Amazon.pl: spokojnie, to tylko Amazon

Informacja o planach uruchomienia polskiej witryny przez Amazon wywołała poruszenie i wyprzedaż akcji Allegro.Jednak są analitycy, którzy uważają, że może to być burza w szklance wody.

Zapowiedź utworzenia polskiej strony Amazona, powracająca od kilku lat, zmaterializowała się. Amerykański gigant, który buduje właśnie w Polsce swoje 10. centrum logistyczne, oficjalnie potwierdził te plany. Według analityka Pawła Szpigiela z mBanku to realne zagrożenie dla Allegro.

Nieco inaczej na premierę Amazona zapatruje się Łukasz Wachełko z Wood & Company. Jego zdaniem na razie gigant ten nie spowoduje wielkiego zamieszania na polskim rynku.

– Nie jest to zaskoczenie, sygnały świadczące o przymiarkach Amazona do pełnej obecności w Polsce mieliśmy już od kilku miesięcy – mówi, ,podając jako przykład umowę z Pocztą Polską czy poszukiwania menedżerów ds. współpracy z Amazonem przez InPost. – Spodziewaliśmy się nawet, że nastąpi to w okolicach „czarnego piątku” [27 listopada 2020 r.] – wtedy mógłby zdobyć rynek, wprowadzając konsole PlayStation 5.0. Tak się jednak nie stało. W najbliższym czasie, w tym roku nie powinno to mieć wielkiego wpływu na polski rynek, może poza dzisiejszym kursem akcji Allegro.

W środę ok. 12:00 po informacji o komunikacie Amazona akcje Allegro na warszawskiej giełdzie traciły ponad 7% i zeszły poniżej 70 złotych.

– Wystarczy spojrzeć na przykład rynku holenderskiego, gdzie Amazon zadebiutował wiosną ubiegłego roku lub szwedzkiego, gdzie działa od jesieni – argumentuje Łukasz Wachełko. – Tam też wcześniej funkcjonowały lokalne wersje językowe niemieckiej platformy. Niewiele to zmieniło poza chwilowym obniżeniem prowizji przez lidera holenderskiego rynku, który potem z powrotem je podniósł. Ale w Polsce tak się nie stanie, bo Amazon ma prowizje dla sprzedawców na ogół na poziomie 12%, a w Allegro jest to ok. 9,1-9,4%. Kluczowe jest pytanie o to, czy i kiedy Amazon zaoferuje polskim klientom Prime’a, ale zwykle czyni to dopiero, gdy przekonuje się, że rynek jest dla niego perspektywiczny, co zajmuje zazwyczaj około dwóch lat – dodaje.

Zdaniem Łukasza Wachełki kluczowa będzie też kwestia logistyki, bo polskie magazyny Amazona obsługują rynki zachodnie. Dlatego zanim - o ile w ogóle - Amerykanie zaproponują pełną ofertę i program lojalnościowy, może minąć kilka lat.

Magdalena Weiss 2984 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.