Koszyk cen: Auchan znów bije wszystkich na głowę

Jak w grudniu kształtowały się ceny produktów i który kanał był tym najtańszym, a także jakie wnioski płyną z analizy kwartalnej i całorocznej koszyka zakupowego w 2020 roku - odpowiedzi na te pytania przynosi najnowsze badanie ASM Sales Force Agency - Koszyk Zakupowy Grudzień 2020.

W raporcie już po raz kolejny przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się popularne artykuły FMCG (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne).

Okazuje się, że w grudniu najdroższym z badanych kanałów sprzedaży okazało się e-grocery. Za koszyk zakupowy trzeba było zapłacić średnio 255,52 zł. To o 33,64 zł, czyli o ponad 15% więcej względem średniej sumy koszyka kanału tradycyjnego, która kształtowała się na poziomie 221,88 zł.

Z kolei najtaniej zakupy można było zrobić w grudniu w sklepach sieci Auchan. Tam koszt analogicznego koszyka kształtował się na poziomie 204,02 zł. W kanale tradycyjnym najdroższy koszyk był w halach Selgros, gdzie średnia suma koszyka wyniosła 233,97 zł, co daje różnicę względem najtańszego koszyka w kanale tradycyjnym na poziomie 29,95 zł, czyli ponad 14%.

Online vs offline

Z badania przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency wynika, że w grudniu 2020 r. najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach tradycyjnych. To zmiana w stosunku do listopada, w którym najkorzystniejsze ceny oferowała tzw. hybryda, czyli model zakupowy będący połączeniem online i offline danej sieci. W grudniu średnia wartość koszyka zakupowego w kanale offline wyniosła w grudniu 221,88 zł, z kolei w modelu hybrydowym – 228,59 zł.

W sklepach Tesco odnotowano w grudniu największy spadek wartości koszyka zakupowego i obniżenie średnich cen o 2,98%. Produkty w najniższych cenach ponownie można było kupić w sieci Auchan, którego średni koszyk spadł w porównaniu do ubiegłego miesiąca o 0,39%.

Badanie wskazuje też na największy wzrost średnich cen w sklepach sieci Lidl, gdzie w grudniu wartość koszyka wzrosła o 5,88% w stosunku do listopada.

Raport potwierdził po raz kolejny niższe ceny w kanale tradycyjnym w porównaniu do e-grocery. W grudniu zanotowano różnicę wartości średniego koszyka na poziomie ponad 15% (sklepy stacjonarne vs. online).

W szczegółach wygląda to tak. W grudniu 2020 r. zakupy online vs. offline w ramach tej samej sieci były droższe w przypadku marki Carrefour oraz Auchan. Największą różnicę w cenie online vs offline odnotowano w sklepie stacjonarnym Auchan –

gdzie cena koszyka wyniosła 102,76 zł i były to zakupy o 12,42 zł tańsze w porównaniu z wysokością koszyka w Auchan Direct, gdzie wartość koszyka wyniosła 115,18 zł. Stanowi to różnicę cenową na poziomie 12,09%. Jedyny wyjątek stanowi sieć E.Leclerc. Tam zakupy w sklepie online sieci były tańsze niż w kanale tradycyjnym. Różnica wyniosła 2,72 zł, czyli 2,4 % (112,99 zł offline vs 110,27 zł wartość koszyka online).

Ceny w Q4

W Q4 2020 r. najdroższym kanałem sprzedaży było e-grocery, jednak patrząc na każdy poszczególny miesiąc kwartału – średnie ceny w kanale online i tak spadały. Najtańszy koszyk w każdym miesiącu czwartego kwartału oferowała sieć Auchan, która miesiąc do miesiąca obniżała średnie ceny produktów. Niewielkie różnice widoczne są w sieciach sklepów Biedronka czy Intermarché.

Porównując Q4 2019 do Q4 2020 można zauważyć, że to właśnie w 2020 roku skoków cenowych było znacznie więcej, na co zdecydowany wpływ mogła mieć druga fala pandemii i liczne obostrzenia, które dotknęły w tym czasie branżę handlową głównie w kanale tradycyjnym sprzedaży.

W czwartym kwartale 2020 roku obserwowano różnicę w średniej wartości koszyka w tradycyjnych kanałach sprzedaży – najniższą średnią wartość koszyka w sklepach tradycyjnych w Q4 odnotowano w Auchan – 206,94 zł, zaś najwyższą – w Tesco – 231,64 zł – to różnica 11,94% pomiędzy najniższą, a najwyższą wartością.

W e-grocery zauważalny jest spadek średniej wartości koszyka w analizowanych 3 miesiącach – różnica między pierwszym miesiącem Q4, a trzecim miesiącem Q4 to 6,14% (16,72 zł).

Ranking sieci

Najtańszą siecią w skali 2020 roku, podobnie jak w roku ubiegłym, okazała się sieć Auchan. W ujęciu miesięcznym wygrała ona ranking najtańszej sieci aż 10 razy – wyjątkiem był czerwiec, gdzie najtańszy był Carrefour oraz sierpień – gdzie najtańsza była Biedronka. Rekordzistą w rankingu najwyższych cen 2020 roku jest kanał e-grocery – lider w każdym miesiącu 2020 roku. Po środku rankingu uplasowało się Tesco i Intermarché – mimo, że Tesco odnotowywało znaczące wzrosty cen w kolejnych kwartałach 2020.

- Perspektywa roku 2020 pokazała nam, jak pandemia Covid-19 w Polsce i na świecie wpłynęły na politykę cenową poszczególnych sieci. Zaobserwowaliśmy, że w miesiącach kiedy sytuacja pandemiczna w Polsce nasilała się - ceny wzrastały, szczególnie w sprzedaży online – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Wskazuje, że widoczne było to szczególnie w kwietniu i maju, a w drugiej połowie roku – w październiku i listopadzie. Okres świąteczny nie wpłynął znacząco na wzrosty cen – zarówno w sieciach tradycyjnych, jak i w e-commerce ukształtowały się one poniżej średniej.

- Za nami rok ekstremalny, który wszystkie sieci handlowe, zarówno w kanale offline, jak i online, wystawił na wyjątkową próbę. Sieci musiały reagować bardzo dynamicznie, wiele biznesów przeszło prawdziwą transformację cyfrową, a e-commerce musiało przygotować się na realizację niespotykanej dotąd ilości zamówień – analizuje. - Rynek się zmienił, a najbliższe 12 miesięcy pokaże, które trendy staną się normą – podsumowuje.

ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych. Aktualne dane zebrano dniach 9 - 15 grudnia 2020 r.

Katarzyna Pierzchała 4173 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.