ASM: ceny w styczniu poszybowały w górę

Ale różnice w cenach w poszczególnych sklepach są ogromne. Przykładowo Herbata Lipton Yellow Label 92/100 saszetek w cenie minimalnej dostępna była w sieci sklepów Biedronka za 9,99 zł, natomiast w cenie maksymalnej w Selgrosie za 41,51 zł!

W styczniu badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka zakupowego kształtującą się na poziomie 229,20 zł, co oznacza wzrost średniej o 5 zł, czyli o 2% w porównaniu z grudniem 2020  r. W badaniu odnotowano również wzrost ceny koszyka maksymalnego w stosunku do analogicznego badania wykonanego w styczniu 2020 r. W styczniu 2021 r. koszyk złożony z najdroższych produktów kosztował 332,50 zł, a w styczniu 2020 r. – 306,08 zł, co daje różnicę na poziomie 26,42 zł, tj. 8%.

Kolejny raz najtańszą siecią jest Auchan - tu średni koszt według ASM Sales Force Agency wyniósł 206,35 zł. Najdrożej jest w sieci Selgros – tam za zakupowy należało zapłacić średnio 249,46 zł, czyli o 20,89% więcej.

Ponownie w ujęciu całkowitym to e-grocery było kanałem najdroższym. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 272,65 zł.

Analizując zarówno kanał sprzedaży online, jak i offline,  w zdecydowanej większości (9 z 11) sklepów objętych badaniem, ceny w styczniu br. były wyższe niż w ubiegłym miesiącu. Spadek cen odnotowaliśmy jedynie w sklepach sieci Intermarché oraz Kaufland odpowiednio -1,82% i -0,33%. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w e-grocery (+6,70%) , a w kanale tradycyjnym – w sklepach sieci Selgros (6,62%).  
Po raz kolejny raport ASM Sales Force Agency wykazał, że średnie ceny w koszyku zakupowym są najwyższe w e-grocery. Różnica między e-grocery a najtańszym średnim koszykiem zakupowym  z Auchan wynosi aż 32%!

W ujęciu uśrednionym, różnica między średnimi cenami koszyków zakupowych w kanałach e-commerce a cenami w kanale tradycyjnym wynosi aż 17,53%. Koszyki w „tradycji” kosztowały średnio 224,86 zł, a w sprzedaży online – 272,65 zł.

W jakim modelu najtańsze zakupy?

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w styczniu 2021 r. wskazało, że tym razem najtańsze zakupy można było zrobić w modelu hybrydowym. To zmiana w porównaniu  z grudniem 2020 r., kiedy to w kanale tradycyjnym średnia wartość koszyka zakupowego była najniższa. Średnia cena koszyka „w hybrydzie” wyniosła 224,01 zł. Z kolei najdroższy w styczniu 2021 r. był kanał e-grocery, gdzie zakupy kosztowały w przybliżeniu 272,65 zł, czyli aż o 21% więcej.

Średnia wartość koszyka zakupowego dla modelu hybrydowego została wyliczona na podstawie danych z następujących sklepów: Auchan vs. Auchan Direct, E. Leclerc vs. E. Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour.

W styczniu br. zakupy online vs. offline w każdej  z badanych sieci były tańsze w kanale tradycyjnym. Największą różnicę cenową w ramach tej samej sieci odnotowaliśmy w Auchan. Tam za zakupy online trzeba było zapłacić  95,70 zł, a w sklepie stacjonarnym — 86,40 zł. To różnica 9,30 zł, czyli prawie 11%. Najbardziej wyrównane ceny produktów oferowała sieć Carrefour —  z różnicą jedynie 81 gr online vs. offline.

Gdzie najwięcej minimalnych cen?

Kolejny analizowany miesiąc pokazał, że  w przypadku minimalnych cen produktów ponownie przoduje sieć Auchan – w styczniu oferowała bowiem 10 produktów w cenach minimalnych. Jak pokazuje przedstawiony powyżej wykres żadnej ceny minimalnej nie oferowała sieć Carrefour, w przypadku której średnia wartość koszyka zakupowego była o 16,45 zł większa niż w przypadku Auchan. Najmniej najtańszych produktów mogliśmy znaleźć w kanałach e-grocery – 1 produkt z minimalną ceną, natomiast w sieciach sklepów Lidl, Kaufland, Intermarché, Biedronka – po 3 produkty z minimalną ceną.

Najwięcej najdroższych produktów w styczniu mogliśmy kupić w e-grocery – 14. Tuż za siecią e-grocery uplasował się E.Leclerc, który takich produktów oferował 12. Ta tendencja w obu wspomnianych sieciach utrzymuje się już od grudnia. Ani jednego najdroższego produktu nie odnotowaliśmy z kolei w sieciach Lidl i Kaufland. Tak też zarówno w wykresie cen maksymalnych jak i minimalnych – nie pojawił się Carrefour.

Badanie ASM Sales Force Agency po raz kolejny pokazało, że różnice cenowe w poszczególnych sieciach potrafią być zaskakujące.

Przykładowo Herbata Lipton Yellow Label 92/100 saszetek w cenie minimalnej dostępna była w sieci sklepów Biedronka za 9,99 zł, natomiast w cenie maksymalnej w Selgrosie za 41,51 zł – co oznacza, że ten produkt mogliśmy zakupić nawet do 4 razy drożej! Kolejnym takim przykładem jest produkt Szampon L’Oréal Elseve różne rodzaje 400 ml – w cenie minimalnej kosztował 9,99 zł (Auchan), a w cenie maksymalnej - 22,99 zł (E.Leclerc).

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 179,51 zł, natomiast koszyk produktów najdroższych – 332,50 zł. To różnica aż 152,99 zł, co dokładnie pokazuje jak zróżnicowaną politykę cenową prowadzą sieci handlowe. W stosunku do stycznia ubiegłego roku najniższa suma koszyka wzrosła o 3,46%, natomiast najwyższa suma koszyka jest większa o 8,63%.

Ciekawą obserwacją w niniejszym raporcie jest porównanie średnich cen w sieciach zakupowych rok do roku – 2020 vs. 2021. W związku z tym, że w Raportach Koszyka Zakupowego badany jest za każdym razem zestaw takich samych produktów, możemy dokonać rzetelnego porównania oferowanych cen w roku pandemicznym.
Podsumowując poniższy wykres zauważamy, że w 11 badanych sklepach, 6 z nich obniżyło swoje ceny w styczniu 2021 roku,  w odniesieniu do analogicznego okresu w 2020 roku. W pozostałych  5 sieciach odnotowaliśmy wzrosty.

Największy wzrost na poniższym wykresie jest wyraźnie widoczny  w przypadku sieci sklepów Selgros – różnica w średniej cenie wyniosła 14,23 zł (6,05%) w styczniu 2021 roku w stosunku do 2020 roku. Największy spadek z kolei odnotowała sieć Makro – ceny były średnio niższe o 15,32 zł (6,7%).

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że względem zeszłego roku zdrożały dwie kategorie - napoje oraz dodatki - przy czym to właśnie w przypadku napojów ten wzrost cenowy jest najbardziej dotkliwy, bowiem napoje w 2021 roku w stosunku do 2020 roku zdrożały aż 10,91%. Biorąc pod uwagę wahania w przypadku pozostałych kategorii różnica jest znacząca.

Największy spadek cen widzimy z kolei w przypadku kategorii używek i alkohol – na poziomie 8,96%. Żadna z kategorii nie została utrzymana na tym samym poziomie, jednak najmniejsza różnica cenowa odnotowana została w przypadku nabiału – w tej kategorii kupowaliśmy taniej o 0,11% w 2021 roku w stosunku do 2020 roku.

Ilona Mrozowska 3964 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.