Circle K wycofuje się z przejęcia Carrefoura

Po nerwowej reakcji francuskiego rządu kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard zakończyła rozmowy w sprawie potencjalnego przejęcia Carrefoura. Nie wyklucza jednak współpracy.

W ubiegłym tygodniu świat handlowy zelektryzowała wiadomość o możliwym przejęciu jednej z największych europejskich sieci – Carrefoura przez kanadyjską firmę Couche-Tard. Na reakcję francuskich władz nie trzeba było długo czekać. 

Rząd Francji "jasno i ostatecznie" sprzeciwia się przejęciu sieci Carrefour przez kanadyjską grupę Couche-Tard powiedział w piątek 15 stycznia w telewizji BFM TV minister gospodarki i finansów Bruno Le Maire. Takie stanowisko uzasadniał troską o bezpieczeństwo żywnościowe kraju.

– Kryzys zdrowotny nauczył nas jednego: bezpieczeństwo żywnościowe jest bezcenne – podkreślił Le Maire. Dodał, że jest to sprawa strategiczna dla państwa.

Wraz z innymi sieciami handlowymi posiadający około jednej piątej francuskiego rynku spożywczego Carrefour odegrał główną rolę w zapewnieniu płynnych dostaw żywności podczas kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa – przypomina agencja Reutera. Carrefour jest również największą siecią supermarketów w Europie i największym prywatnym pracodawcą we Francji.

– Zakup Carrefoura przez zagraniczną firmę byłby dla nas wszystkich dużym problemem – powiedział Le Maire. AFP przypomina, że rząd mógłby zablokować ten krok powołując się na przepisy dotyczące kontroli inwestycji zagranicznych pozwalające na blokowanie przejęć w przemyśle spożywczym.

– Dysponujemy instrumentem prawnym, którego wolałbym nie używać – powiedział Le Maire, dodając, że wykorzysta go, jeżeli będzie to konieczne.

W sobotę 16 stycznia obie firmy wydały wspólne oświadczenie o zakończeniu rozmów na temat przejęcia. Wciąż jednak rozważają współpracę w zakresie zakupu i sprzedaży paliwa, marek własnych, czy polityki zakupowej.

– Kluczem do sukcesu jest budowanie innowacyjnych partnerstw, a to stanowi część strategii transformacji Carrefoura. Obiecujące partnerstwa przewidywane z półocnoamerykańskim liderem Couche-Tard jest w pełni dostosowany do tej strategii, która umożliwiła nam powrót na ścieżkę rentownego wzrostu – powiedział Alexandre Bompard, prezes i dyrektor generalny Carrefoura.

Magdalena Weiss 2989 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.