Wyprzedaże: zainteresowanych mniej niż zwykle Polaków

Wyprzedaże, trwające do końca stycznia, u większości Polaków nie budzą one takiego entuzjazmu jak w poprzednich latach. Czemu? Odpowiedzi na to pytanie szuka Santander Consumer Bank.

Jak co roku po świętach Bożego Narodzenia rozpoczyna się okres wyprzedaży, trwający nawet do końca stycznia. W związku z pandemią koronawirusa tegoroczny sezon nie będzie wyglądał jednak tak samo jak w poprzednich latach.

Po krótkiej przerwie świątecznej wróciły obostrzenia w handlu, według których do końca stycznia na terenie galerii handlowych może działać tylko część sklepów w tym m.in. meblowe, budowlane oraz drogerie, księgarnie czy apteki.

Jednak jak wynika z badania Santander Consumer Banku, większość z nas i tak nie planuje brać udziału w tegorocznym polowaniu na promocję, bez względu na ograniczenia. Według najnowszej edycji raportu „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” w tym roku okazji zamierza szukać jedynie 27% ankietowanych, w tym 18% w sklepach stacjonarnych, o ile obecne obostrzenia zostaną zniesione zgodnie z planem.

Tegorocznymi wyprzedażami najbardziej zainteresowane są kobiety (32% w porównaniu do 22% mężczyzn), mieszkańcy metropolii (40%) oraz osoby z wyższym wykształceniem (40%), które na ogół zarabiają więcej i mogą pozwolić sobie na dodatkowe wydatki nawet w obecnym trudnym okresie.

Ubrania i buty na celowniku

Czego Polacy szukają na wyprzedażach, gdy biorą w nich udział? Według ankietowanych przez Santander Consumer Bank - głównie ubrań i butów. Tę odpowiedź wskazała aż połowa badanych, z czego najwięcej – co nie dziwi - kobiet (63%). Panowie są zdecydowanie bardziej zainteresowani sprzętem rtv i agd - w obu przypadkach sięgnąłby po nie co czwarty z nich (kolejno 27 i 25%). Wysoko znalazły się również laptopy i komputery, którymi na wyprzedażach najbardziej zainteresowane jest najmłodsze pokolenie 18-29 latków (29%).

Wbrew temu, czego można by się było spodziewać, ta grupa wiekowa jest również najbardziej zainteresowana kupowaniem książek. Na promocjach szuka ich niemal co piąta osoba przed trzydziestką (19%). Tuż za nimi znajdują się seniorzy powyżej 70. roku życia (18%).

Na wyprzedaże z kartą kredytową

Santander Consumer Bank zapytał również Polaków w jaki sposób przygotowują się do wyprzedaży. Co piąty z ankietowanych wcześniej przeznacza sobie na nie odpowiednią kwotę, której nie przekracza (22%) - to podejście jest częstsze u kobiet (25% w porównaniu do 19% mężczyzn).

Równie popularnym sposobem na przetrwanie sezonu promocji z małą szkodą dla portfela jest oszczędzanie z wyprzedzeniem, które wskazało 19% badanych. Co trzeci z nas wykorzystuje prezenty gwiazdkowe takie jak bony czy gotówkę (29%), najczęściej robią to najmłodsi ankietowani w przedziale 18-29 lat, co pewnie wiąże się z tym, że część z nich z racji wieku nie osiąga jeszcze znacznych dochodów (48%).

Jak się okazuje, popularnym wyjściem jest również korzystanie z pomocy karty kredytowej, po którą w sezonie promocji sięga co dziesiąty z pytanych (13%). To rozwiązanie jest zwłaszcza lubiane przez kobiety (16%), osoby z wyższym wykształceniem (21%) i - co ciekawe - zarabiające ponad 5 tys. zł (23%). Sięga po nią także co dziesiąta osoba z najniższymi dochodami, nie przekraczającymi 2 tys. zł (10%).

– Z naszego raportu wynika, że w tym roku Polacy podchodzą do wydatków bardziej powściągliwie i odpowiedzialnie, co nie oznacza oczywiście, że nie zależy im na znalezieniu ciekawych okazji i promocji – podsumowuje Arkadiusz Panek, dyrektor ds. rozwoju produktów z Santander Consumer Banku.

Ogólnopolskie badanie, przeprowadzone na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii”, powstało na zlecenie Santander Consumer Banku. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n=1000.

Katarzyna Pierzchała 4012 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.