Analityk o Amazon.pl: to kluczowe ryzyko dla Allegro

Jak debiut platformy Amazon.pl wpłynie na rozwój Allegro? Inwestorzy już reagują nerwowo - w środę ok. 11:00 po informacji o tworzeniu strony Amazon.pl akcje Allegro na warszawskiej giełdzie traciły niemal 7% i zeszły poniżej 70 zł.

Na ten moment wielu czekało, wielu go przewidywało, a część analityków twierdziła, że nigdy on nadejdzie. A jednak: Amazon oficjalnie potwierdził, że będzie otwierał polski e-sklep.

Było to jedno z zagrożeń, o którym mówiło się już w ubiegłym roku przy okazji debiutu Allegro na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Wysoko wycenione Allegro (rekordowe IPO na polskiej giełdzie) zadebiutowało na GPW 12 października i szybko zaczęło zyskiwać na wartości. Pod koniec października za akcję płacono ponad 94 zł. Analitycy jednak przestrzegali, że spółka jest przeceniona. W rekomendacji z 18 listopada 2020 r.

Analityk Paweł Szpigiel z mBanku zakładał cenę docelową za akcje Allegro w wysokości 54 zł przy ówczesnym kursie w wysokości niespełna 68 zł. Tę wycenę w dalszym ciągu podtrzymuje. - Wejście Amazona z polską platformą to było kluczowe ryzyko dla Allegro i ono się teraz będzie materializować – mówi analityk portalowi handelextra.pl. – Rywalizacja między konkurentami rozegra się przede wszystkim w wielkich aglomeracjach. Pamiętajmy, że Amazon słynie ze znakomitej logistyki, a jest to kluczowy element dla uzyskania satysfakcji klienta. Dostawa tego samego dnia, jak to jest np. w Wielkiej Brytanii, to duża przewaga konkurencyjna. Ma ona znaczenie zwłaszcza w trudnych kategoriach, takich jak np. grocery – komentuje.

Amazon działa w Polsce od niemal siedmiu lat, do tej pory jednak inwestowało w naszym kraju w rozwój magazynów. Obecnie ma dziewięć centrów logistycznych, a w tym roku uruchomi 10. – w Świebodzinie. Już od środy 27 stycznia sprzedawcy, chcący za pośrednictwem Amazona oferować swoje produkty, mogą się rejestrować. Do tej pory było to możliwe poprzez niemiecką stronę amerykańskiej firmy, która miała swoją polską zakładkę. Teraz cały proces stanie się łatwiejszy, a oferta szersza.

– 2021 to będzie megaciekawy rok dla polskiego e-commerce. Pojawienie się Amazona z pewnością da impuls do rozwoju tego rynku – ocenia Paweł Szpigiel. – Amerykanie mają znacznie bogatszą ofertę niż Allegro, m.in. dostarczają bardzo ważnych dzisiaj usług, takich jak kontent wideo, streaming muzyczny czy przechowywanie plików w chmurze, czego Allegro nie oferuje. Amazon Prime jest znacznie bardziej atrakcyjne dla konsumenta niż Allegro Smart – dodaje.

Jego zdaniem w długoterminowej perspektywie kilku lat e-commerce w Polsce może uzyskać 15-20-proc. udział w polskiej sprzedaży. Przypomnijmy, że w grudniu 2020 roku udział ten sięgnął 9,1%. W listopadzie, podczas "miękkiego" zamrożenia gospodarki wyniósł jednak 11,4%, a w kwietniu ub. r. 11,9%.

W środę ok. 11:00 po informacji o tworzeniu strony Amazon.pl akcje Allegro na warszawskiej giełdzie traciły niemal 7% i zeszły poniżej 70 zł.

Magdalena Weiss 2984 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.