AliExpress inwestuje w automaty do przesyłek

Od wiosny 2021 r. spółka chce zagwarantować polskim użytkownikom 15-dniową dostawę z Chin.

Platforma handlu internetowego AliExpress planuje wraz z CaiNiao i polskimi partnerami uruchomić próbny projekt własnych automatów do odbierania paczek – poinformował PAP Biznes w wywiadzie Gary Topp, prezes AliExpress na Europę Środkowo-Wschodnią. 

– Poprawa doświadczenia logistycznego jest jednym z naszych kluczowych priorytetów na nadchodzący rok i szukaliśmy różnych sposobów, aby to osiągnąć. Z perspektywy samego czasu dostawy już teraz możemy zaoferować gwarantowaną dostawę w ciągu trzech dni z naszych magazynów partnerskich w Polsce – powiedział Gary Topp. – W przypadku zamówień transgranicznych – począwszy od naszej corocznej wyprzedaży w marcu lub kwietniu – wprowadzimy produkt z przesyłką łączoną, tak aby zagwarantować 15-dniową dostawę z Chin naszym użytkownikom. Oprócz czasu realizacji, badamy również sposoby zapewnienia większej liczby opcji i kontroli nad dostarczaniem zamówionych przesyłek – dodał prezes.

– Bazując na naszym doświadczeniu [widzimy – red.], że paczkomaty są doskonałym rozwiązaniem, a klienci patrzą na nie przychylnym okiem ze względu na ich bezpieczeństwo i wygodę. Właśnie z tej perspektywy badamy możliwość ich wprowadzenia (...) z naszymi partnerami, jednak nie możemy podzielić się datą rozpoczęcia projektu. Chcielibyśmy jednak potwierdzić, że to będzie projekt próbny, na początku przeprowadzany na małą skalę – dodał.
 
Topp zapowiedział, że AliExpress będzie w tym projekcie współpracował z firmą CaiNiao, czyli partnerem logistycznym Alibaba Group, oraz lokalnymi polskimi partnerami. Nie ujawnił jednak, ile automatów chce mieć w Polsce AliExpress, ani jakie będą koszty tego projektu.
 
 – W tej chwili trudno nam jest oszacować dokładny koszt, ponieważ zależy to od skali, jaką osiągniemy, jednak z naszej perspektywy bardziej skupiamy się na wartości, jaką możemy dostarczyć naszym klientom niż na samych kosztach. W szczególności oferowanie dostawy przesyłek w ciągu 3 i 15 dni w celu skrócenia czasu oczekiwania i potencjalne stworzenie paczkomatów, które mogłyby zapewnić więcej opcji i kontrolę nad odbiorem. Jednocześnie nadal pracujemy nad tym, żeby zapewnić naszym klientom konkurencyjne ceny, z których słynie AliExpress, w połączeniu z wyższym poziomem obsługi i pewności logistycznej – powiedział Topp.
 
Według danych firmy OC&C, udział AliExpressu w polskim e-commerce na koniec 2019 roku wynosił  3,1%, co dawało platformie drugie miejsce po Allegro (36,2%).
 
Prezes AliExpress na Europę Środkowo-Wschodnią optymistycznie ocenia perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce w 2021 r.
 
– Jak dotąd pandemia wciąż napędza wiele trendów makroekonomicznych, szczególnie podczas lockdownu w pierwszych tygodniach roku. Jak dotąd jest to kontynuacja roku 2020, w którym wiele firm zdało sobie sprawę z potrzeby digitalizacji i dywersyfikacji swojej działalności. Jednocześnie podczas lockdownu wielu klientów robi zakupy w internecie. Oczywiście kluczowym pytaniem jest to, jak sytuacja zmieni się po okresie pandemii, jednak wierzę, że gdy ta sytuacja się poprawi, wiele zmian i postępów w zakresie handlu elektronicznego i cyfryzacji będzie kontynuowanych – powiedział.
 
– Według danych firmy Gemius rynek urósł aż o 27%, po raz pierwszy przekraczając 10-proc. udział e-commerce w sprzedaży detalicznej. Biorąc pod uwagę spodziewaną kontynuację lepszych wyników polskiej gospodarki, w połączeniu z rosnącą konkurencją i innowacjami, które mają miejsce na rynku e-commerce ze strony graczy takich jak my, a także naszych partnerów – takich jak InPost, Blik i inni – wierzę, że Polska pozostanie jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Jestem pewien, że nasza platforma AliExpress będzie dobrze przygotowana do dalszego prowadzenia i wykorzystywania tych trendów – dodał.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego listopadzie 2020 roku (drugi lockdown) sprzedaż przez internet odpowiadała za 11,4% sprzedaży detalicznej. Miesiąc wcześniej było to 7,3%.

Allegro także przymierza się do uruchomienia własnych automatów do odbierania paczek. W listopadzie ubiegłego roku spółka oficjalnie zapowiedziała pilotaż projektu w 2021 roku. Według nieoficjalnych informacji PAP Biznes projekt ma ruszyć wiosną, a docelowo sieć ma liczyć 3 tys. sztuk. Przypomnijmy także, że Allegro ma prawo pierwokupu InPostu.

(Ewa Pogodzińska/PAP Biznes/maw)
Zdjęcie: Shutterstock
Magdalena Weiss 3165 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.