Metro ostro hamuje

Dla właściciela hurtowni cash and carry skutki obostrzeń okazały się szczególnie negatywne w Polsce i Czechach.

W I kwartale roku obrotowego 2020/2021 (październik-grudzień 2020 roku) Metro AG, właściciel sieci Metro/Makro cash and carry zmniejszył sprzedaż o 16% nominalnie i o 11,2% LfL. Wpływy wyniosły 6,34 mld euro i były o 1,2 mld euro niższe niż w takim samym okresie poprzedniego roku. To oczywiście skutek pandemii i jesiennych lockdownów, a także zmian kursów walutowych.

- W Europie Wschodniej (bez Rosji) sprzedaż w walutach lokalnych spadła o -3,5%. Sprzedaż like-for-like również zmalała o -3,5%. W Polsce i Czechach ograniczenia związane z Covid-19 miały szczególnie
negatywny wpływ - pisze zarząd Metro w komunikacie. - Ukraina i Turcja rozwijały się pozytywnie w lokalnych walutach, jednak z powodu mocnego euro do tych walut w całym regionie odnotowano spadek o 12,5%.

W Niemczech sprzedaż w I kwartale 2020/21 spadła o -4,5%, głównie ze względu na znaczny spadek sprzedaży do klientów HoReCa w związku z pandemią Covid-19. Podczas gdy METRO Germany było w stanie stosunkowo dobrze zrównoważyć ten spadek dzięki pozytywnemu rozwojowi w sektorze SCO (biura, instytucje, firmy usługowe), ograniczenia w większym stopniu dotknęły Rungis Express - firmę B2B dostarczającą produkty premium. Sprzedaż spadła o -4,4%.

W Europie Zachodniej (bez Niemiec) w I kwartale 2020/21 sprzedaż spadła znacząco - o -23,7% do 2,2, mld euro. Szczególnie we Francji, Włoszech i Hiszpanii ograniczenia narzucone przez rząd podczas pandemii Covid-19.
W Rosji sprzedaż w walucie lokalnej w I kwartale 2020/21 wykazała wzrost o 6,3%, a like-for-like nawet o 6,6%.
Jednak słabość rubla spowodowała, że w euro wynik okazał się mocno ujemny - 17,5% rdr

Gorzej było także w Azji, gdzie spadek wyniósł -5,2% w lokalnych walutach, a LfL -6,4%. 
Ograniczenia nałożone przez rząd, które miały zauważalny negatywny wpływ na produkty Classic Fine Foods (produkty premium dla restauracji i wybranych delikatesów) oraz w Japonii. Pod wpływem negatywnych efektów walutowych, zwłaszcza w Indiach, łączna sprzedaż w regionie spadła o -13,4%.

Znacząco stracił także sektor sprzedaży z dostawą wysyłkowa Metro w pierwszym kwartale 2020/21 spadła znacznie o -31% do 0,8 mld euro (I kwartał 2019/20: 1,2 mld euro) z udziałem w sprzedaży na poziomie 13% (I kwartał 2019/20: 16%). Spadek ten można również przypisać ograniczeniom nałożonym przez rząd na branżę hotelarską, która jest największym klientem tego segmentu w portfelu Metro.
Na 31 grudnia 2020 roku sieć sklepów liczyła 680 lokalizacji. WI kwartale 2020/21 otwarto po jednej placówce w Indiach i Pakistanie.

Wynik finansowy netto w I kwartale 2020/21 wyniósł -42 mln euro (I kwartał 2019/20: -51 mln euro). Osiągnięcie niższej straty było możliwe głównie dzięki zmniejszeniu kosztów odsetek od leasingu w kwocie 6 mln euro.

Grupa spodziewa się dalszego wpływu koronawirusa na wyniki finansowe w roku 2020/2021.

- Każdy miesiąc lockdownu oznacza średnie straty w sprzedaży rzędu 400 milionów euro - szacuje zarząd w komentarzu na podstawie obserwacji biznesu w listopadzie i grudniu.

Magdalena Weiss 3169 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.