Veganuary, czyli styczniowa dieta

Niemiecki handel już po raz drugi w styczniu bierze oficjalny udział w promowaniu bezmięsnej diety. Do akcji przyłączyły się także znane w Polsce firmy, takie jak Unilever, Nestle czy Frosta.

Słowo "veganuary" jest zbitką angielskich słów "vegan" (wegański) i January (styczeń).

Idea narodziła się w Wielkiej Brytanii i jest praktykowana od 2014 r. Polega na zobowiązaniu się konsumentów do powstrzymywania się przez cały pierwszy miesiąc w roku od spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego. Konsumenci zgłaszają się do programu przez stronę internetową organizacji, która jest inicjatorem akcji – Veganuary.com, a potem codziennie otrzymują przepisy na wegańskie dania i wsparcie społeczności, by wytrwać w noworocznym postanowieniu. Duża część miesięcznych wegan kontynuuje potem roślinną dietę – z danych organizacji wynika, że jest to od 47% do 81%, z tym że z roku na rok liczby bezwzględne uczestników szybko rosną. Do 5 stycznia 2021 r. wyzwanie podjęło pół miliona osób, o jedną czwartą więcej niż przed rokiem. Dla porównania siedem lat temu do akcji przystąpiło 3,3 tys. osób.

W Wielkiej Brytanii dużą rolę w popularyzacji idei odgrywają sieci największych sklepów, które ją propagują, a także uruchamiają własne strony z przepisami.

Aldi ma stronę internetową poświęconą wegetarianizmowi, która nie tylko przedstawia produkty roślinne, ale także główne powody, dla których warto wypróbować weganizm: dbanie o dobrostan zwierząt, zdrowie, ochronę środowiska i zrównoważoną produkcję. Zawiera również dziesiątki przepisów wegańskich, wskazówki na temat wegańskich zastępników oraz link do witryny Veganuary.

Asda ma również specjalną stronę internetową poświęconą wegańskiemu, która wyjaśnia, czym jest dieta wegańska i podkreśla trzy powody, dla których warto jej spróbować wegańskiej: jest lepsza dla środowiska, może poprawić twoje zdrowie i jest pyszna! Zawiera również listę najlepszych produktów wegańskich i zachęca ludzi do zarejestrowania się wyzwaniem.

Tesco uruchomiło w pierwszym tygodniu roku reklamy telewizyjne i radiowe w styczniu. Posiada również specjalną stronę internetową poświęconą wegetarianizmowi, na której można znaleźć przepisy, najważniejsze informacje o produktach i wskazówki dotyczące zamiany odzwierzęcych produktów na wegańskie.

Marks & Spencer również emitujew tym miesiącu swoje pierwsze reklamy telewizyjne i radiowe związane z akcją oraz przygotował 31-dniowy plan posiłków wegetariańskich z pomysłami na uatrakcyjnienie jedzenia roślinnego każdego dnia miesiąca.

Firma Morrisons wprowadziła na rynek pudełko Veganuary Essentials o wartości 25 funtów „wypełnione uwielbianymi wegańskimi ulubionymi produktami, które pomogą Ci w styczniu ożywić!”. Na swojej stronie internetowej ma również specjalną stronę zakupów wegańskich, na której znajdują się wszystkie produkty roślinne.

Waitrose i Iceland mają również w swojej witrynie internetowej specjalnie poświęcone tematowi strony zakupów wegetariańskich, aby pomóc klientom w łatwym wyszukiwaniu produktów roślinnych.

– Chociaż premiery nowych produktów wegańskich znanych marek są ekscytujące, sposób, w jaki brytyjskie supermarkety uczestniczą w tej akcji w tym roku, jest naprawdę budujący – powiedział Toni Vernelli, dyrektor ds. Komunikacji w Veganuary . – Nie wykorzystują tego po prostu jako okazji marketingowej, ale promują wiele korzyści wynikających z jedzenia roślinnego i zachęcają ludzi do spróbowania. Będąc bastionami naszego zaopatrzenia w żywność, wiedzą, że jedyną zrównoważoną drogą naprzód jest skoncentrowanie się na roślinach – dodaje.

Niemcy też się angażują

Jak pisze Lebensmittel Zeitung, także w Niemczech operatorzy sklepów uczestniczą w propagowaniu idei styczniowego weganizmu. W tym roku zorganizowana kampania odbywa się tam po raz drugi. Wezmą w niej udział sklepy dyskontowe Aldi i Penny, a w tym roku dołączył także Lidl. Pod hasłem "Spróbuj wege" promować będzie nowe zamienniki mięsa z własnej linii „Next Level”. Na przykład warzywa i bezmięsne klopsiki mają zostać dodane do asortymentu jako towary promocyjne od 18 stycznia.

Lidl chce pozyskać klientów spotami, które będą wyświetlane w telewizji i mediach społecznościowych. W tym celu detalista zatrudnił m.in. hollywoodzkiego celebrytę Ralfa Möllera (niemiecko-amerykańskiego zapaśnika i aktora, który występował m.in. u boku Jean-Claude'a Van Damme'a). Weźmie on udział w kolacji, podczas której dania wegetariańskie będą przygotowywane z produktów Lidla. Dodatkowo kampanii towarzyszą kolejne przepisy, które mają na celu przyciągnięcie klientów do strony lidl-kochen.de.

Aldi Nord i Aldi Süd towarzyszą również tegorocznemu Veganuary. Podobnie jak w roku ubiegłym ich gazetki będą koncentrować się na nowościach wegańskich w ofercie specjalnej i standardowej. Ponadto kampania będzie szeroko nagłośniona, a do udziału w niej zostaną zaproszeni pracownicy. Penny i Globus realizują podobną strategię, ogłaszając różne działania online na miesiąc kampanii wegańskiej. Operatorzy drogerii dm i Rossmann również ponownie wezmą udział w wydarzeniu. Każdy z nich chce wzmocnić swoje organiczne linie i przeprowadzić w tym celu specjalne kampanie. Sieć drogerii dm planuje nowy produkt dla własnej marki dmBio.

Już ponad 100 niemieckich firm bierze udział w akcji. Są to nie tylko detaliści, ale i producenci. I tak wytwórca mrożonek, firma Iglo pod hasłem Yes, ve gan!"  odpalił akcję, nie tylko promując swoje wyroby, ale też zamieszczając przepisy z nich oraz rozdając konsumentom darmowe próbki swoich produktów. Akcja ta potrwa do 7 lutego.

A co w Polsce?

Do akcji przyłączyli się także znane w Polsce firmy, takie jak Unilever, Nestle czy Frosta. Ten ostatni producent promuje linię "Ryby z pola". Na ciekawy pomysł wpadł inny wytwórca, sponsor Werderu Brema, drobiarski PHW (Wiesenhof). Przez cały styczeń piłkarze tej drużyny zamiast logo producenta będą promować na koszulkach jego markę "Green Legend", którą sygnowane są wprowadzone w październiku ub.r. produkty zastępujące mięso.

Zdjęcie: Veganuary.com

Magdalena Weiss 2912 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.