4 ekspertów: Amazon.pl to szansa dla naszego e-commerce

Zapowiadane uruchomienie serwisu Amazon.pl to był wczorajszy news dnia. Komentują go osoby znające nasz rynek od podszewki.

Artur Halik, head of sales Shoper, zwraca uwagę, że od ponad trzech lat co pewien czas słyszymy elektryzujące wieści o mającym nastąpić “już za chwilę” pełnym wejściu Amazona do Polski. Pełnym, czyli także dla sprzedawców, bo dla kupujących opcja zamawiania na niemieckim Amazon.de dostępna jest już nawet dłużej. - Parokrotne opóźnienie premiery serwisu na naszym rynku może jednak nie wyjść amerykańskiemu gigantowi na dobre, ponieważ w dużych marketplace’ach konkurencja odbywa się przede wszystkim na poziomie cenowym, a polski e-commerce zdążył już powoli wyrosnąć z wojen o to u kogo jest najtaniej – uważa Artur Halik.

Podkreśla on, że coraz więcej sprzedawców dba o budowanie swoich marek zwracając uwagę nie tyle na niskie ceny, a wszystkie aspekty doświadczenia zakupowego. Jednak wejście Amazona z pewnością wpłynie ożywczo na rynek, co z kolei przełożyć się powinno na pozytywne doświadczenia zakupowe konsumentów.

- Nie spodziewałbym się jednak, iż Amazon będzie głównym rozgrywającym za dwa lata, a każdy kupujący w sieci rozpocznie od razu zakupy poprzez ten serwis. Nie zapominajmy, że na naszym rodzimym rynku istnieje już marketplace, znany od wielu lat, a jednocześnie otwierają się cały czas kolejne sklepy internetowe, cieszące się wielką popularnością i lojalnością klientów, przywiązanych do marki – zauważa head of sales Shoper.

Jego zdaniem, jeśli więc właścicielom zależy na budowaniu rozpoznawalnego biznesu i prezentowaniu produktów w indywidualny sposób, powinny inwestować w pierwszej kolejności we własne kanały, pozostałe traktując jako wspierające sprzedaż.

- Rozpoczęcie sprzedaży na Amazon to dobry krok w dywersyfikacji ryzyka: trzeba pamiętać jednak, że rozgrywającym jesteśmy tylko na swoim boisku. Jeśli właścicielom e-biznesów zależy na budowaniu rozpoznawalnej marki, prezentowaniu produktów w indywidualny sposób, eksponowaniu historii założycieli, powinny inwestować przede wszystkim we własne kanały, takie jak własny sklep internetowy, który może działać niezależnie od marketplace’ów, pozostałe traktując jako wspierające sprzedaż – uważa Artur Halik.

Z kolei Paweł Szewczyk, wiceprezes zarządu merce.com jest zdania, że dla polskiego sektora e-commerce pełne wejście Amazona na nasz rynek może mieć pozytywny wpływ. - Idealnie byłoby, gdyby amerykański gigant zaistniał u nas na tyle mocno, by zaznaczyć swoją pozycję i skłonić konkurencję do walki o klienta, ale nie zdobył przy tym dominującej pozycji w polskim e-handlu – mówi Paweł Szewczyk.

Zresztą – jego zdaniem - Allegro ze swoją usługą Allegro Smart, bardzo szerokim wyborem produktów i świetną aplikacja ma duże szanse odeprzeć ten atak. - Jako polska firma zapłaci też podatki w kraju, działający tam sprzedawcy również, co wydaje się mieć znaczenie dla coraz szerszego grona konsumentów – zauważa ekspert i dodaje, że przy takim obrocie spraw Amazon stałby się dla polskich sprzedawców internetowych przede wszystkim wygodnym sposobem do ekspansji za granicę.

Już wcześniej część z nich rozpoczęła współpracę z tym serwisem, właśnie po to, by otworzyć sobie drogę na rynki europejskie - globalny marketplace zawsze był dobrym pomysłem na pilotażową sprzedaż za granicą. - Teraz zaczną dołączać do nich nieprzekonani i tzw. długi ogon – przewiduje Paweł Szewczyk.

Zauważa, że do tej pory support Amazona nie był jednak dostępny w języku polskim i rodziło to pewne ograniczenia, teraz powinno być już łatwiej. - podziewam się zatem dużego zainteresowania i masowego testowania tego nowego kanału przez polskie sklepy internetowe – mówi wiceprezes zarządu merce.com.

Krzysztof Bartnik, założyciel firmy logistycznej Imker, przychyla się do uwagi Artura Halika z Shopera, według którego o oficjalnym pojawieniu się Amazon w Polsce była już mowa tyle razy w ostatnich latach. - Kiedy wreszcie ten moment nastąpił, to raczej nie spotykam się z olbrzymimi zachwytami, tylko z lekkim uśmiechem, że wreszcie można się tam oficjalnie dostać – mówi Bartnik. - Dla sklepów internetowych Amazon jest świetnym kanałem sprzedaży i nie mogę doczekać się, kiedy rozpocznie się przeciąganie liny pomiędzy firmą Jeffa Bezosa a Allegro. Oby z korzyścią dla sprzedających, a nie tylko kupujących - dodaje.

Nie rekomenduje za to „robienia” biznesu wyłącznie na samym Amazonie, tak samo jak nie rekomenduje obecności tylko na Allegro. Świadome podmioty z branży e-handlu powinny traktować te miejsca jako dodatkowe - choć często naprawdę spore - źródła zamówień, a główną działalność koncentrować na swoich stronach.

- Wizja docierania do milionów klientów kusi, ale trzeba pamiętać, że taka sprzedaż jest obarczona wysoką prowizją. Niezależnie od tego, i tak warto przetestować Amazon, by przekonać się, jak wygląda współpraca z tym gigantem i czy w przypadku naszej działalności przełoży się to na efekty – uważa Krzysztof Bartnik.

Robert Stolarczyk, prezes zarządu PromoTraffic, agencji digitalowej wspierającej polski e-commerce w sprzedaży na rynkach zagranicznych, uważa, że uruchomienie polskiej wersji Amazona to istotny krok w kierunku przyciągnięcia do platformy także polskich e-sprzedawców.

Jego zdaniem Allegro strategicznie i taktycznie od dawna przygotowywało się na ten moment. - Wydaje się, że pozycja lokalnego lidera jest silna, a sama firma jest przygotowana na rywalizację z globalnym graczem – mówi Stolarczyk.

I zauważa, że inwestorzy momentalnie zareagowali powodując nawet 6% spadek akcji Allegro na GPW.

- Wszystkie sygnały wskazują na to, że na końcu zwycięski powinien być polski e-konsument oraz e-biznes. Sprzedaż transgraniczna z naszego kraju musi wzrosnąć, a możliwości globalnego handlu, jakie otwiera przed polskim sprzedawcą Amazon, są gigantyczne. W najbliższym roku na pewno wzrośnie popyt na usługi oraz systemy związane ze skalowaniem i optymalizacją sprzedaży na Amazonie – podsumowuje ekspert.

Katarzyna Pierzchała 4155 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.