Apetyt na giełdę - co nas czeka w 2021?

Po debiucie giełdowym Allegro, szumnie ogranym w mediach oraz głośnym, choć niejednoznacznie ocenionym Cyberpunku 2077 polska giełda nieco się ożywiła. Czego się spodziewać w 2021 r.?

- Już 8 stycznia na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych zadebiutuje pierwsza spółka.

- Najwięcej debiutów na głównym parkiecie GPW oraz alternatywnym rynku NewConnect szykują spółki zajmujące się produkcją i promocją gier komputerowych, a także biomedycyną.

- Nie zabraknie też firm alkoholowych, w tym Mazurskiej Manufaktury Alkoholi, która swoją przygodę z rynku publicznym zaczęła od zebrania pieniędzy na platformie crowdfundingowej.

Już ósmego stycznia 2021 r. zadebiutuje na warszawskim parkiecie Answear.com – modowa platforma e-commerce z ambicją zdobycia pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Obecnie Answear.com prowadzi działalność w Bułgarii, Czechach, Polsce, Rumunii, Słowacji, Ukrainie oraz na Węgrzech.

Spółka do 2024 r. zamierza wejść na 11 nowych rynków i pozyskiwać nowych klientów m.in. bogatą paletą marek premium, które podwyższają wartość koszyka i rentowność.

Answear.com za ostatnie 12 miesięcy (liczone do końca września 2020 r.) odnotował 369 mln zł przychodów oraz 23,4 mln zł zysku EBITDA. Listopad był rekordowym miesiącem, w którym spółka osiągnęła o ponad 60% wyższe wyniki sprzedaży w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku.

Globalnymi koordynatorami oferty prowadzącymi księgę popytu są mBank oraz Trigon Dom Maklerski.

Gry i cała reszta

Najwięcej debiutów na głównym parkiecie GPW oraz alternatywnym rynku NewConnect szykują spółki zajmujące się produkcją i promocją gier komputerowych, a także biomedycyną. Podmiotów sprzedażowych z branży FMCG na pierwszą połowę roku zapowiada się niewiele. Poza wspomnianym wyżej Answear.com, który wejdzie na główny rynek warszawskiej giełdy, na pierwszą połowę 2021 swoje upublicznienie zapowiedziały dwa podmioty handlowe: Mazurska Manufaktura Alkoholi oraz Browar Jastrzębie.

Mazurska Manufaktura Alkoholi zaczęła od zebrania pieniędzy na platformie crowdfundingowej. Zbiórka miała wartość 4 mln zł.

– Pozyskane środki zostaną przeznaczone na rewitalizację naszej siedziby, czyli zabytkowego Browaru w Szczytnie i uruchomienie produkcji legendarnego na Warmii i Mazurach piwa Jurand. Szacujemy, że nastąpi to na przełomie I i II kwartału 2021 r. – wyjaśniał Jakub Gromek, prezes Mazurskiej Manufaktury Alkoholi.

To firma rodzinna specjalizującą się w produkcji wysokoprocentowych kraftowych alkoholi klasy premium, w tym wódki Bielik i nalewki Rześka Pigwa. Rok temu spółka przeprowadziła udaną kampanię crowdfundingową i pozyskała 2,54 mln zł.

Do grona spółek notowanych na NewConnect zamierza też dołączyć Browar Jastrzębie, który pozyskał z kampanii crowdfundingowej środki na budowę własnego browaru. Inwestycja jest już na ukończeniu, a za kilka miesięcy planowany jest techniczny rozruch.

– Kończymy budowę browaru. W lutym planowany jest pierwszy techniczny rozruch – wyjaśniał w listopadzie Piotr Piekarski prezes zarządu Browar Jastrzębie, o czym pisał portal strefainwestorow.pl.

Browar Jastrzębie zapowiadał debiut już w 2019 roku. Wciąż jednak jeszcze do niego nie doszło.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 2917 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.