Polska i Włochy piętą Achillesową Carrefoura

Lider francuskiego rynku i jedna z największych sieci w Europie - Carrefour może zaliczyć 2020 r. do udanych. Ale nie w Polsce.

Carrefour miał rekordowy rok: w całej grupie sprzedaż wzrosła like-for-like o 7,8%. We Francji wzrost wyniósł 3,6%, w Hiszpanii 7,1%, a w Brazylii 18,2%. Nawet format hipermarketów, od dwudziestu lat borykający się ze spadkiem zainteresowania konsumentów, powrócił do wzrostów i miał we Francji o 1,0% wyższą sprzedaż niż w 2019 roku, a w ostatnim kwartale odnotował nawet wzrost o 3,9%. Łącznie na wszystkich rynkach (a jest obecny poza Francją w Polsce, Belgii, Włoszech, Hiszpanii, Rumunii, Brazylii, Argentynie i na Tajwanie) operator miał 78,61 miliarda euro obrotów. Na swoim największym, rodzimym rynku Carrefour chwali się rekordowym wynikiem od 20 lat.

- Rok 2020 był przełomowy dla Carrefoura - skomentował Alexandre Bompard, prezes i dyrektor generalny firmy. - Wdrożony trzy lata temu plan Carrefour 2022 był punktem zwrotnym dla naszej Grupy. Trzy lata transformacji ustanowiły model wzrostu oparty na zadowoleniu klientów i nowych trendach konsumenckich. Dziś ten model zapewnia trwałą dynamikę naszej sprzedaży i rentowność naszej grupy oraz pozwala nam generować znaczące możliwości finansowania dalszego rozwoju. Nasze wyniki z 2020 roku są tego dowodem. Jesteśmy pewni przyszłości i przekładamy to zaufanie na nowe zobowiązania operacyjne i finansowe - dodał.

Nie wszystkie rynki poradziły sobie jednak równie dobrze. Najsłabszym ogniwem w portfolio francuskiego giganta okazały się Włochy, jednak Polska też nie ma tu powodu do dumy. Wystarczy popatrzeć na liczby: we Francji sprzedaż zwiększyła się o 3,6% LfL (37,94 mld euro), w Belgii o 8,3%, w Hiszpanii o 7,1%. We Włoszech spadek wyniósł -5,2%, a w Polsce -0,6% i były to jedyne kraje, które poradziły sobie gorzej niż w 2019 roku. Niekorzystny był zwłaszcza IV kwartał, w którym sprzedaż skurczyła się o 4,2% - głównie z powodu listopadowego lockdownu.

- W Polsce (-4,2% LFL) Grupa ucierpiała z powodu [...] wysokiej liczby sklepów zlokalizowanych w centrach handlowych, które zostały zamknięte z powodu koronawirusa. Carrefour również poczynił duże inwestycje cenowe w 1000 produktów na początku 2021 r. - informuje spółka.

 

Magdalena Weiss 2978 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.