Ach, co to był za rok! Debiuty i odwroty 2020

Rok 2020 okazał się absolutnie nieprzewidywalny. Są jednak marki, które mimo trudności, zgodnie z planem zadebiutowały na polskim rynku. Nie wszyscy mieli tyle szczęścia.

ONI ZADEBIUTOWALI

- Mere. Latem 2020 r. po dwóch latach zapowiedzi bez pokrycia rosyjski Torgservis uruchomił wreszcie swój pierwszy harddyskont w Polsce. Znajduje się on w Częstochowie, a kolejny ma powstać w Radomiu. To typ sklepu od dawna nad Wisłą nie widziany (ostatni tego typu był Leader Price, który opuścił Polskę w 2006 roku). Towary sprzedawane są wprost z palet, dzięki czemu właściciel oszczędza na wyposażeniu i promocji i może oferować towar w bardzo niskich cenach.

- Primark. Długo wyczekiwany debiut, który doszedł do skutku w rok po pierwszych zapowiedziach. Owiana mgłą tajemnicy premiera irlandzkiego dyskontu odzieżowego miała miejsce w Galerii Młociny w sierpniu 2020 r. Kolejne sklepy mają powstać w warszawskiej Promenadzie i poznańskiej Posnanii, szczegółów jednak brak. Poznański lokal był już ponoć na etapie prac wykończeniowych w październiku.

- Falconeri. Pierwszy butik tej włoskiej sieci odzieżowej uruchomiono w Galerii Mokotów w Warszawie w sierpniu 2020 r. Falconeri sprzedaje produkty z kaszmiru i jedwabiu, m.in. swetry, bluzki, golfy, kardigany, sukienki, spódnice, spodnie oraz szereg akcesoriów. Butik ulokował się w najbardziej ekskluzywnej części galerii – The Designer Gallery

- Sloggi. Istniejąca od 1979 r. marka bielizny, należąca do Triumpha otworzyła swój drugi monomarkowy salon w Warszawie. Po Galerii Młociny, w której sklep marki działa od 2019 roku, teraz, mimo pandemii, o szyld ten wzbogaciły się Złote Tarasy. Marka sloggi zapowiada dalszy rozwój sieci retail na polskim rynku. Jest to część globalnej strategii ekspansji marki. Aktualnie sloggi posiada 14 sklepów własnych na całym świecie, m.in. na Węgrzech, w Grecji, we Włoszech czy w Japonii.

- Gagliardi. Wywodzący się z Malty sklep z elegancką odzieżą dla mężczyzn. Oferuje koszule, garnitury, okrycia wierzchnie, a także elegancką odzież sportową, buty i akcesoria. Pierwszy polski salon sieci zagościł w Galerii Młociny na warszawskich Bielanach. W tym roku Gagliardi wprowadził m.in. serię modnych maseczek.

- Courir. Francuska sieć z obuwiem (Courir znaczy „biegać, spieszyć się”). W 2020 r. powstały salony w Blue City w Warszawie oraz w Centrum Handlowym Bonarka w Krakowie.

- Modivo. Należąca do eObuwie.pl (grupa CCC) marka sklepu z odzieżą i obuwiem dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Oferuje także akcesoria modowe, takie jak paski, torebki, rękawiczki, portfele czy okulary.

ONI SIĘ WYCOFALI

- Tesco. W czerwcu Tesco poinformowało o sprzedaży swojego biznesu w Polsce właścicielowi dyskontowej sieci Netto - duńskiej Salling Group A/S, działającej w Niemczech, Polsce i Danii. Nabędzie ona od Brytyjczyków łącznie 301 sklepów, dwa centra dystrybucji (w Gliwicach i Teresinie) oraz główną siedzibę. Proces zmiany szyldu z Tesco na Netto trwa. Jak zapowiedział w rozmowie z handelextra.pl Janusz Stroka, prezes Netto Polska, wszystkie sklepy Tesco zaczną funkcjonować zgodnie z koncepcją Netto 3.0 nie później niż 1,5 roku po sfinalizowaniu umowy, co oznacza, że proces zakończy się w grudniu 2021 r.

- E-Tesco. 31 października 2020 r. był ostatnim dniem funkcjonowania e-sklepu Tesco, działającego na rynku od 2012 r. W ciągu ośmiu lat Tesco zrealizowało ponad 8 mln zamówień, za pośrednictwem których dostarczyło klientom ponad 400 mln produktów. Serwis internetowy Tesco był jednym z pierwszych w Polsce sklepów oferujących żywność online i pierwszym oferującym pełny wybór artykułów na tak dużą skalę.

- Piotr i Paweł. 2020 r. okazał się dla marki tych sklepów przełomowy - w każdym miesiącu znikały kolejne placówki a w ich miejsce pojawiały się nowe, ale już pod szyldem Spar. W ciągu pięciu lat Spar chce zbudować sieć składającą się z 400 sklepów, obecnie ma ich ponad 210. Operatorem sieci Spar jest The Spar Group Ltd. - spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Johannesburgu w RPA, która w 2019 r. poinformowała o przejęciu w Polsce sieci Piotr i Paweł.

- Camaieu. Obecna w wielu centrach handlowych w całym kraju francuska sieć odzieżowa Camaieu wycofała się z naszego kraju z końcem czerwca 2020, po 20 latach obecności. To pierwsza duża handlowa "ofiara" zamrożenia gospodarki - marcowy lockdown spowodował spadek sprzedaży w sklepach tej sieci o 95%. W Polsce firma zatrudniała 141 osób.

- Promod. Francuska sieć sklepów ma opuścić nasz rynek w 2021 r. Informację taką podał money.pl. powołując się na dwa różne źródła. Dostępna dla klientów ma zostać wyłącznie sprzedaż internetowa marki. W Polsce Promod działa od 1999 r., nadal ma u nas 15 sklepów, choć przed wybuchem pandemii było ich 25.

- Salamander. Sieć sklepów obuwniczych Salamander zamyka wszystkie sklepy w Polsce i znika z polskiego rynku, poinformował portal dlahandlu.pl. Obecnie w sklepach trwają wyprzedaże. Marka opuści Polskę najpóźniej 1 marca 2021 r. Salamander to działająca od 1904 r. marka obuwnicza z Niemiec, która w naszym kraju obecna jest od 1992 r., co oznacza, że decyzję o wycofaniu się podjęła po niemal 30 latach działalności. Marka kierowała swoją ofertę do klientów ceniących wysoką jakość produktów.

- Gap. Ta amerykańska marka odzieżowa nie ma już swoich sklepów w Polsce, choć miała je w latach 2012 - 2015. Obecnie jej produkty można kupić poprzez odzieżowe e-sklepy, np. answear.com. Okazuje się jednak, że marka na dobre zniknie też z całej Europy - jak podaje zagraniczna prasa, amerykańska sieć odzieżowa ogłosiła zamknięcie wszystkich swoich sklepów na tym kontynencie już w 2021 r. Decyzja dotyczy prawie 120 placówek. Gap to dzieło małżeństwa Doris oraz Donalda Fisherów. Firma zadebiutowała na rynku odzieżowym w USA w 1969 r. Para na samym początku produkowała jedynie jeansy i sprzedawała je w małym sklepie w San Francisco. Z czasem popyt był tak duży, że koniecznością stało się powiększenie asortymentu oraz rozbudowa sieci sprzedaży. Wtedy również skrócono nazwę z The Gap na Gap.

Magdalena Weiss 2917 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.