CMR: świąteczne zakupy i podobne i inne, niż te sprzed pandemii

W dwóch ostatnich tygodniach grudnia 2020 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych utrzymała się na poziomie sprzed roku, ale jest jedna zasadnicza różnica, wynika z danych CMR.

Mimo wartości sprzedaży świątecznej w sklepach do 300 mkw. podobnej do ubiegłorocznej, niższa aż o 16% okazała się liczba klientów, którzy odwiedzili w tym czasie placówki małoformatowe. Oznacza to, że mniej klientów zrobiło zakupy, ale wydali na nie więcej niż przy okazji Świąt Bożego Narodzenia w 2019 r. (gdy żadne obostrzenia nie obowiązywały).

W 2020 r. w tygodniu, w którym były święta, średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła prawie 25 zł, czyli o 23% więcej niż w 2019 r., ale jednocześnie o 7% mniej niż w tygodniu wielkanocnym, który wypadł w pierwszym etapie kwarantanny - wynika z danych CMR.

O ile jednak okoliczności, w których obchodziliśmy ubiegłoroczną Wielkanoc (obawy o zdrowie, unikanie zaludnionych miejsc i dotkliwe dla większych placówek limity klientów), przyczyniły się do tego, że duża część świątecznych zakupów była robiona w małych, pobliskich sklepach, to już w przypadku Bożego Narodzenia tego typu placówki były wykorzystywane głównie tak jak w poprzednich latach – do zakupów uzupełniających, impulsowych i jako ostatnia deska ratunku, gdy czegoś zabrakło.

Szczyt tegorocznej grudniowej sprzedaży w tym formacie sklepów miał miejsce 23 grudnia, ale znacznie wyższą niż zwykle sprzedaż zanotowano również 22 grudnia, a także w samą Wigilię. W tym dniu na paragonach częściej niż w zwykłych dniach pojawiały się napoje gazowane oraz soki i napoje niegazowane, wódki czyste (występowały na 9% wigilijnych paragonów), wino oraz whisky, a także produkty nadające się na słodkie upominki dla bliskich – czekolady i praliny.

A na co klienci najczęściej wydawali pieniądze?

Jak wyliczyło CMR łącznie w drugiej połowie grudnia klienci sklepów małoformatowych wydali jednak na wino o 4% mniej niż rok wcześniej, wydatki na praliny spadły o 5%, natomiast wydatki na czekolady nie zmieniły się w porównaniu z końcówką grudnia 2019 r. Wyraźnie zmniejszyły się zakupy napojów gazowanych (wolumen sprzedaży był o 6% niższy niż przed rokiem), a także wódek czystych – w ostatnich dwóch tygodniach grudnia kupiono ich o 5% mniej niż przed rokiem). W omawianym okresie klienci sklepów małoformatowych wydali więcej niż przed rokiem m.in. na mąki i dodatki do ciast (wzrost o 5%), drożdże, a także przyprawy (wzrost o około 10%). Jednak wartość sprzedaży większości świątecznych kategorii kulinarnych (jak np. warzywa w puszkach, olej czy mrożone uszka i pierogi) utrzymała sprzedaż sprzed roku lub była nieco niższa (np. majonez, margaryna czy masło).

Joanna Hamdan 11972 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.