Arena.pl: gdzie dwóch się bije, tam trzeci może skorzystać

- Dla nas liczy się jakość i profesjonalizm sprzedawców - mówi Maria Bogajewska, prezes platformy Arena.pl.

Handel Extra: Oczy rynku zwrócone są na spodziewaną rywalizację Amazona i Allegro, tymczasem także mniejsi gracze e-commerce potrafią znaleźć swoje miejsce w internetowym handlu. Jaki jest Państwa sposób na funkcjonowanie w tak konkurencyjnym środowisku?

Maria Bogajewska, prezes platformy Arena.pl: Nas pojawienie się polskiej domeny Amazona bardzo cieszy. Krajowy rynek e-commerce nie jest nasycony i ma jeszcze duży potencjał rozwoju, obecność takiego giganta na pewno ten proces przyspieszy. To Allegro będzie musiało zmierzyć się z Amazonem, nasz biznes skonstruowany jest inaczej. Przede wszystkim na Arena.pl ofertę przedstawiać mogą tylko profesjonalne sklepy, których istnienie i jakość obsługi weryfikujemy. W tej chwili mamy ich około siedmiu tysięcy w ośmiu kategoriach produktowych. Nie planujemy także prowadzenia własnej sprzedaży, nie chcemy bowiem konkurować z naszymi klientami. Drugą zasadą jest sprzedaż wyłącznie nowych produktów. Pobieramy znacznie niższą prowizję niż Amazon czy Allegro, one się oczywiście różnią w zależności od kategorii, ale średnio jest to tylko cztery procent.  W dodatku liczymy ją tylko od faktycznej sprzedaży, a nie od umieszczenia zdjęcia czy dostawy. Jest to więc atrakcyjna propozycja dla sklepów.

Od kiedy działa Arena.pl i jaka jest liczba kupujących oraz wartość transakcji i obroty?

Platforma powstała od zera, stworzona przez nasz własny zespół programistów i w 2016 zadebiutowała na alternatywnym rynku warszawskiej giełdy – NewConnect. Byliśmy jednym z pierwszych e-commerce’ów na GPW. Do tej pory nie podawaliśmy takich danych, jak liczba użytkowników czy wartość transakcji, dlatego nie mogę się podzielić tymi danymi, ale podjęliśmy decyzję, że w tym roku rozpoczniemy ich upublicznianie. Nie ukrywam, że skłonił nas do tego debiut Allegro i fakt, że spółka ta publikuje te parametry. Natomiast liczba zarejestrowanych użytkowników w naszym wypadku nie jest miarodajna, bo na Arena.pl można kupić produkty także bez rejestracji i wielu kupujących z tego korzysta.

Jakie produkty są najchętniej kupowane przez internautów ogółem, a jakie były hitem w 2020 roku? O ile wzrosły obroty podczas pierwszego lockdownu w kwietniu?

Najpopularniejszą kategorią zawsze u nas był dział „Dom i ogród”, a zwłaszcza meble. Natomiast podczas pierwszego zamrożenia gospodarki, gdy konsumenci byli z jednej strony zszokowani, a z drugiej przestraszeni, bardzo wzrosło zainteresowanie kategorią „Higiena i zdrowie” – kupowano maseczki, płyny do dezynfekcji, rękawiczki, pulsoksymetry. Dzięki temu, że jesteśmy organizacją średniej wielkości – zespół liczy około 20 osób, a mamy dostęp do tak samo zaawansowanych narzędzi IT, jak najwięksi, mogliśmy szybko zareagować na nowe zapotrzebowanie i przyciągnąć sprzedawców tych wyrobów.  W początkowym okresie po prostu zwolniliśmy ich z prowizji.

Natomiast na pytanie o całkowitą dynamikę obrotów podczas pierwszego lockdownu, mogę śmiało powiedzieć, że zwiększyły się one o 100%.

Kluczowym etapem w procesie e-zakupu jest tzw. „ostatnia mila”, czyli faza dostarczenia sprawunku do konsumenta. Wiadomo np., że Amazon tym pozyskuje rynek, że potrafi zapewnić dostawę w ciągu kilku godzin. W jaki sposób jest to rozwiązane w Arena.pl?

Na razie jeszcze kwestia dostaw pozostaje w gestii poszczególnych e-sklepów, które korzystają z powszechnie dostępnych na rynku usług kurierskich. Mamy jednak zamiar wprowadzić także własną usługę dostawy, obecnie negocjujemy warunki współpracy z dużym partnerem i mam nadzieję, że już wkrótce zaproponujemy konsumentom atrakcyjną ofertę w tym zakresie.

Jakie jeszcze plany mają Państwo na 2021 rok?

Jeden z naszych kluczowych tegorocznych projektów, który chcemy zrealizować, to przejście na rynek główny GPW. Nie wykluczamy, że będzie ono połączone z nową emisją, ale decyzja nie została jeszcze podjęta. Natomiast mamy ambitny plan zbudowania grupy kapitałowej i poszukujemy ciekawych partnerów, z którymi moglibyśmy osiągać efekty synergii.

Na bieżąco oczywiście usprawniamy funkcjonalności naszej witryny dla sprzedawców, ostatnio rozbudowaliśmy działy IT oraz obsługi klienta. Pracujemy również nad zwiększeniem wyników sprzedażowych i planujemy kolejną kampanię marketingową razem z bankiem PKO BP.

Magdalena Weiss 3106 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.