Podatek od reklam: najwięcej zapłacą Google, TVN i Polsat z Interią

Trwa dyskusja o projektowanym przez polski rząd podatku (składce) od reklam. Fiskus zakłada, że uzyska dzięki niemu 800 mln zł rocznie. Spróbujmy więc policzyć, które firmy będą jego największymi płatnikami.

MMP24.pl, nasz siostrzany portal, wyliczył na podstawie przychodów z 2019 r., a więc niedotkniętych jeszcze pandemią, które firmy zapłacą najwięcej rządowej "składki od reklam".

Projektowane przepisy, zwłaszcza w przypadku podatku od reklam internetowych, rodzą wiele paradoksów. Zamysłem resortu finansów było głębsze sięgnięcie do kieszeni międzynarodowych gigantów internetowych. Google Polska w swoim sprawozdaniu rocznym przyznaje się do 247 mln zł przychodów reklamowych. Zapłaciłby od nich 12 mln zł podatku, tymczasem wg projektowanych przepisów musiałby uiścić ponad 10 razy więcej. Polski fiskus nie jest bynajmniej odosobniony w zakusach na kasę od internetowych gigantów. Na przykład Francja domaga się od Google 1,6 mld euro zaległych, jej zdaniem, podatków.

Dla uproszczenia w wyliczeniach pominięta jest kwestia reklam tzw. towarów kwalifikowanych, czyli leków, suplementów diety oraz słodkich napojów. Ich reklamy mają być obłożone o połowę wyższym podatkiem. Zwłaszcza w przypadku branży farmaceutycznej to rynkowo istotne, bo ich reklamy stanowią aż 1/4 całego rynku reklamowego w Polsce, a z 20 największych reklamodawców telewizyjnych siedmiu to koncerny farmaceutyczne.

Oto wyliczenia MMP24.pl rocznej składki-podatku:

Google: 177 mln zł
TVN: 130 mln zł
Polsat (z Interią): 127 mln zł
Facebook: 99 mln zł
TVP: 86 mln zł
Agora: 33 mln zł
RMF FM: 31 mln zł
TV Puls: 19 mln zł
RASP (Onet): 18 mln zł
Eurozet: 18 mln zł
Allegro: 14 mln zł
ZPR Media: 13 mln zł
Polska Press: 10 mln zł
Kino Polska: 5,75 mln zł

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.