Pademia uderzyła w kosmetyki, ale nie wszystkie

Szczególnie ucierpiały te do makijażu, w tym szminki. Ale zyskują kosmetyki pielęgnacyjne, naturalne.

Ubiegłoroczny wiosenny lockdown, który zablokował zakupy w perfumeriach i drogeriach, szczególnie uderzył w rynek kosmetyków do makijażu. Do tego doszedł jeszcze obowiązek noszenia maseczek, a także masowe przejście na pracę zdalną oraz ograniczenie społecznych kontaktów.

Odzwierciedlenie tej sytuacji zdają się potwierdzać dane. Według Nielsena kategorie kosmetyczne odnotowały spadki sprzedaży o 2,9%, podczas gdy rok wcześniej rosły o 5%. Najmocniej ucierpiały kosmetyki kolorowe (do makijażu), które wartościowo stanowią największą kategorię tej grupy produktów. Polki wydały na nie o 294 mln zł mniej niż w 2019 roku i był to spadek o 16%. Straciły także produkty do golenia (-6%), pielęgnacji twarzy (-3%), stylizacji włosów (-16%) czy perfumy i wody toaletowe (-5%) - wszystko, co związane z wyjściem do pracy, na spotkanie biznesowe, uroczystą kolację czy do teatru.

Czy rzeczywiście 2020 r. był tak słaby dla kosmetyków kolorowych? Zapytaliśmy o to sieci drogeryjne Kontigo oraz Rossmann.

- Ze względu na sytuację pandemiczną – ograniczenie spotkań i życia towarzyskiego – w naszej branży rzeczywiście mogliśmy obserwować spadki sprzedaży kosmetyków kolorowych. Wśród mniej popularnych produktów przede wszystkim znalazły się te związane z makijażem ust, co wynikało oczywiście z obowiązku zakrywania twarzy i noszenia maseczek ochronnych - informuje sieć Kontigo.

Zmniejszone zainteresowanie kosmetykami do makijażu odnotowała także sieć Rossmann.

- Rzeczywiście zauważyliśmy mniejsze zainteresowanie kosmetykami do makijażu oraz perfumami. Powodem jest pandemia, która zamknęła nas w domach. Mniej jest spotkań biznesowych, towarzyskich, pracujemy w trybie HO – stąd mniejsza potrzeba malowania się, stylizowania włosów. Jednak jest to chwilowy trend, bo pandemia nie sprawi, że przestaniemy o siebie dbać - mówi Agata Nowakowska, rzecznik prasowy Rossmanna.

Pielęgnacyjne - jak najbardziej

Jednocześnie jednak, i to od kilku już lat w branży kosmetycznej, widać stały wzrost popytu na produkty pielęgnacyjne, zwłaszcza te oparte na naturalnych składnikach. Dla Kontigo to właśnie główna, strategiczna grupa produktów, w oparciu o którą sukcesywnie rozszerza swój asortyment.

- Na tę chwilę więcej niż połowa z dostępnych w Kontigo kosmetyków ma skład pochodzenia naturalnego - podkreśla sieć.

I zaznacza, że lockdown z pewnością sprzyjał rytuałom pielęgnacyjnym, wykonywanym w domu. W tym stresującym czasie kobiety chciały poczuć się zadbane i potrzebowały chwilowego relaksu i odprężenia. Dlatego też kosmetyki przeznaczone do samodzielnych zabiegów SPA i zaawansowanej pielęgnacji, znacznie zyskały na popularności.

Ponadto ze względu na to, że Kontigo jest siecią sklepów kosmetycznych, a nie drogerią, kilkakrotnie firma była zmuszona do zamykania swoich sklepów stacjonarnych.

- Dlatego też skupiliśmy się na działaniach e-commerce i inwestowaniu w nasz sklep internetowy kontigo.pl. Oprócz samego wzrostu sprzedaży odnotowaliśmy również większą liczbę odwiedzin w sklepie online i rozwój bazy zarejestrowanych klientek. Stąd też postanowiliśmy rozbudować program lojalnościowy i oprócz wprowadzania ogólnodostępnych promocji, przygotowywaliśmy wyjątkowe oferty dla członkiń KontigoTEAM, by tym samym podziękować im za solidarność w tych trudnych czasach - informuje Kontigo.

Zdaniem przedstawicieli sieci pandemia przyśpieszyła wiele trendów, które już wcześniej były widoczne – takich jak wspomniany wzrost popularności kosmetyków naturalnych, wzrost sprzedaży przez internet.

A jak będzie w tym roku?

- Trendy z roku 2020 w dużym stopniu utrzymają się również w 2021 r., a wiele z nich zostanie z nami na dłużej.
W tym roku w Kontigo skupimy się przede wszystkim na budowaniu coraz większej rozpoznawalności marki. Będziemy inwestować również w ulepszanie sklepu internetowego. Mamy w planach sukcesywne wprowadzanie kolejnych innowacyjnych marek na wyłączność - zarówno do makijażu, jak i pielęgnacji. Wierzymy, że 2021 będzie bezpieczniejszy, pełen kontaktów z bliskimi i szczęśliwszy dla wszystkich, tak samo w życiu osobistym, jak i zawodowym - podsumowuje Kontigo.

I tu widać światełko w tunelu. Gospodarka powoli wraca na swoje tory, a w ślad za tym Polacy do normalnego życia. Rząd luzuje kolejne obostrzenia i otwiera galerie sztuki, muzea, kina oraz teatry. Zaszczepionych jest także coraz więcej Polaków. Te wszystkie elementy na pewno przyczynią się do tego, że już - być może - w najbliższym czasie zniesiony zostanie obowiązek noszenia maseczek, wróci także praca stacjonarna oraz brak ograniczeń w kontakatch społecznych. To na pewno przyczyni się do ponownego zainteresowania kosmetykami szczególnie tymi do makijażu.

Kontigo to sieć sklepów kosmetycznych należących do grupy Eurocash. Koncept powstał z myślą o współczesnej kobiecie, której zapewnia wyjątkową obsługę oraz unikatowy asortyment, by mogła poczuć się zadbana. W ofercie sieci znajdują się produkty do pielęgnacji ciała, twarzy i włosów, kosmetyki do makijażu oraz zapachy i akcesoria. Większość marek dostępna jest na wyłączność. Kontigo to sklepy kosmetyczne, w których dostępny jest najszerszy wachlarz kosmetyków naturalnych na polskim rynku. Marka prowadzi sprzedaż za pośrednictwem sklepu online, a także w ponad 35 sklepach stacjonarnych w całej Polsce.

Z kolei Rossmann jest liderem rynku drogeryjnego w Polsce oferujący szeroką gamę wyselekcjonowanych, zróżnicowanych i wysokojakościowych produktów kosmetycznych i higienicznych, chemię gospodarczą, akcesoria dla domu oraz karmy dla zwierząt. Pierwszy sklep sieci powstał w 1993 r. w Łodzi. Dziś w portfolio firmy widnieje ponad 1400 sklepów stacjonarnych oferujących przeszło 21 tysięcy produktów. Sklepy stacjonarne oraz drogeria online realizują zakupy ponad 700 tysięcy klientów dziennie.

Joanna Hamdan 11954 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.