Podatek cukrowy: średnia cena za litr napojów gazowanych wzrosła o 23%

Od wejścia 1 stycznia br. podatku cukrowego, spada sprzedaż napojów gazowanych, a ich średnia cena za litr wzrosła o 23%, energetyków o 8% - wynika z danych CMR. Napoje gazowane sprzedawane pod marką własną sieci handlowych zdrożały nawet o 45%.

Jak przypomina CMR, opłata cukrowa, czyli w rzeczywistości podatek od napojów słodzonych obowiązujący od 1 stycznia 2021, spoczywa na producentach i importerach. Podzielona jest na część stałą i zmienną.

Część stała to 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem, dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny i/lub tauryny. Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej jego zawartości 5 gram na 100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Wyznaczony został górny limit opłaty, który wynosi 1,20 zł za litr napoju - czytamy.

CMR wskazało, że pełna opłata nie dotyczy napojów z zawartością soków owocowo-warzywnych min. 20 proc. w składzie. Opłacie nie podlegają również napoje z dominującą zawartością mleka np. kawy mrożone. Wyłączone z podatku są również napoje węglowodanowo-elektrolitowe np. izotoniki.

Według danych CMR, w pierwszych tygodniach stycznia 2021 r. w małoformatowych sklepach niezależnych i miękkiej franczyzy, nastąpił spadek sprzedaży napojów energetyczny oraz zmniejszyła się liczba transakcji, ale przy relatywnym utrzymaniu poziomu (ujemnej) dynamiki wartości sprzedaży w porównaniu z końcówką 2020 roku. Wzrost średniej ceny energetyków w przeliczeniu na litr w styczniu 2021 wynosi blisko 8%.

CMR podało, że raportowany wzrost cen dotyczy produktów brandowanych marką własną dystrybutorów oraz sieci handlowych i wynosi 23%. - Natomiast ceny jednostkowe produktów topowych graczy na rynku energetyków rosną jednocyfrowo - wskazał Tomasz Rydzewski z CMR.

Jak dodał, w kategorii: napoje gazowane, sklepy również odnotowują większy spadek sprzedaży i liczby transakcji w pierwszych tygodniach stycznia br., ale również przy zachowaniu dynamik wartości sprzedaży z końcówki 2020 roku.

Rydzewski podał, że wzrost średniej ceny za litr napoju gazowanego wynosi ponad 23% i z tygodnia na tydzień zwiększa się spread cenowy w stosunku do cen sprzed 2021. Dodał, że również w napojach gazowanych, najwyższy 45-proc. przyrost cen dotyczy produktów marek własnych sieci handlowych.

Główni producenci jak CocaCola i Pepsico rosną w podobnym tempie, co cała kategoria, czyli ok. 23%, a najniższy poziom wzrostu cen wśród głównych producentów dotyczy produktów Schweppes oraz firmy Zbyszko - czytamy.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych. (PAP)

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.