ReStore: sklep meblowy non profit. W planach kolejne

ReStore to sklep non-profit z otrzymanymi w postaci darowizn meblami artykułami wyposażenia wnętrz oraz materiałami wykończeniowymi. O projekcie i planach na przyszłość opowiada Maria Malinowska-Sikora, ReStore Development Director.

Handelextra.pl: Skąd wziął się pomysł na otwarcie tego dość nietypowego sklepu?

Maria Malinowska-Sikora, ReStore Development Director: ReStore to działanie międzynarodowej fundacji Habitat for Humanity, czyli międzynarodowej sieci organizacji dobroczynnych, które działają na rzecz zapobiegania bezdomności oraz poprawy warunków mieszkaniowych osób niezamożnych. Działające w ponad 70 krajach na świecie od 1976 r., organizacje Habitat for Humanity poprawiły warunki zamieszkiwania 35 mln ludzi.

Ponieważ Fundacja od lat realizuje swoje działania m.in. poprzez budowy, remonty, dostosowywanie i wyposażanie mieszkań – w naturalny sposób stała się ekspertem związanym z tym obszarem. Na co dzień widzimy z jednej strony jak wiele materiałów i przedmiotów się marnuje, a z drugiej jakie są potrzeby, aby polepszyć dzięki takim przedmiotom warunki życia konkretnych osób. W dodatku Fundacja jest oparta na idei głębokiego partnerstwa, ma rozbudowany wolontariat i potrafi mobilizować. Stąd pomysł, że trzeba działać: pomysł miejsca, które wykorzysta nawiązane partnerstwa, zawróci dobre i potrzebne materiały i przedmioty z drogi na wysypisko, umożliwi ich zakup osobom ze skromniejszym budżetem, a jednocześnie długofalowo zapewni dodatkowe środki na pomaganie. Nasze działania mają być stabilne, bo chcemy pomóc jak największej grupie osób.

Od kiedy działa pierwsza placówka i gdzie się znajduje?

Pierwszy sklep Habitat for Humanity z szyldem „ReStore” otwarto w 1991 r. w Winnipeg w Kanadzie. Od tego czasu organizacje Habitat for Humanity prowadzą na całym świecie (głównie w USA i Kanadzie) ponad 1000 sklepów charytatywnych pod wspólną marką ReStore. Sklepy służą realizacji i promocji misji Fundacji Habitat for Humanity i do dnia dzisiejszego zebrały łącznie ponad 100 milionów dolarów na budowę i remonty domów dla potrzebujących wsparcia rodzin. Aż trudno uwierzyć, że dopiero teraz Polacy doczekali się swojego ReStore’a. Ale wreszcie jest!

A jak jest w Polsce?

ReStore przy Łojewskiej 12 na warszawskim Targówku jest nie tylko pierwszym sklepem w Polsce, ale również pierwszym w Europie kontynentalnej!

Jego otwarcie było możliwe dzięki zaangażowaniu wielu osób, instytucji, firm. Warszawski ReStore nie tylko bazował na wiedzy i doświadczeniach z zagranicy. Mieliśmy pełną świadomość, że pomysł trzeba dostosować do europejskich (a w szczególności polskich) potrzeb i realiów, mieliśmy też ambicje stworzenia miejsca niepowtarzalnego.

ReStore działający w Warszawie jest skrojony na nasze potrzeby. Nie jest to miejsce służące wyłącznie do robienia zakupów; jest to również przestrzeń prowadzenia warsztatów rzemieślniczych i działań edukacyjnych z obszaru ekologii i ekonomii cyrkularnej. Został poprzedzony przygotowaniem przekrojowego biznesplanu (m.in. dzięki doradztwu pro bono od Gide). Od koncepcji do otwarcia wiodła droga pełna wyzwań. Pozyskany budynek wymagał ogromu prac remontowych – pomogli wolontariusze z całego świata (m.in. ze Stanów Zjednoczonych). A gdy już rozesłaliśmy zaproszenia na huczne otwarcie na marzec 2020, to światowa pandemia zamroziła nasz entuzjazm. Ale nie powstrzymała nas: parapetówki nie było, ale przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństw w maju 2020 otworzyliśmy drzwi i powitaliśmy pierwszego klienta. A ten miał w czym wybierać, pomiędzy meblami ukryte były te podarowane przez polskich celebrytów, m.in. Moniki Brodki, Marcina Prokopa, z serialu „Rodzinka.pl”. Do tego eleganckie meble ofiarowane nam przez Ambasadę Kanady…

Być może niesamowita oferta, być może ogrom dobrej energii i entuzjazmu i przyjazny wystrój - trudno jednoznacznie wskazać, co sprawiło, że warszawski ReStore bardzo szybko zyskał rosnące grono sympatyków i stałych bywalców. Od maja do grudnia 2020 r. ReStore miał 8000 klientów indywidualnych. Jest to dla nas najwspanialsza nagroda za włożony w niego wysiłek. Zwłaszcza, że oczy europejskich Habitatów są skierowane na nas, a sukces tego przedsięwzięcia prawdopodobnie będzie przepustką do otwierania kolejnych takich sklepów charytatywnych w Europie.

Czym właściwie jest ReStore, jaki jest jego cel?

ReStore w Polsce to unikatowy projekt, promujący postawy dobroczynne, ekologiczne i twórcze, łączący pokolenia oraz integrujący lokalną społeczność. W jednej przestrzeni znajduje się sklep charytatywny, dostępne dla wszystkich warsztaty rzemieślnicze, miejsce spotkań, w którym organizowane są imprezy promujące aktywność obywatelską, integrację międzypokoleniową, rodzinną i społeczną oraz szkolenia kształtujące postawy proekologiczne. To sklep dobroczynny i jednocześnie przestrzeń skupiająca działania prospołeczne. To salon charytatywny z otrzymanymi w postaci darowizn meblami, artykułami wyposażenia wnętrz, materiałami wykończeniowymi i innymi przedmiotami ładnymi i funkcjonalnymi dostępnymi w bardzo atrakcyjnych cenach. Prowadzi również sprzedaż hurtową. Sklep stacjonarny, ale też i internetowy pod adresem www.sklep.restore.org.pl. Można tu znaleźć wybrany asortyment, a resztę ciekawych sprzętów „wytropić” w sklepie na miejscu przy okazji odbioru. Oferta sklepu online jest uzupełniana o nowe nabytki. W przypadku większych mebli czy sprzętu, można zorganizować niedrogi transport u zaprzyjaźnionych firm przewozowych.

Skąd w ogóle wzięła się idea ReStore?

Restore realizuje ideę zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z 11 Celem Agendy Zrównoważonego Rozwoju mamy „uczynić miasta i osiedla ludzkie bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu społecznemu”. Według ONZ zrównoważone miasto to takie, które zapewnia wszystkim ludziom dostęp do bezpiecznych mieszkań, transportu, przestrzeni zielonych, chroni przez katastrofami naturalnymi oraz dba o ochronę dziedzictwa kulturowego. Dodatkowo miasta powinny obniżać niekorzystny wskaźnik negatywnego oddziaływania na środowisko, zwracając szczególną uwagę na jakość powietrza oraz gospodarowanie odpadami komunalnymi.

ReStore poprzez swoją działalność polegającą na sprzedaży towarów z drugiej ręki, zmniejsza liczbę przedmiotów, które trafiłyby do utylizacji i w ten sposób obniża poziom wytwarzanych odpadów. W ciągu pierwszych 9 miesięcy działania, ReStore w Warszawie przyczynił się do uratowania blisko 300 ton produktów, które sprzedaliśmy lub przekazaliśmy do dalszego użytku. Oznacza to, że aż 300 ton przedmiotów nie zakończyło swojego żywota na śmietniku, ale zyskało drugie życie! Każdy może przyłączyć się do tej akcji, przychodząc do nas, kupując lub przynosząc przedmioty dobrej jakości, których już nie potrzebuje. Idea tego przedsięwzięcia polega na tym, że wszystko, co zostanie umieszczone na półkach sklepu ReStore, pojawi się tam z inicjatywy darczyńców.

Na co przeznaczany jest dochód ze sprzedaży darowizn?

Zysk ze sprzedaży oferty ReStore wspiera Fundację Habitat for Humanity Poland w realizacji jej celów statutowych. W Polsce Habitat for Humanity działa od 1992 roku. Poprawiamy warunki mieszkaniowe osób w potrzebie, zapobiegamy bezdomności poprzez wdrażanie innowacyjnych rozwiązań mieszkaniowych; wspieramy osoby indywidualne, rodziny, a także organizacje pożytku publicznego prowadzące działalność opiekuńczą, schroniska czy mieszkania chronione. Jesteśmy też głosem osób zagrożonych wykluczeniem społecznym: aktywnie bierzemy udział w debacie publicznej na temat sposobów poprawy warunków zamieszkania w Polsce i na świecie. Od początku istnienia w Polsce wybudowaliśmy lub wyremontowaliśmy 121 mieszkań, pomogliśmy poprawić warunki zamieszkiwania ponad 4500 osób poprzez remonty i budowy.

Jakiego typu produkty/przedmioty oferowane są w sklepie?

Firmy i osoby prywatne przekazują charytatywnie nieużywane już przedmioty, takie jak meble, lampy, zastawę stołową, sztućce, monitory, wieszaki, materiały budowlane i wykończeniowe, bibeloty, książki i inne przydatne lub cieszące oczy rzeczy. Przekazanie darowizny to świetny sposób na pozbycie się niepotrzebnych rzeczy. ReStore nadaje im kolejne życie, dzięki czemu nie trafiają na wysypisko. Okazuje się, że coś, co niekoniecznie przyda się jednym, może mieć wartość dla innych.

Kto może przekazać darowiznę?

Każdy – firma, instytucja lub osoba indywidualna. Współpracujemy z właścicielami budynków na wynajem, producentami materiałów, sklepami meblarskimi, odbieramy z budów materiały, otrzymujemy większe lub mniejsze dary od osób indywidualnych, otrzymujemy wyposażenie biur od firm, a od ambasad meble – wyposażenie domów korpusu dyplomatycznego.

Jakie macie Państwo plany względem projektu ReStore, czy będą otwierane kolejne sklepy, jeżeli tak to gdzie?

Oczywiście, mamy plany i wizję związaną z powstaniem kolejnych ReStorów.

Składa się na nią kilka powiązanych ze sobą elementów. Po pierwsze współpraca z lokalną społecznością, mieszkańcami i przedsiębiorcami. Następnie - nawiązywanie coraz szerszej współpracy z podmiotami – potencjalnymi darczyńcami i partnerami, dla których zrównoważony rozwój jest jednym z tematów wiodących w ich działalności oraz stworzenie inteligentnej platformy online, która pozwoliłaby w jeszcze silniejszy sposób rozwijać współpracę pomiędzy darczyńcami biznesowymi a sektorem pozarządowym i innymi odbiorcami – indywidualnymi i biznesowymi. Kolejne działania to rozwijanie ciekawej oferty edukacyjno-warsztatowej, tak, aby nasze sklepy stały się prawdziwym miejscem spotkań i rozwoju dla reprezentantów różnych pokoleń.

Chcemy także otworzyć kolejne sklepy stacjonarne: w pierwszej kolejności planujemy otworzyć ReStore w aglomeracji śląskiej. Jest to ważna lokalizacja ze względu na przemysłowy charakter, a także istotność w strategii Europejskiego Zielonego Ładu. Pierwszy w Polsce oddział Habitat for Humanity Poland powstał właśnie w Gliwicach; mamy tam także biuro terenowe, zatem trzymamy rękę na pulsie. Nasz ReStore posłuży również jako inspiracja dla innych oddziałów Habitat for Humanity w Europie Środkowej. Plany są ambitne – ale wierzymy, że razem damy radę!

 

Joanna Hamdan 12528 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.