Tesco urosło na zimę

Trzeci kwartał roku obrotowego 2020/21 oraz okres świąteczny przyniosły brytyjskiej sieci wzrost sprzedaży.

W III kw., który dla Tesco trwał od 31 sierpnia do 28 listopada 2020 roku oraz w okresie świątecznym (sześć tygodni zakończonych 9 stycznia 2021 r.) lider brytyjskiego rynku uzyskał 19,91 miliardów funtów przychodów ze sprzedaży. To o 7,0% więcej niż przed rokiem (w stałych kursach walut) i o 5,6% więcej na porównywalnej powierzchni. Najlepiej poradził sobie w ramach całej Grupy hurtownik cash and carry Booker, z którym Tesco połączyło się w marcu 2018 roku – jego sprzedaż zwiększyła się o 12,4%, choć LfL nastąpił niewielki spadek (-2,5%). Niemal równie wysoką dynamikę zanotowano w Irlandii (+12%), natomiast Wielka Brytania przyniosła Grupie Tesco sprzedaż wyższą o 7,6% niż rok wcześniej. W Europie Środkowej (Czechy, Węgry, Słowacja) nastąpił minimalny (-0,1%) spadek.

– Skupiamy się na zaopatrzeniu naszych klientów, zapewnieniu maksymalnej dostępności towarów oraz wszelkich środków bezpieczeństwa – powiedział Ken Murphy, prezes Tesco, następca Dave'a Lewisa. – We wszystkich naszych formatach i kanałach sprzedaży odnotowaliśmy rekordowe święta Bożego Narodzenia. W przypadku sklepu internetowego nasi pracownicy dostarczyli klientom w tym czasie ponad siedem milionów zamówień zawierających ponad 400 milionów produktów – dodał.

Sprzedaż w Wielkiej Brytanii wzrosła we wszystkich formatach, kanałach i kategoriach. Szczególnie widoczne było to w kanale online, gdzie dynamika przekroczyła 80%, co odpowiada prawie 1 miliardowi funtów dodatkowej sprzedaży w okresie 19 tygodni. Zamówienia rosły też po świętach, a w zeszłym tygodniu (4–9 stycznia) sprzedaż online pobiła rekordy wszech czasów zarówno w formule "kliknij i odbierz", jak i dostaw do domu.

Wyniki sprzedaży w Wielkiej Brytanii w okresie świątecznym były napędzane przez żywność, w tym 14-proc. wzrost sprzedaży produktów Finest*, a także – dzięki promocjom – warzyw i wina. Widać było popyt na produkty roślinne, wegańskie i wegetariańskie, a linia Plant Chef w okresie przedświątecznym zanotowała 90-proc. skok.

Sprzedaż dóbr trwałych 4% dzięki dobrym wynikom w dziedzinie zabawek, artykuły domowe i elektryczne.

Tesco wypłaciło w okresie świątecznym 10-proc. premię pracownikom sklepów oraz zatrudniło w tym czasie 35 tys. pracowników tymczasowych do obsługi zwiększonego ruchu.

– W Europie Środkowej sprzedaż LfL wzrosła o 0,9% w trzecim kwartale, jednak zaostrzenie ograniczeń dotyczących COVID-19 – w tym godziny policyjne uniemożliwiające handel wieczorny, tymczasowe zakazy handlu w niedziele i ograniczenia sprzedaży artykułów nieżywnościowych – wpłynęły na wszystkie nasze rynki w regionie. W szczególności miało to znaczący wpływ na nasze duże sklepy i przyczyniło się do 4,2-proc. spadku sprzedaży LfL w okresie świątecznym – tłumaczy Tesco.

Grupa podtrzymała swoją prognozę wyników na cały rok 2020/21, wierząc, że mimo wzrostu kosztów związanych z CIVID-19 zysk operacyjny pozostanie co najmniej na tym samym poziomie, co rok wcześniej. 

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 2923 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.