Prezes Kauflandu: to był rok dynamicznych zmian

Pomimo okoliczności związanych z epidemią detalista otworzył 12 sklepów, zmodernizował wiele marketów oraz wprowadził szereg usług m.in. z obszaru e-commerce.

Jak podkreśla operator, nadrzędną kwestią dla sieci Kaufland w mijającym roku było zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom oraz klientom. Firma zastosowała się do wytycznych obowiązujących branżę handlową, ale także zdecydowała się na wprowadzenie dodatkowych rozwiązań, które miały bezpośredni wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa.

- Aby zapewnić odpowiednią ochronę, wszystkie nasze placówki wyposażyliśmy m.in. w stacje do dezynfekcji rąk, przegrody przy każdym stanowisku kasowym, jak również zintensyfikowaliśmy regularne działania dotyczące czystości. Chcąc potwierdzić przestrzeganie najwyższych standardów, zleciliśmy również niezależnej jednostce akredytującej sprawdzenie stanu bezpieczeństwa wszystkich naszych placówek. Kontrola została przeprowadzona w całej firmie − 225 marketach, 3 centrach dystrybucyjnych oraz centrali we Wrocławiu - mówi Gunnar Günther, prezes zarządu Kaufland Polska.

Każdy sprawdzony obiekt otrzymał znak TÜV Rheinland potwierdzający przestrzeganie rygorystycznych norm w zakresie bezpieczeństwa, czystości i higieny. Sieć wydłużyła także godziny otwarcia sklepów, a szesnaście marketów otworzyła całodobowo. Ponadto w okresie wakacyjnym w nadmorskich kurortach firma udostępniła turystom specjalne stacje do dezynfekcji rąk. 

Poza zapewnieniem pracownikom i klientom dostępu do środków ochrony osobistej w trakcie całego roku Kaufland poruszał kwestie bezpieczeństwa w swoich działaniach komunikacyjnych pod hasłem „Kupuj odpowiedzialnie”, przypominając m.in. o zachowaniu odstępu, zasłanianiu ust i nosa, a także zachęcając do płatności zbliżeniowych. Dodatkowo, dla wszystkich pracowników sieci Kaufland, została uruchomiona specjalna infolinia bezpłatnego wsparcia psychologicznego. Aby wesprzeć działania Ministerstwa Zdrowia na rzecz ograniczenia pandemii COVID-19, firma przekazała do dyspozycji resortu milion złotych na zakup testów niezbędnych w walce z koronawirusem.

Sieć doceniła również pracowników. Obok corocznych podwyżek pensji od 1 marca 2020 r., na które Kaufland przeznaczył niemal 50 mln zł, pracownicy na przełomie marca i kwietnia otrzymali również dodatek motywacyjny zwiększony o 500 zł. Ponadto przed Wielkanocą oraz Bożym Narodzeniem, w ręce pracowników trafiły także bony towarowe zasilone dodatkową kwotą, a pod koniec 2020 r. firma udostępniła pracownikom system kafeteryjny MyBenefit. Dzięki temu pracownicy mogą samodzielnie dostosowywać benefity do swoich różnorodnych potrzeb.

W minionym roku, w maju sieć uruchomiła także usługę click & collect. Do dyspozycji klientów została oddana specjalna aplikacja, a także strona internetowa, umożliwiające złożenie rezerwacji i odebranie zakupów w marketach Kaufland. Usługa ta, dostępna obecnie w 70 sklepach - jak zapewnia Kaufland - będzie systematycznie rozszerzana na kolejne lokalizacje. We wrześniu natomiast detalista nawiązał współpracę z firmą Everli. Dzięki temu mieszkańcy 26 miast mogą dziś zrobić zakupy bez konieczności wychodzenia z domu.

- Umożliwienie klientom robienia zakupów online było dla nas jedną ze strategicznych kwestii w 2020 roku. Uruchomione przez nas usługi cieszą się ogromną popularnością, co utwierdza nas w przekonaniu o dobrze obranym kierunku rozwoju. W nowym roku będziemy nadal poszukiwać dalszych możliwości w tym zakresie - dodaje Gunnar Günther.

W ub.r. firma zdecydowała się również na rozszerzenie usługi DHL Parcel, dzięki czemu klienci sieci mogą dziś nadawać i odbierać przesyłki kurierskie w ponad 130 marketach Kaufland.

Kolejną nowością wprowadzoną przez Kaufland w minionym roku jest usługa Payback GO, dostępna w aplikacji mobilnej Payback. Dzięki niej aplikacja dostosowuje interfejs użytkownika do marketu, w którym znajduje się klient, a na ekranie urządzenia mobilnego pojawia się wówczas pełna lista obowiązujących danego dnia promocji.

W 2020 r., aby ułatwić regionalnym dostawcom podjęcie współpracy, detalista uruchomił specjalną internetową platformę „Regionalny Kaufland”. Ponadto sieć intensywnie pracowała nad asortymentem regionalnym i przeprowadziła również kampanię internetową na temat lokalności. Znacząco rozbudowana została również marka Kaufland K-Stąd takie dobre!

- Od lat podstawę działalności sieci Kaufland w Polsce stanowią producenci krajowi i regionalni. Niestety pandemia miała duży wpływ na ich funkcjonowanie, dlatego postanowiliśmy znacząco ułatwić miejscowym przedsiębiorcom wszelkie procesy zachodzące pomiędzy naszymi firmami. Również współpraca z lokalnymi dostawcami stała się bardzo ważnym aspektem dla naszych klientów, którzy coraz chętniej kupują produkty regionalne. Od początku ubiegłego roku z uwagą obserwujemy ten trend i wciąż rozszerzamy ofertę w tym zakresie. Obecnie obejmuje ona produkty pochodzące od ponad 400 regionalnych dostawców - podkreśla Gunnar Günther.

W 2020 r. Kaufland przeprowadził ponadto szereg działań związanych z niemarnowaniem żywności. Do najważniejszych z nich można zaliczyć październikową kampanię „To się nadaLje”, w której detalista uświadamiał i informował klientów na temat niemarnowania żywności. Dodatkowo sieć w minionym roku przystąpiła do Polskiej Koalicji ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego, została sygnatariuszem Partnerstwa na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz zrezygnowała ze sprzedaży żywego karpia w swoich marketach. Poszerzona została również oferta produktów BIO i artykułów wegetariańskich.

Nowe otwarcia

Silna ekspansja to jeden z kluczowych elementów strategii sieci Kaufland, realizowanej także w 2020 r. W ubiegłym roku na mapie Polski pojawiło się 12 nowych sklepów należących do sieci, z czego 7 przejętych po Tesco. Dzięki temu w Polsce działa już 225 marketów Kaufland. Ponadto w ostatnim roku sieć przeprowadziła także modernizacje 10 placówek. We wszystkich odnowionych marketach przede wszystkim pojawiły się m.in. kasy samoobsługowe, nowoczesne terminale i ekrany informacyjne oraz nowe oznaczenia grup towarowych. Poza tym wyremontowane zostały toalety dla klientów, pomieszczenia socjalne dla pracowników oraz strefy najemców. Modernizacji zostały poddane również boksy kasowe, lady oraz oświetlenie. W wybranych obiektach pojawiły się także specjalne punkty piekarniczo-kawiarniane oraz strefy „Świadomego żywienia”.

- Zależy nam na nieustannym rozwoju naszej sieci, dlatego ciągle obserwujemy rynek i dokładnie analizujemy pojawiające się możliwości. W 2020 roku otworzyliśmy kilkanaście nowych obiektów, a część dotychczasowych sklepów przeszła gruntowne modernizacje. W 2021 roku nadal będziemy prowadzić działania ekspansyjne oraz wprowadzać nowoczesne rozwiązania dla naszych klientów - podsumowuje Gunnar Günther.

W 2020 roku Kaufland rozwijał także asortyment marek własnych. W asortymencie marek K-Bio, K-Take It Veggie, K-Favourites, K-Classic czy K-Stąd Takie Dobre! znajduje się już ponad 3500 produktów. W 2021 roku sieć będzie dalej rozszerzała ich ofertę.

Joanna Hamdan 11972 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.