniósł aż 24,6%. To, że w styczniu konsumenci wydają mniej niż w grudniu jest zjawiskiem naturalnym, tym razem dodatkowo pogłębiło się ono z powodu zamknięcia sklepów w galeriach handlowych.

- W styczniu 2021 r. spadek sprzedaży detalicznej w skali roku odnotowano w większości grup. Na niższą sprzedaż miały wpływ m.in. ograniczenia w działalności galerii handlowych wprowadzone z powodu epidemii COVID-19 - informuje Główny Urząd Statystyczny.

W styczniu 2021 r. najgłębszy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. odnotowały - podobnie jak w poprzednich miesiącach - podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem (-40,8% wobec wzrostu o 10,5% przed rokiem). Znacznie mniejszą sprzedaż zaobserwowano również w grupach: „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 16,4%); „pozostałe” (o 15,3%); „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 11,9%).

Spośród prezentowanych grup wzrost sprzedaży wykazały jedynie jednostki handlujące meblami, rtv, agd (o 7,1%). W styczniu 2021 r. w porównaniu z grudniem 2020 r. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 18,9%). Natomiast udział tej sprzedaży zwiększył się z 9,1% w grudniu ub. roku do 9,8% w styczniu br. 

Wzrost udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano w większości grup przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 19,9% przed miesiącem do 44,0%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 27,8,% do 34,1%) oraz „meble, rtv, agd.” (z 15,2% do 19,3%).

W przypadku kategorii "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" zanotowano wzrost o 0,5% w ujęciu rocznym, ale tylko z uwzględnieniem inflacji. Gdyby pominąć wzrost cen, odczyt byłby niższy o 0,8%. Wobec grudnia spadek był dużo mocniejszy i wyniósł 23,1% w cenach bieżących i 24,3% w cenach stałych.

Z kolei, jak poinformował PAP za Polską Izbą Handlu i CMR-em, sprzedaż detaliczna supermarketów w styczniu spadła o 1,0% rdr, a wobec grudnia 2020 roku o 25,1%. Natomiast w sklepach małoformatowych spadek w ujęciu rocznym wyniósł 1,1%, a w miesięcznym - o 12,7%.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 2982 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.