E-commerce dla każdego, bez względu na zarobki [BADANIE]

Pandemia koronawirusa i obostrzenia dotykające sklepów stacjonarnych doprowadziły do tego, że już co trzeci Polak częściej niż wcześniej robi zakupy przez internet - wynika z badania Santander Consumer Banku.

Konieczność noszenia maseczek i dezynfekcji rąk, godziny dla seniorów oraz ograniczona liczba klientów na metr kwadratowy, sprawiły, że Polacy przenieśli się na zakupy do internetu.

Według najnowszego badania Santander Consumer Banku przeprowadzonego na potrzeby raportu „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” już co trzeci z nas zamawia przez internet częściej niż przed pandemią (36%). Prym wiodą tutaj głównie osoby w wieku 18-29 lat (60%). Ciekawostką są jednak seniorzy, którzy prawdopodobnie ze względów bezpieczeństwa również zaczęli częściej korzystać z kanału online. Ta forma robienia zakupów stała się bardziej popularna aż wśród 14% z nich.

Z zamówień w sieci w obecnej sytuacji epidemiologicznej częściej korzystają też osoby z największych miast powyżej 500 tys. mieszkańców takich jak Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław czy Poznań (46%). Z większą regularnością przez internet kupuje już niemal co czwarta osoba o dochodach, które nie przekraczają 2 tys. zł miesięcznie (22%) oraz najlepiej zarabiający Polacy, których zarobki wynoszą od 5 tys. zł w górę (76%).

Wzrastający trend zakupów online widać również po odpowiedziach ankietowanych dotyczących wyprzedaży w sieci. Już co piąty ankietowany przez Santander Consumer Bank planując okazyjne zakupy, brałby pod uwagę wyłącznie promocje w sklepach online (19%). Wśród osób, które udzieliły takiej odpowiedzi najwięcej jest kobiet (20%), osób przed 30. rokiem życia (37%) i mieszkańców średnich miast takich jak Kielce, Radom czy Toruń (26%).

- Nie da się ukryć, że pandemia koronawirusa znacząco wpłynęła na życie Polaków co widać po wynikach naszego najnowszego badania – mówi Agnieszka Kociemska, zastępca dyrektora pionu kredytów konsumenckich i zarazem dyrektor departamentu produktów konsumenckich i sprzedaży z Santander Consumer Banku. – Co ważne, digitalizacja naszego społeczeństwa postępuje również wśród seniorów. Bardzo możliwe, że ta zmiana nawyków utrzyma się już na stałe i kanał online będzie dominować nad tym stacjonarnym. Dla wielu handlowców to ważny moment na rewidowanie długofalowej strategii rozwoju – uważa.

Polacy lubią Blika

W jaki sposób opłacamy zakupy internetowe? Według badania Santander Consumer Banku są to zdefiniowane przelewy internetowe np. PayU, Przelewy24 czy Paybynet. Z tej formy płatności korzysta co trzeci z nas (34%). Na popularności zyskują również płatności Blikiem (27%), z których korzysta ponad połowa najmłodszych Polaków, którzy nie przekroczyli 30. roku życia (56%).

Płatność gotówką przy odbiorze wybiera jednak wciąż 32% Polaków. To rozwiązanie lubiane zwłaszcza przez mężczyzn (34%), osoby powyżej 50. roku życia (44%) i seniorów powyżej 70 lat (46%). Po kartę kredytową sięga co dziesiąty z nas (13%), głównie osoby po 40. (21%), mieszkające w dużych miastach bądź metropoliach powyżej 500 tys. mieszkańców (kolejno 18 i 19%).

Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Consumer Banku - banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRiS pod koniec listopada 2020 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n=1000.

Katarzyna Pierzchała 4167 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.