Polacy wchodzą w nowy rok w zdrowym stylu [ANALIZA]

Początek nowego roku to dla wielu z nas czas zmian i postanowień. Pokazują to też analizy list zakupowych Polaków, przeprowadzone przez Listonic - częściej sięgamy m.in. po zdrową żywność, zamienniki mięsa, owoce i warzywa.

Konsekwencją pracy z domu i zamknięcia obiektów sportowych dla wielu Polaków są dodatkowe kilogramy. Tym bardziej, że jak pokazują dane Listonic pod koniec ubiegłego roku nie stroniliśmy od alkoholu, słonych przekąsek czy słodyczy. Z drugiej jednak strony – porównując Q4 2019 do Q4 2020 r. możemy zaobserwować wzrost zainteresowania produktami fit aż o 109,6%, a także owocami (+ 50,15%) i warzywami (+ 58,91%).

Na początku 2021 r. trend ten jeszcze bardziej się wzmocnił i jest silniejszy niż 12 miesięcy temu, co może być wynikiem noworocznych postanowień związanych z lepszym odżywianiem i planowaną utratą wagi. W trakcie pierwszych dwóch tygodni br. dużo częściej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku Polacy planowali zakup produktów fit (+108,3%), warzyw (+ 99,4%) czy roślin jadalnych i sałat (+ 50,8%). Jednocześnie ciekawy wydaje się być spadek zainteresowania napojami izotonicznymi o 61,4% r/r, który najprawdopodobniej jest konsekwencją zamkniętych klubów fitness.

- Konieczność pozostania w domu, zamknięte obiekty sportowe oraz niska temperatura na zewnątrz nie sprzyjają naszemu zdrowiu i dbaniu o sylwetkę. Analiza list zakupowych Polaków pokazuje jednak, że walczymy o nasz fizyczny dobrostan – komentuje – mówi Emil Krzemiński, B2B sales & marketing manager w Listonic. - Analizując koszyki zakupowe w pierwszych dwóch tygodniach stycznia 2019 i 2020 roku, zauważyliśmy również spadek zainteresowania whiskey o 17,8%, co również może być potwierdzeniem planów Polaków związanych z przejściem na zdrowszy tryb życia. Istotność tego spadku dodatkowo potęguje fakt, że w grudniu 2020 roku ten rodzaj alkoholu odnotował wzrost o 110,4% r/r – odnotowuje Emil Krzemiński.

Zdrowa żywność w modzie

Analiza list zakupowych Polaków pokazuje, że zależy nam nie tylko na smukłej sylwetce, ale również na zdrowszej codziennej diecie. W IV kwartale 2020 r. artykułami z tego obszaru, które odnotowały największy wzrost – o 100,4% r/r - były zamienniki mięsa.

Od dłuższego czasu można zaobserwować rosnące zainteresowanie konsumentów produktami, które stanowią zamienniki dla mięsa. Jest to związane z kilkoma kwestiami – artykuły te mają coraz lepsze jakość i smak, a więc chętniej sięgają po nie również osoby, które z różnych względów chcą tylko ograniczyć ilość mięsa w swojej diecie, a nie je wyeliminować.

Z drugiej strony w mediach coraz więcej mówi się o kiepskiej jakości mięsa, a także warunkach, w których żyją zwierzęta przeznaczone na ubój. - Dla wielu osób z pewnością jest to też decyzja związana z ekologią. Hodowla tego rodzaju zwierząt, a także produkcja mięsa w dużym stopniu obciążają środowisko naturalne – tłumaczy przedstawiciel Listonic.

Według raportu „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020” już 10% naszych rodaków między 18. a 65. rokiem życia jest wegetarianami. Wiele innych osób natomiast stara się włączać coraz więcej produktów pochodzenia roślinnego do swojej diety. Ta tendencja jest widoczna w analizach list zakupowych Listonic. W ostatnim kwartale 2020 r. dużo częściej niż rok wcześniej planowaliśmy kupno m.in.: humusu (+64,21%), orzechów (+46,26%), soczewicy i cieciorki (+35,92%) czy otrębów oraz błonnika (+28,77%). Na popularności w tym okresie zyskały również zamienniki cukru – wzrost o 48,39% r/r.

Trend ten pokazują też dane z pierwszych dwóch tygodni stycznia. Zainteresowanie poszczególnymi pozycjami w tym okresie wzrosło rok do roku o 48% w przypadku hummusu, 45,7% - orzechów, 38% - zmienników cukru, 30,4% - otrębów i błonnika, 29,7% - soczewicy i cieciorki.

Nie tylko zdrowa żywność

Jak pokazują dane Listonic Polacy nie tylko chętniej kupują zdrową i mniej kaloryczną żywność, ale również włączają do swojej diety witaminy i minerały. Pod koniec ubiegłego roku mogliśmy zauważyć zwiększone zainteresowanie tego rodzaju produktami. Ich zakup planowany był o 66,43% częściej niż w analogicznym okresie 2019 roku, a na początku stycznia 2021 roku o 32,7% częściej niż 12 miesięcy wcześniej.

- Konieczność pozostawania w domu oraz ograniczenie możliwości uprawiania sportu, wynikające zarówno z obowiązujących obostrzeń, jak i pogody na zewnątrz, z pewnością będzie miało negatywne skutki dla naszego zdrowia fizycznego. Jak jednak pokazują dane Listonic Polacy próbują je minimalizować, przechodząc na zdrowszy tryb odżywiania. Możemy więc w przyszłość patrzeć z optymizmem – podsumowuje Emil Krzemiński.

Listonic to aplikacja mobilna do tworzenia list zakupów, najlepsza w swojej kategorii według użytkowników Google Play w Polsce, USA, UK, Francji, Włoszech, a także w 30 innych krajach na świecie. Ten jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich biznesów związanych IT związanych z aplikacjami mobilnymi, został założony w 2008 roku przez trzech studentów Politechniki Łódzkiej.

Katarzyna Pierzchała 4155 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.