Ten system zliczy klientów za ciebie

Flow Point to projekt stworzony przez IU Technology we współpracy z Panasonic Industry i firmą Selfmaker, który zarządza liczbą klientów przebywających w sklepie, uwalniając pracowników od konieczności żmudnego notowania wejść i wyjść.

Pandemia COVID-19 wywarła ogromny wpływ na wiele sfer życia. Niewątpliwie, jednym z sektorów gospodarki, przed którym nowa rzeczywistość postawiła wiele wyzwań, jest retail. Zaostrzony reżim sanitarny, konieczność dostosowania działania sklepów do wytycznych ograniczających natężenie ruchu w punktach handlowych – były w pierwszych miesiącach minionego roku zaskoczeniem, z którym wiele firm starało się sobie poradzić w krótkim czasie nieco „po partyzancku”. Pracownik sklepu stojący przy wejściu z kartką i ołówkiem oraz spryskiwaczem z płynem do dezynfekcji rąk - to często spotykany widok.

Wydłużający się okres walki z zagrożeniem epidemicznym skłonił rynek do bardziej długoterminowego patrzenia na zmiany. Niektóre kierunki automatyzacji działania retailu były od dawna obserwowane i teraz tylko nabrały szybszego tempa, ale inne odpowiadały na mniej rozpoznane wcześniej wyzwania. Jednym z takich zagadnień jest zmieniająca się wciąż wytyczna co do liczby osób, jakie mogę przebywać na określonej powierzchni w zamkniętej przestrzeni.

- Zliczanie ludzi w czasie rzeczywistym, wymuszanie jednokierunkowego ruchu na terenie sklepu oraz funkcjonalne i estetyczne rozwiązanie ułatwiające wchodzącym dezynfekcję rąk – to dziś codzienne zmartwienie branży retail – wymienia Krzysztof Świątczak, właściciel firmy IU Technology.

Jego zdaniem pojawienie się szczepionki jeszcze przez dość długi czas nie przyniesie powrotu do sytuacji sprzed pandemii. - Przedsiębiorcy mają też świadomość tego, że muszą być przygotowani na podobne wyzwania w przyszłości i elastyczne podejście do zarządzania przepływem ludzi w placówkach naziemnych. Potrzeba przystępnych, skalowalnych rozwiązań, które usprawnią działanie mocno nadwyrężonego przez pandemię sektora - uważa Świątczak.

Poleca Flow Point, w którym wykorzystano opracowany przez IU Technology system i połączono go z ekranami oferowanymi przez Panasonic Industry oraz automatycznymi dyspenserami selfClean.

Potencjał? Tylko w Polsce, według danych GUS za 2019 r. jest wciąż ponad 330 tys. sklepów, z czego 27,7% stanowią te z przedziałów pow. 1000 mkw. powierzchni.

CZYTAJ TAKŻE: SELFMARKER - NIE NAJEMY SIĘ WIRTUALNYCH CHLEBEM

Liczba klientów ma znaczenie

Proponowany system Flow Point pozwala dość niewielkim nakładem kosztów płynnie zarządzać utrzymaniem zaostrzonych norm bezpieczeństwa sanitarnego bez konieczności angażowania obsługi sklepu do prowadzenia kontroli liczby odwiedzających sklepy i galerie handlowe.

System można skonfigurować do wymagań i możliwości danego sklepu. Pojedyncze urządzenie Flow Point jest w stanie weryfikować ruch w wejściu do szerokości 430 m, czyli znajdzie zastosowanie także w galeriach handlowych. Niewielki stand wyposażony jest w czujniki, dotykowy ekran LCD, sygnalizator dźwiękowy i wizualny, automatyczny dyspenser płynu do dezynfekcji rąk oraz połączony jest z platformą typu Cloud pozwalającą na podgląd statystyk i stanu urządzenia.

Na ekranie można na przykład wyświetlić informację o limicie osób wewnątrz oraz aktualnej liczbie przebywających w sklepie klientów. Lampka sygnalizacyjna oraz komunikat na wyświetlaczu poinformują kolejne osoby czy mogą aktualnie wejść do środka. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej liczby osób uruchomi się ostrzegawcza sygnalizacja dźwiękowa i świetlna. W ramach opcji rozszerzonej można m.in. wymusić ruch jednostronny wejść i wyjść.

W przypadku sklepów posiadających kilka wejść, umieszczone przy każdym z nich urządzenia Flow Point komunikują się ze sobą i mają spójną informację o aktualnej liczbie przebywających w środku osób. To duże ułatwienie dla retailerów, którzy do tej pory musieli np. zamykać niektóre drzwi, aby offline zarządzić ruchem klientów.

- Dzięki zachowaniu prostoty tego rozwiązania, bez szpikowania go nadmierną liczbą funkcjonalności, udało nam się wspólnie zaproponować system, którego koszt może zwrócić się właścicielom sklepu już po miesiącu z uwagi na uwolnienie zasobów ludzkich do innych, bardziej przychodowotwórczych zadań – uważa Krzysztof Świątczak z IU Technology.

IU Technology działa w branży nowoczesnych technologii informatycznych, produkuje oprogramowanie do zarządzania procesami biznesowymi. Ma ponad dwadzieścia własnych produktów. Ich systemy wyróżnia m.in. zastosowanie technologii HTML 5, duża skalowalność, modułowość i możliwość adaptacji.

Panasonic Industry Poland zajmuje się produkcją oraz dystrybucją komponentów elektronicznych, takich jak: przekaźniki elektromechaniczne, przekaźniki półprzewodnikowe, przełączniki i złącza. Portfolio produktowe zawiera również czujniki przemysłowe, sterowniki programowalne, napędy przemysłowe i systemy znakowania laserowego.

Selfmaker to spółka technologiczna projektująca i budująca multifunkcyjne urządzenia samoobsługowe, narzędzia integracyjne oraz oprogramowanie dostosowane do aktualnego doświadczenia i przyszłych potrzeb klientów. Proponuje kioski samoobsługowe wspierające procesy obsługi w różnych gałęziach przemysłu, takich jak: sprzedaż detaliczna, restauracje, recepcje, bankowość, transport zbiorowy.

Katarzyna Pierzchała 4176 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.