GUS: e-sprzedaż spadła w grudniu. Cała sprzedaż też

W ostatnim miesiącu roku konsumenci chętniej kupowali stacjonarnie. To efekt braku lockdownu przed świętami.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych (i w bieżących, czyli z inflacją, także) w grudniu 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 0,8% – poinformował Główny Urząd Statystyczny. W porównaniu z listopadem 2020 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 19,8% w cenach stałych i o 20% w bieżących.

Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2020 r. była o 2,4% wyższa w porównaniu z listopadem 2020 r. 

W okresie styczeń–grudzień 2020 r. jednak zmalała r/r o 3,1% (ceny stałe) lub o 2,6% (ceny bieżące).

W grudniu 2020 r. największy spadek sprzedaży detalicznej w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. odnotowały – podobnie jak w poprzednim miesiącu – podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem (o 10,9% w cenach stałych wobec wzrostu o 8,0% przed rokiem). Znacznie mniejszą sprzedaż zaobserwowano również w grupach: „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 10,3%); „pozostałe” (o 9,4%); „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 7,9%).

Wzrost sprzedaży wykazały natomiast jednostki handlujące meblami, rtv, agd (o 3,5%) oraz żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 0,7%).

W cenach bieżących konsumenci również kupili więcej żywności, napojów i wyrobów tytoniowych – o 2,3%. W całym 2020 roku w tym ujęciu sprzedaż w tej kategorii także wzrosła (+2,8%), ale gdyby nie inflacja, byłaby niższa o 1,9%.

W porównaniu z listopadem, który był miesiącem "miękkiego" lockdownu, spadła sprzedaż przez internet, choć nie aż do takiego poziomu jak w październiku. Spadek ten wyniósł 4,1%, a udział e-sprzedaży zmniejszył się z 11,4% w listopadzie do 9,1% w grudniu. W październiku jednak stanowiła ona tylko 7,3% całkowitej sprzedaży. Można się spodziewać, że w styczniu udział ten znowu wzrośnie.

Spadek udziału sprzedaży przez internet w ujęciu miesięcznym zaobserwowano we wszystkich grupach przy czym znaczący wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 35,4% przed miesiącem do 19,9%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 38,1% do 27,8%) oraz „meble, rtv, agd” (z 22,5% do 15,2%).

CZYTAJ TAKŻE: CENY ŻYWNOŚCI 2021 R. - DROŻEJ CZY NIE

Magdalena Weiss 2989 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.