Polska wciąż eksportuje za mało wódki

Choć o potrzebie promocji polskiej wódki i jej potencjale eksportowym mówi się od lat, za granicę trafia mniej niż jedna piąta produkcji.

Produkcja wódki czystej w Polsce (w przeliczeniu na 100% alkoholu) w 2020 r. wyniosła  970 tys. hl, co oznacza spadek o 7,7% w porównaniu do 2019 r.

– Ten niewielki spadek to raczej nie skutek pandemii, a bardziej podwyżki akcyzy z początku 2020 roku, gdy firmy handlowe gromadziły zapasy do sprzedaży w pierwszych tygodniach roku – mówi Andrzej Szumowski, prezes Zarządu Stowarzyszenia Polska Wódka.

Podkreśla, że rynek stabilny, a eksport stanowi około 18% produkcji.

– To bardzo niewiele – zaznacza Andrzej Szumowski. – Dla porównania w przypadku koniaku za granicę trafia 98%, a w przypadku whisky – 92%.

Wartość eksportu czystej wódki z Polski w 2020 r. wyniosła 521 mln zł, z czego do Chin 1,6 mln zł (wstępne dane z bazy GUS). Udział wódek czystych w eksporcie polskich napojów spirytusowych wynosi około 75,7%.

– Polska jest pierwszym producentem wódki w UE i czwartym na świecie. Mimo to, Polska Wódka/Polish Vodka ciągle jeszcze stanowi niewielki procent jej produkcji i eksportu. Konieczne są więc szerokie akcje informacyjne na temat oznaczeń geograficznych, a także skuteczne działania instytucji kontrolnych. Musimy też odczarować Polską Wódkę na rynku krajowym i nadać jej należny jej status narodowego trunku. To produkt z założenia premium, z wyższej półki – mówi prezes zarządu Stowarzyszenia Polska Wódka.

Największymi amatorami polskiej wódki są Amerykanie – zarówno ci ze Stanów Zjednoczonych, jak i Kanady.

– Ważnym partnerem jest także Unia Europejska, a w niej takie kraje, jak Francja, Włochy czy Niemcy – mówi Maria Spuz-Szpos z Wyborowej Pernod-Ricard. – Ostatnio ważnymi rynkami stały się Turcja czy Australia – dodaje.

Od nowego roku Polska Wódka jest znakiem chronionym (chronione oznaczenie geograficzne) przed podróbkami w Chinach i Wietnamie – znalazła się na liście stu unijnych produktów, których podrabianie będzie tam karane. Zdaniem Stowarzyszenia Polska Wódka pomoże to w wypromowaniu eksportu.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 3063 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.